Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Sagtekster er overalt. De dokumenterer, definerer, påvirker og udfordrer mange aspekter af vores liv, og mængden af sagtekster i vores hverdag er øget enormt. Bogen giver indblik i nyere forskning om arbejdet med sagtekster i undervisningen og illustrerer, hvordan retorikfaglige begreber og kritisk literacy kan kvalificere og udvikle arbejdet.Undervisning i sagtekster er ikke bare væsentlig i en verden, hvor kommunikation i høj grad er tekstbåren, og hvor sagtekster er stærkt knyttet til den enkeltes handlekraft og til teknologiske rammer og institutionel magt. Sagteksterne åbner også for en undersøgende tilgang: Hvorfor findes teksten? Hvilke omstændigheder præger den? Hvilken rolle spiller en given metafor – og hvilken rolle tildeles læseren egentlig? Elever må kunne vurdere, hvorfor noget er skrevet, hvilke virkemidler der er anvendt, og hvordan den retoriske situation omkring enhver tekst både påvirker, hvordan den bliver skrevet, og hvordan den bliver læst.Bogen præsenterer i alt 12 genrer inden for domænerne hverdag, demokrati, produktion og viden, fra dagbogen til rapporten, og etablerer didaktiske stier, der ansporer til en undervisning præget af både kritisk reception og kreativ produktion. Tekster i læreruddannelsens danskfag er redigeret af Conni Hesel Rickmann og Solveig Troelsen
Nye digte om tid, natur og det vi ikke kan disciplinere, det vi får foræret.Vi er ikke maskiner. Græsordnen hvisker. Vores kratere huser byer.Christina Matthiesen, født 1971, debuterede i 2011 med romanen Konsulenten og praktikanten. I 2016 udkom hendes anden roman For meget og for lidt. TUSHIPROGRAMMET er hendes første digtsamling.Fotos og indblik i forfatterens praksis findes på www.pladask.dk.
Didaktik er grundlæggende viden om undervisningens planlægning, udførsel og evaluering - herunder overvejelser over undervisningens hvad, hvorfor og hvordan. Didaktik udspiller sig i mange forskellige læringsarenaer, og denne bogs ærinde er at undersøge, hvordan man empirisk kan undersøge forskellige pædagogiske praksisser. Bogen har til formål at give de studerende på videregående pædagogisk orienterede uddannelser et bredt kendskab til, hvordan pædagogiske praksisser kan belyses. Det sker gennem demonstration af brugen af didaktisk teori og metodologiske overvejelser over dataindsamling samt analyse og diskussion heraf. Hvert kapitel demonstrerer, hvorledes man kan undersøge et stykke specifikt pædagogisk empiri, og belyser dermed, hvordan didaktisk teori kan bruges som analyseværktøj på et stykke virkelighed. Desuden præsenteres også, hvordan forskellige teorier om læring kan relateres til en pædagogisk kontekst for igen at demonstrere, hvordan teorier kan bruges som analytisk afsæt.Argumentet er, at synergien mellem empiri og teori er yderst meningsfuld og bidrager til oplysning og udvikling inden for det pædagogiske felt. Bogen forbereder således den studerende på at arbejde med teori- og praksisudviklende funktioner inden for det pædagogiske fagområde og styrker de didaktiske refleksioner. Bogen er inddelt i tre dele, der omhandler tre forskellige, men indbyrdes relaterede didaktiske dimensioner - didaktiske udfordringer, didaktiske refleksioner og didaktiske potentialer - og til hvert kapitel hører åbne refleksionsspørgsmål, der er tænkt som oplæg til diskussion og inspiration til yderligere refleksion over didaktiske dimensioner.Bogen retter sig mod studerende på lærer- og pædagoguddannelser, studerende på diplom- og masteruddannelser med pædagogisk og metodisk orienterede fag og moduler og studerende på universitetsuddannelser omhandlende pædagogik, læring og didaktik, herunder ph.d.-studerende.Bogens forfattere er Søren S. E. Bengtsen, Ulf Dalvad Berthelsen, Anders Skriver Jensen, Per Fibæk Laursen, Lea Lund (red.), Christina Matthiesen, Trine Kløveager Nielsen, Hanne Balsby Thingholm (red.) og Sally Thorhauge.
Christian er en tidligere bankdirektør med hang til ASMR. Han forsøger at etablere kontakt til døtrene Maja og Nina, der hver har deres at slås med, og til servitricen Lana med ben som tempelsøjler. Christian vil gerne give, men ikke alle vil have. Christina Matthiesen, født 1971, debuterede med romanen Konsulenten og praktikanten i 2011. For meget og for lidt er hendes anden roman.
Konsulenten og praktikanten er en poetisk-politisk komedie om selvudvikling, stress og selskabelighed, kunst og kærlighed – alt sammen på en arbejdsplads nær dig. Helena udvikler frigørende forløb for medarbejdere og kaster sig selv og virksomheden OM ud i et projekt iscenesat af videokunstneren Daniel. Maria får chancen som praktikant. Hun forsøger at finde sine fødder efter et forfejlet forhold på New Zealand. Christina Matthiesen, f. 1971, cand.mag. i retorik, har arbejdet som tekstforfatter og underviser. Konsulenten og praktikanten er hendes første roman.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.