Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen giver en systematisk indføring i skriftsprogets basale principper. Fra råd om tekstens formål og afsnitsinddeling i bogens første kapitler til råd om, hvordan man opbygger sætninger og vælger de mest præcise ord i bogens sidste kapitler. Denne zoombevægelse fra de overordnede tekstovervejelser til tekstens detailniveau giver læseren en grundlæggende forståelse for teksters opbygning og formidler skrivehåndværket trin for trin.
Giv teksten liv præsenterer en enkel opskrift på, hvordan man skaber tekster, som er medrivende både at læse og skrive. Gennem tre centrale akter viser de to forfattere, hvordan man skridt for skridt, greb for greb, vækker sine tekster til live: Først får tekstens fokus liv, så tekstens form og til sidst formuleringerne.Hver akt præsenterer tre enkle greb. Skribenten lærer blandt andet at sætte ansigt på stoffet og søge efter sigende og afvigende fragmenter, at blande genrer, vække læserens begær og bruge metaforer, rim og rytme. Med de ni greb er skribenten rustet til at gribe sin læser. Bogen er rig på eksempler, der viser, hvordan vidt forskellige skribenter bruger grebene. Efter hvert af de ni greb bliver læseren selv sat på prøve. Giv teksten liv er skrevet til alle, der vil give deres læsere en stimulerende læseoplevelse: Akademikeren, der vil formidle sin forskning; journalisten, der vil skrive en god historie; pressemedarbejderen, der vil forny sit sprog; den studerende, der vil have skriveglæden tilbage; bloggeren, der vil skrive med puls og potens.
Hvordan får politikere os til at se det positive i de sager, de forsvarer? Og hvordan undviger de effektivt kritik? Hvordan formår dygtige sælgere altid at finde et aspekt ved produktet, der giver os lyst til at købe? Og hvordan præsenterer mennesker sig selv som interessante? Retorikkens hemmelige steder sætter læseren i stand til systematisk at afkode de argumenter, der omgiver os som borgere, forbrugere og medmennesker.Gennem en revitalisering af det antikke retoriske argumentationsbegreb topik viser forfatterne, hvordan den mangfoldighed af argumenter, der møder os, bliver hentet de samme få ’steder’. Forfatterne har kortlagt de meste udbredte steder, som henholdsvis politikere, producenter og personer henter deres argumenter og samlet dem i tre kataloger. Katalogerne gør det muligt at genkende og gennemskue argumenter, der skal få os til at stemme, købe og 'like'. Bogen afslører også, hvordan trængte kommunikatører i det skjulte forsøger at flytte kommunikationen fra et sted til et andet, når de udsættes for kritik.Bogen henvender sig til studerende og alle andre, der ønsker at styrke deres kritiske retoriske sans.Bogen er skrevet af Christina Pontoppidan, Ph.D.-studerende ved Center for journalistik, Syddansk Universitet, Jonas Gabrielsen, Ph.D., lektor i retorik, Roskilde Universitet og Heidi Jønch-Clausen, Ph.D., leadership- and communication-coach, EY”Her er tale om noget så sjældent som en bog fyldt af originale og velformidlede pointer. Selvom topikken er et centralt retorisk værktøj, er den, som forfatterne pointerer, dels blevet glemt og dels trænger den til en opdatering, hvis den skal genopdages i/for nutiden. Bogen her viser både de antikke tankers fortsatte relevans og oversætter dem til den nutidige danske kontekst.””Det stiller store krav at formidle original forskning, men det lykkes på forbilledlig vis i denne bog – læseren kan bruge indsigterne direkte i sit eget liv. Med sin stil og sin formidlingsform viser bogen, at man godt kan formidle forskning uden at forfladige.”Sine Just, professor i strategisk kommunikation, Roskilde Universitet
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.