Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog giver en grundig og mangfoldig introduktion til centrale pædagogiske tematikker og giver pædagogstuderende mulighed for at gå på opdagelse i de mange vigtige forhold og spændende spørgsmål, som udgør det pædagogiske arbejdsområde.Udgivelsen giver et inspirerende, kvalificerende og diskuterende afsæt for studierne på pædagoguddannelsen.Det store hold af forfattere, der bidrager til denne udgivelse, har alle fingeren på den pædagogiske puls. Nogle har deres daglige gang på landets pædagoguddannelser, hvor de underviser, udvikler og forsker, nogle er forskere på landets universiteter, og en håndfuld er konsulenter i forskellige pædagogiske sammenhænge.Udgivelsen henvender sig særligt til studerende på første studieår af pædagoguddannelsen – grundfagligheden, men den kan bruges under hele uddannelsen. Bogen kan desuden fungere som opslagsværk og er generelt interessant for alle med bred interesse for pædagogik.
Hvad er leg egentlig? Hvorfor og hvordan leger børn? Hvad betyder leg for børns psykologiske udvikling? Hvordan leger børn i dag?KORT & GODT OM LEG giver svar på en lang række spørgsmål og hjælper læseren med at forstå og identificere de mange forskellige former for leg, og hvordan man kan skabe de bedste betingelser for børns leg. Voksne opfatter ofte børns leg som sødt tidsfordriv, men at lege kan være dyb alvor for børnene og er helt nødvendig for deres udvikling. Når børn leger sammen, lærer de bl.a. at begå sig socialt og håndtere udfordringer og konflikter.Legen er et vigtigt fundament for børns udvikling og robusthed - også den farlige leg. Når der i dag er så mange sårbare og usikre unge, mener flere legeforskere, at det kan hænge sammen med, at den risikofyldte leg er dømt ude af børns legeliv. De voksne overvåger og er så fokuseret på sikkerhed, at børn i dag ikke får lov til at udforske verden på egen hånd.Bogen henvender sig til forældre, pædagoger, lærere, institutions og skoleledere, studerende, pædagogiske konsulenter og alle andre faggrupper, der beskæftiger sig med børns liv, leg og læring.Om forfatteren:Ditte Alexandra Winther-Lindqvist er ph.d.og lektor på DPU, Aarhus Universitet. Ditte har forsket i børns leg siden 2003 og interesserer sig for, hvordan forskellige former for leg udvikler fællesskab, venskaber, identitet, kreativitet og fantasi i børns liv. Ditte har de senere år arbejdet med eksistentiel udviklingspsykologi og ser legen som et eksistentielt projekt for børn.
Et fornyet fokus på omsorg og trivsel i pædagogikken til dig, der læser til pædagog eller dig, som ønsker at blive klogere på omsorgen i pædagogikken. De mange trivselsudfordringer, vi ser i børne- og ungelivet i dag, både i dagtilbud og skole- og fritidstilbud er fokusset i denne bog, som tilbyder en eksistentiel udviklingspsykologisk tilgang til omsorgsarbejdet. Bogen består af tre dele: Del et består af filosofisk-psykologiske bestemmelser af, hvordan vi kan forstå den professionelle omsorg i egen ret og almene betragtninger. Del to trækker bestemmelserne over og konkretiseres i forhold til den professionelle omsorgsopgave i dagtilbuddet for småbørn og sættes i forbindelse med grundlæggende udviklingspsykologiske indsigter. De dele af tilknytningsteorien, som er afgørende for børnenes omsorgsbehov og omsorgsgiveres sensitivitet med relevans for dagtilbuddets praksis, præsenteres og diskuteres. Del tre kommer med praksisproblemstillinger og eksempler på hverdagssituationer i fokus.Det er en kritisk hyldest til omsorgens potentialer for vores livsudfoldelse, institutioner og velfærdssamfund i en tid, hvor vi mangler omsorgsprofessionelle.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.