Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Christian Lollike provokerer. Stiller spørgsmål til tidens store udfordringer og vender dem på vrangen. Skriver om vores frygt. Skriver om vores kamp for at holde os oven vande i en tid, der bliver ved med at vælte ind med ulykker. Hans dramatik er drevet af nysgerrighed og frygtløshed på en gang. Ironien er et våben.Vi har samlet en række af Christian Lollikes dramatiske tekster fra perioden 2004-2018. De tegner et billede af et Danmark efter 11. september. Med indvandrerdebatter, klimaangst, jagten på det gode liv, krig, terror, revolution.”Her er humanistiske idealer og menneskerettigheder lagt i graven, mens deres løfter om frihed og retfærdighed spøger i et forrået og mistænksomt Europa. Her bliver drømmen om en anden fremtid holdt kunstigt i live med et udspekuleret mediemaskineri som kulturel respirator. Her lades alt håb ude.”- Anders Thrue Djurslev, fra forordet af bogen
Museum for fremtiden er en umulig titel. Den fremlægger et paradoks, enselvmodsigelse. Et museum har sædvanligvis med fortiden at gøre. På et museumudlægges historien om fortiden. Museet har som regel kun med fremtiden at gørei det omfang, at det anviser den som en logisk konsekvens af og brud medfortidens kultur, teknologi, design, videnskab og kunst. Museet skaber medandre ord en særlig fornemmelse af historisk tid som en samlet, kausalbevægelse. At udstille en genstand på et museum betyder i den forstand atpræsentere den som et stykke overstået fortid, som død kultur. Hvad vil det såbetyde at udstille fremtiden på museum?Museumfor fremtiden er resultatet af et møde mellem scene- ogbilledkunst,mellem et teater og en samtidskunstinstitution. Kunsthal Aarhus og Sort/Hvid ergået sammen om at skabe et værk mellem kunstudstilling og teaterforestilling. Formålet erikke at grundlægge et fremtidsmuseum eller at arkivere en samling genstande afhistorisk betydning for fremtiden. Det er snarere at konfrontere kunstarterne,kunstinstitutionerne,os selv og publikum med spørgsmålet om, hvad der betinger vores politiskeforestillingsevne i dag – og hvad der skal til for at overkomme, udfordre ellerkomplicere samtidens vilkår.Bogenher fungerer som katalog for Museum for fremtiden, sådan som værket erudviklet på Sort/Hvid og i Kunsthal Aarhus. Her udfoldes og diskuteres detidsundersøgelser, som de bidragende kunstnere bringer med sig ind i projektet.I den forbindelse fortæller Ferdinand Ahm Krag, Helene Nymann, Mikkel DahlinBojesen og Rhoda Ting fra Studio ThinkingHand, samt instruktør og dramatikerChristian Lollike fra Sort/Hvid, om, hvilken rolle tid spiller i deres kunst;om deres forskelligartede praksisser, om deres bidrag til Museum forfremtiden og om kompositionen af det samlede, sammenfiltrede værk. Fra hver deres position udfordrer kunstnernede både kulturelle, psykologiske og biologiske mekanismer, som vi bruger til atforstå samtiden og forestille os fremtiden med. Hertil præsenteres skitser ogeksempler, inspirationsmateriale, modeltegninger og endelig manuskriptet tilforestillingen, i dets ufærdige form her en måned før premieren.For det andet har vi i udgivelsen inviteretandre til at tænke og digte med og imod og videre fra titlens umuligesammensætning af “museum” og “fremtid.” Originale tekster af Madame Nielsen,Ida Marie Hede og Center for Militant Futurologi, samt en kopi af en såkaldtNFT (et unikt kodet digitalt værk gennem blockchain-teknologi) af popsangerenTobias Rahim, konfronterer sammen med tre oversatte teoretiske tekster, afkunstteoretiker Boris Groys, den postkoloniale tænker Françoise Vergès ogkurator Mela Dávila Freire, det tidslige paradoks, der er indlejret iudstillingen af kunst. Det er igen ikke udvalgets formål at formulere ensamlende eller udtømmende vision for, hvad et museum for fremtiden er, kaneller bør være. Snarere er det ønsket at udstikke nogle af de forskelligepotentialer, positioner, faldgruber, eksempler, kritikker og mulige betydningsdannelser,som konstellationen giver anledning til. Udgivelsen bevæger sig derfor frem ogtilbage mellem formater og genrer. Bidragene tæller skitser, fiktioner,manifestationer, kunstnersamtaler, museologiske analyser ogfilosofiske ekskurser. Med dens eklektiske sammensætning, forsøger vi med bogen atgive form til det, vi kan kalde en samtidighed af forskelligetidsligheder og modsatrettede tidsopfattelser, som opstår i krydset mellem atudstille samtiden og forestille sig fremtider, og som måske betinger den tid, om og ihvilken vi laver samtidskunst.@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073732485 9 0 511 0;}@font-face {font-family:Cambria; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536869121 1107305727 33554432 0 415 0;}@font-face {font-family:"Krabbesholm Serif"; panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:77; mso-generic-font-family:auto; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-2147483609 1073750090 0 0 147 0;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}
Christian Lollikes "Service selvmord" er et dramatisk skuespil i fire dele om forskellige aspekter af selvmord. I del 1 "Selvmordskataloget" fortæller otte døde mennesker om, hvad der drev dem til at tage afsked med livet på egen hånd. Del 2 "Service selvmord" skildrer en dansk udgave af den schweiziske selvmordsklinik Dignitas, mens tredje og fjerde del med lige dele humor og dramatisk vitalitet taler om sorg hos både den selvmyrdede og de efterladte. Skuespillet blev opført ved Aarhus Teater i 2006. Christian Lollike (f. 1975) er en dansk dramatiker og instruktør. I sin kunst tager han ofte udgangspunkt i konkrete politiske begivenheder, hvilket er blevet til flere kontroversielle forestillinger. Især dramaet "Manifest 2083" om den norske massemorder Anders Behring Breivik medførte stor omtale og debat fra både den danske og internationale presse.Christian Lollike har modtaget adskillige Reumert-priser for sit virke som dramatiker og iscenesætter, ligesom han har modtaget Danske Dramatikeres Hæderspris i 2013. Han har opført stykker ved blandt andet Det Kongelige Teater, Det Røde Rum og Aarhus Teater og flere af forstillingerne er oversat til engelsk, tysk og fransk og har turneret i flere Europæiske lande samt USA og Australien. Siden 2011 har Lollike været kunstnerisk leder for teater SORT/HVID.
Tre unge turister på rejse gennem Europa er nået til den tyske storby Dresden, som under anden verdenskrig blev bombet sønder og sammen af de allierede styrker. De tre unge mennesker forstår ikke tyskernes behov for hele tiden at forholde sig til deres fortid som krigsførende nation. I deres kedsomhed og for at få historien helt ind i kroppen, beslutter de sig for at lege nynazister. Undervejs bliver det foreslået, at man bygger en nazipark i Las Vegas, hvor besøgende som underholdning kan genopleve en af verdenshistoriens mest gruopvækkende perioder. Christian Lollike (f. 1975) er en dansk dramatiker og instruktør. I sin kunst tager han ofte udgangspunkt i konkrete politiske begivenheder, hvilket er blevet til flere kontroversielle forestillinger. Især dramaet "Manifest 2083" om den norske massemorder Anders Behring Breivik medførte stor omtale og debat fra både den danske og internationale presse.Christian Lollike har modtaget adskillige Reumert-priser for sit virke som dramatiker og iscenesætter, ligesom han har modtaget Danske Dramatikeres Hæderspris i 2013. Han har opført stykker ved blandt andet Det Kongelige Teater, Det Røde Rum og Aarhus Teater og flere af forstillingerne er oversat til engelsk, tysk og fransk og har turneret i flere Europæiske lande samt USA og Australien. Siden 2011 har Lollike været kunstnerisk leder for teater SORT/HVID.
"Husk cykelhjelm. Husk tandtråd. Husk sikkerhedssele og sikkerhedsgodkendt barnestol. Husk at rygning dræber. Husk at radikale muslimer dræber. Husk seks stykker frugt om dagen. Husk... ". Tre mennesker opdager, at de ikke er så frie og livslystne, som de troede, de var. Hver især oplever de, hvordan forskellige former for kontrol og overvågning forhindrer dem i at leve livet som de har lyst til. Christian Lollikes skuespil "Det normale liv eller Krop og kampplads" er en både realistisk og absurd fortælling om det senmoderne menneskes følelse af eksistentiel tomhed.Christian Lollike (f. 1975) er en dansk dramatiker og instruktør. I sin kunst tager han ofte udgangspunkt i konkrete politiske begivenheder, hvilket er blevet til flere kontroversielle forestillinger. Især dramaet "Manifest 2083" om den norske massemorder Anders Behring Breivik medførte stor omtale og debat fra både den danske og internationale presse.Christian Lollike har modtaget adskillige Reumert-priser for sit virke som dramatiker og iscenesætter, ligesom han har modtaget Danske Dramatikeres Hæderspris i 2013. Han har opført stykker ved blandt andet Det Kongelige Teater, Det Røde Rum og Aarhus Teater og flere af forstillingerne er oversat til engelsk, tysk og fransk og har turneret i flere Europæiske lande samt USA og Australien. Siden 2011 har Lollike været kunstnerisk leder for teater SORT/HVID.
Det er juleaften, stegen er i ovnen og traditionen tro er hele familien samlet. Men familiens overhoved er ved at blive dement, de voksne døtre er hamrende trætte af hinanden og ikke mindst af hinandens mænd og i år har barnebarnet gudhjælpemig også taget sin nye arabiske kæreste med. Og her - midt i flæskestegn med den perfekt sprøde svær - smuldrer alle facaderne. Christian Lollikes "Familien der kunne tale om alt" er en rablende morsom komedie om den danske familie anno 2016. Christian Lollike (f. 1975) er en dansk dramatiker og instruktør. I sin kunst tager han ofte udgangspunkt i konkrete politiske begivenheder, hvilket er blevet til flere kontroversielle forestillinger. Især dramaet "Manifest 2083" om den norske massemorder Anders Behring Breivik medførte stor omtale og debat fra både den danske og internationale presse.Christian Lollike har modtaget adskillige Reumert-priser for sit virke som dramatiker og iscenesætter, ligesom han har modtaget Danske Dramatikeres Hæderspris i 2013. Han har opført stykker ved blandt andet Det Kongelige Teater, Det Røde Rum og Aarhus Teater og flere af forstillingerne er oversat til engelsk, tysk og fransk og har turneret i flere Europæiske lande samt USA og Australien. Siden 2011 har Lollike været kunstnerisk leder for teater SORT/HVID.
For beboerne på plejehjemmet Frydendal står tiden nærmest stille. Dagene slæber sig langsomt afsted og afbrydes kun af de daglige måltider og toiletbesøg. For personalet derimod er der aldrig tid nok. Nogle af de gamle mødes i smug og ryger cigaretter i et komisk forsøg på at få tiden til at få en ende. Forstanderinden Frau Frauke forsøger med sin evigt fyldte lommelærke at glemme tiden. Det samme forsøger plejeassistenten Walter med sin svaghed for smertestillende medicin. Og så er der den unge plejeassistent Valentin, der efter at være blevet droppet af sit livs store kærlighed, bliver hovedkuls forelsket i den senil-demente beboer, Vera. Christian Lollike (f. 1975) er en dansk dramatiker og instruktør. I sin kunst tager han ofte udgangspunkt i konkrete politiske begivenheder, hvilket er blevet til flere kontroversielle forestillinger. Især dramaet "Manifest 2083" om den norske massemorder Anders Behring Breivik medførte stor omtale og debat fra både den danske og internationale presse.Christian Lollike har modtaget adskillige Reumert-priser for sit virke som dramatiker og iscenesætter, ligesom han har modtaget Danske Dramatikeres Hæderspris i 2013. Han har opført stykker ved blandt andet Det Kongelige Teater, Det Røde Rum og Aarhus Teater og flere af forstillingerne er oversat til engelsk, tysk og fransk og har turneret i flere Europæiske lande samt USA og Australien. Siden 2011 har Lollike været kunstnerisk leder for teater SORT/HVID.
"Kødkarrusellen" er en dansk teaterkoncert, der bygger på interviews med en række prostituerede kvinder. Stykket beskriver kvindernes liv og de situationer og mennesker, de møder i deres dagligdag. Uden at hverken forherlige eller moralisere giver forestillingen et indblik i en verden, som de fleste har en mening om, men som de færreste kender til. Med "Kødkarrusellen" gør dramatiker Christian Lollike det, han er bedst til: Han stiller spørgsmål, men leverer ingen svar."Kødkarrusellen" blev opført ved Aarhus Teater i 2009 og blev mødt af både begestring og debat fra anmeldere og publikum. Christian Lollike (f. 1975) er en dansk dramatiker og instruktør. I sin kunst tager han ofte udgangspunkt i konkrete politiske begivenheder, hvilket er blevet til flere kontroversielle forestillinger. Især dramaet "Manifest 2083" om den norske massemorder Anders Behring Breivik medførte stor omtale og debat fra både den danske og internationale presse. Christian Lollike har modtaget adskillige Reumert-priser for sit virke som dramatiker og iscenesætter, ligesom han har modtaget Danske Dramatikeres Hæderspris i 2013. Han har opført stykker ved blandt andet Det Kongelige Teater, Det Røde Rum og Aarhus Teater og flere af forstillingerne er oversat til engelsk, tysk og fransk og har turneret i flere Europæiske lande samt USA og Australien. Siden 2011 har Lollike været kunstnerisk leder for teater SORT/HVID.
Hvordan ser en rædselsfuld begivenhed som gruppevoldtægt ud, når den genfortælles fra forskellige vinkler? Hvordan ender man som gerningsmand? Hvordan forholder man sig som offer til sin egen krop efter en voldtægt? Kan man tale om et samfunds skyld? Er der sket en pornoficering af det offentlige rum? "Dom over skrig" er en undersøgelse af, hvilke kræfter der starter en gruppevoldtægt. Det er en barsk fortælling, som går til angreb på nogle af de mekanismer, der ligger bag gruppevoldtægter i et samfund, hvor seksualisering af kroppe i stigende grad fylder i medierne og offentligheden. Forestillingen blev opført ved Teater Katapult i Aarhus i 2004 og medførte en voldsom debat i de danske medier og mellem politikerne i Folketinget. Christian Lollike (f. 1975) er en dansk dramatiker og instruktør. I sin kunst tager han ofte udgangspunkt i konkrete politiske begivenheder, hvilket er blevet til flere kontroversielle forestillinger. Især dramaet "Manifest 2083" om den norske massemorder Anders Behring Breivik medførte stor omtale og debat fra både den danske og internationale presse. Christian Lollike har modtaget adskillige Reumert-priser for sit virke som dramatiker og iscenesætter, ligesom han har modtaget Danske Dramatikeres Hæderspris i 2013. Han har opført stykker ved blandt andet Det Kongelige Teater, Det Røde Rum og Aarhus Teater og flere af forstillingerne er oversat til engelsk, tysk og fransk og har turneret i flere Europæiske lande samt USA og Australien. Siden 2011 har Lollike været kunstnerisk leder for teater SORT/HVID.
Man har længe talt om at den danske samtidslitteratur var politisk, men det kan man i allerhøjeste grad også sige om dansk dramatik, der bl.a. har været optaget af spørgsmål omkring racisme længe før hvidhedsdebatten brød ud i den litterære offentlighed.Christian Lollike "Det Normale Liv" ; Caroline Cecilie Malling: "Bag Hegnet" ; Lærke Sanderhoff: "Klumpfisken" ; Fix & Foxy: "Pretty Woman a/s" ; Kamilla Wargo Brekling: "Kvinde Kend Din Krop" ; Joan Rang Christensen: "Den Hvide Mand" ; Nielsen / The Nielsen Movement: "De Europæiske Medier" ; Line Mørkeby: "Das Unheimliche" ;Det er vigtigt på den måde at samle tendenser i samtidens kunst. Tidligere dramaturg ved det kongelige teater og teaterforsker, Solveig Gade, giver i forordet en samlende introduktion til nullernes dramatik. Fra virkelighedsteater til postdramatisk drama. Til at runde antologien af har litterat Mikkel Krause Frantzen skrevet et efterord, der drager linjer til samtidens litteratur.Det er på alle måder på tide at få dramaet tilbage i læsningen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.