Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det gode bachelorprojekt i sundhedsuddannelserne er en brugsbog som hjælper dig med at· Problemformulere og styre skriveprocessen· Vælge egnede metoder til din undersøgelse · Bruge både kvalitative og kvantitative metoder · Vælge, formulere og bruge dit videnskabsteoretiske standpunkt · Skriftligt dokumentere din undersøgelse på videnskabelig måde · Strukturere dit projekt – på mikro- og makroniveau · Analysere, diskutere, argumentere, konkludere og perspektivere · Skrive i et fagligt og videnskabeligt sprog · Bruge vejledning godt · Fremstille dit projekt mundtligt ved eksamen · Formidle dit projekt i faglige artikler og i mundtlige konference- og seminaroplæg.
Denne bog har til formål at introducere og beskrive vigtige emner inden for psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. I de senere år har der været fokus på at dokumentere, analysere og evaluere psykiatrisk forebyggelse, diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering. En række centrale spørgsmål melder sig: · Hvor langt er vi erkendelsesmæssigt nået inden for psykiatrien? · Hvad er de psykiske lidelsers natur? · Hvilken diagnostik, behandling og pleje er relevant for de enkelte psykiatriske sygdomsgrupper? · Hvordan er prognosen? · Hvad er konsekvenserne ved at indføre ny medicinsk teknologi? · Hvordan oplever patienterne en psykisk lidelse? · Lever sundhedsvæsenets ydelser op til vore forventninger? I princippet er der tre tilgange til at belyse dem: psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. Tilsammen kan disse dokumentationsstrategier bidrage til at belyse psykiatrien i sin helhed. Det er bogens idé at beskrive vigtige begreber, metoder og designtyper i relation til de tre dokumentationsstrategier.
Kognitive dysfunktioner kan forekomme på baggrund af udviklingsforstyrrelser, skader og sygdomme i hjernen samt ved psykiatriske sygdomme. De kan medføre nedsættelse af funktionsevner, der i høj grad kan begrænse personens mulighed for at udføre og deltage i meningsfulde aktiviteter.ERGOTERAPI VED KOGNITIVE DYSFUNKTIONER har til hensigt at fremme evidensbaseret praksis inden for ergoterapi til borgere med kognitive dysfunktioner. Formålet med ergoterapi til borgere med kognitive dysfunktioner er at mindske aktivitetsbegrænsninger, fremme deltagelse i hverdagslivets aktiviteter samt støtte borgeren til at genvinde kontrol over livet. De ergoterapeutiskeinterventioner i denne bog er baseret på grundlæggende teori og arbejdsprocesser inden for ergoterapi, viden om hjernens plasticitet, viden om kognition samt aktuel forskning på området.ERGOTERAPI VED KOGNITIVE DYSFUNKTIONER kan læses som en grundlæggende indføring i ergoterapi til borgere med kognitive dysfunktioner, men bogen kan også bruges som et opslagsværk, da kapitlerne kan læses enkeltvis. Bogen er målrettet ergoterapeutstuderende, men også uddannede ergoterapeuter og andre sundhedsprofessionelle kan benytte bogen, da den omsætter ny forskningsbaseret viden til konkret praksis.
Formålet med bogen er at levere en opdateret viden til ergo- og fysioterapeuter om det terapeutiske arbejde med mennesker med autisme samt at præsentere forslag til, hvordan den terapeutiske intervention kan planlægges, udføres og evalueres.Bogen er delt op i fire overordnede dele samt et indledende og et afsluttende kapitel.del (kapitel 1-4) udgør grundlaget for at forstå autisme ud fra forskellige perspektiver, herunder psykiatrisk, psykologisk og neurofysiologisk. Denne del afsluttes med et kapitel om den ergo- og fysioterapeutiske undersøgelse.del (kapitel 5-10) fokuserer på de mere kropsbaserede tilgange til ergo- og fysioterapeutisk intervention. Disse kapitler omhandler emner som sanseintegration, low arousal, belastningstilstande, interoception samt motion og idræt.del (kapitel 11-12) tager fat på samtalebaserede tilgange, hvor fokusområderne er selvforståelse og køn.del (kapitel 13-17) dækker interventioner på aktivitets- og deltagelsesniveau. Disse kapitler behandler emner som hverdagsaktiviteter, erhvervsrettet rehabilitering, kontakt og socialt samspil, omgivelser samt udendørs aktiviteterTil slut afrundes bogen med et perspektiverende kapitel omhandlende fremtidsperspektiver på området. Praksisbog om autisme for ergo- og fysioterapeuter henvender sig primært til ergo- og fysioterapeutstuderende, færdiguddannelse ergo- og fysioterapeuter, samt andre der arbejder med målgruppen bestående af børn, unge og voksne med en autismespektrumforstyrrelse (ASF). Det kan fx være ansatte i PPR, specialskoleregi, klinisk praksis, bosteder mm.
Med bogen Klinisk praksis i ergoterapi og fysioterapi er det lykkedes at udgive en fælles grundbog til terapeutområdet for ergoterapeuter og fysioterapeuter. Ergoterapeut- og fysioterapeut-professionerne har været igennem en udvikling mod en stærkere evidensbasering af fagområderne i de seneste år. Denne bog er den første af sin slags, der primært omhandler klinisk uddannelse, hvilket fylder 42 ECTS ud af professionsbachelor-uddannelsernes samlede 210 ECTS. Bogen retter blikket mod professionspraksis og den kliniske undervisning, og dermed også mod det praksisfelt de studerende efterfølgende skal arbejde i. Målgruppen for bogen er ergoterapeutstuderende og fysioterapeutstuderende. Baggrunden for en fælles bog for de to professioner er, at de udfordringer, som studerende møder i den kliniske undervisning, har så meget til fælles, at det berettiger til en fælles grundbog. Der er naturligvis stadig mange forskelligheder de to professioner imellem, og derfor er der også i mange af kapitlerne afsnit rettet mod henholdsvis ergoterapeuter og fysioterapeuter, ligesom de fleste kapitler også er skrevet i fællesskab af en ergoterapeut og en fysioterapeut. Bogen kan anvendes som en forberedelse før det kliniske forløb; som en opslagsbog og under den kliniske uddannelse og endelig give stof til refleksion efter forløbet. Som klinisk underviser kan bogen benyttes som inspiration til undervisning og tematisering i uddannelsen. Kapitlerne afsluttes med refleksionsspørgsmål til brug for videre arbejde med kobling mellem praksis og teori i uddannelses- og praksissammenhænge.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.