Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette nummer af tidsskriftet Ledelse i Morgen indeholder følgende artikler:Faglig ledelse tæt på børnene – small data, evaluering og kvalitetAf Tommy Hansen og Kristian Gylling OlesenDenne artikels udgangspunkt er faglig ledelse set i et børneperspektiv som en ledelseskapacitet, der løbende skal mobiliseres i arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan. Databaseret evaluering er et redskab, der gør det muligt for pædagogiske ledere at udøve faglig ledelse tæt på børnene, og artiklen beskriver, hvordan man indsamler data om børnenes oplevelser og aktivt bruger dem i de faglige samtaler med de pædagogiske medarbejdere.En stærk lærings- og evalueringskultur forudsætter feedback i hverdagenAf Dorthe AndersenDenne artikel handler om, hvordan en læringskultur med fokus på feedback kan være med til at styrke kvaliteten i dagtilbuddene. En evalueringskultur skal sigte mod at være forbedringsorienteret frem for resultatorienteret, og lederens rolle er at være helt tæt på den pædagogiske praksis. Artiklen beskriver, hvad lederen bør fokusere på i en kvalitetsbevidst lærings- og evalueringskultur.Mål og målformuleringer for læringsmiljøerAf Suzanne Krogh og Søren SmidtDenne artikel handler om, hvordan målformulering i forhold til den daglige praksis fremmer refleksion over, hvad arbejdet skal føre til, og hvad ledere og medarbejdere vil opnå med deres daglige praksis. Artiklen fokuserer på, hvordan man oversætter kommunale og nationale mål og knytter dem til den konkrete børnegruppe, og giver konkrete anvisninger til formuleringen af mål.Læreplanen som redskab for faglig ledelse af professionelle læringsfællesskaberAf Stine Elverkilde og Søren VoxtedDenne artikel handler om, hvordan læreplanen skal fungere som et redskab, der understøtter det pædagogiske personale og ledelsens arbejde. Det kræver, at målene konkretiseres, gøres forståelige og tilpasses den lokale kontekst. Artiklen ser professionelle læringsfællesskaber som en måde, hvorpå man kan skærpe et fælles fokus på og sprog for læring og derigennem udvikle læringsmiljøer, der gavner børnene.Anmeldelse af Tænk vildtAf Peter Andersen
Bogens formål er at sætte fokus på, at lige værdighed er et ideal, som i praksis kan tilstræbes og praktiseres, hvis begge parter går ind til mødet med en klar bevidsthed om betingelserne. Bogen skaber klarhed over, hvad ligeværdigt samarbejde i vort samfund vil sige, og den giver også en karakteristik af ligeværdigt samarbejde, så det teoretisk og praktisk bliver mere forståeligt og brugbart for de professionelle inden for den offentlige sektor. Bogens målgruppe er de faggrupper, der hver dag står ansigt til ansigt med borgere, der er i gang med en sygehusbehandling, en rehabiliterings- eller udviklingsproces.
At have en nøgleperson, der understøtter inkluderende fællesskaber på både voksen- og børneniveau, kan være med til at fremme et inkluderende klima i et dagtilbud. Denne bog omsætter og videreudvikler relevant teoretisk og praktisk inspiration til konkrete anvendelige metoder, som inklusionsvejlederen kan gøre brug af i sin rolle som inklusionsvejleder. Bogen er bygget op som en vekselvirkning mellem teori, øvelser, refleksion og praksiseksempler.På bogens hjemmeside www.dafolo.dk/inklusion findes skemaer og arbejdsark til print.Bogen henvender sig til alle, som interesserer sig for at igangsætte udviklingsprocesser hos kollegaer og i særdeleshed til inklusionsvejledere, inklusionspædagoger og andre ressourcepersoner samt studerende ved inklusionsvejlederuddannelser og pædagoguddannelsen. Bogen vil også være relevant for både ledere i dagtilbud og eksterne konsulenter, der arbejder med understøttelse og udvikling af inkluderende fællesskaber i dagtilbud.
At one time or another, we all get caught up in wishing we had more of this or that and how wonderful our lives would be if only we could get this or that. Darren King was the same way; like a lot of people he was already blessed and didn't know it. It took a windfall of unexpected, unexplained riches that turned his life upside down and nearly cost him everything he held dear to realize the wisdom of the saying, "The grass isn't always greener on the other side."
Immanuel Johnson is a young, frustrated, black man with a sense of destiny. On top of this he has a Messiah Complex, and after serving five years in a maximum security prison where he immerses himself in black nationalist and radical religious literature, he comes to believe that he is a reincarnation of Christ and that he must sacrifice his life for the salvation of Black America. But not before writing a scorching diatribe to explain his actions to the world.
Tagger is an urban novel centered around the graffiti culture of East LA. When a beef between rival graffiti artist Ricco and Adul turns ugly and Ricco is murdered, the streets finger Adul as the killer. But going to jail is the least of his worries, as the dead man just happens to be the baby brother of one of the biggest drug dealers in Los Angeles.
Få udvidet dine kompetencer til vurdering af akut og kritisk syg borger ud fra ABCDE-algoritmen, og bliv klogere på, hvordan sikker mundtlig kommunikation er en nødvendig forudsætning for mange opgaver. Bogen tager afsæt i en stor omvæltning i sundhedsvæsenet, som sker i disse år, og hvor det bliver stadig vigtigere, at den enkelte borger får den rette pleje og behandling, til rette tid, af de rette fagpersoner. Vi ser et ændret sygdomsbillede, og hvor mange opgaver flytter fra hospitalerne til det nære sundhedsvæsen, og det giver et stigende antal komplekse pleje- og behandlingsmæssige tiltag og interventioner i borgernes eget hjem.Bogen er især målrettet det sundhedsprofessionelle personale, der arbejder i det nære sundhedsvæsen, og som har behov for nye kompetencer og større faglig viden om symptomer og sygdomme for at løfte de daglige opgaver i det nære sundhedsvæsen. Mere konkret skal de sundhedsprofessionelle i stigende grad have fokus på tidlig opsporing af begyndende sygdom og være i stand til at observere, handle og reflektere på borgeren med akut opstået sygdom på en kvalificeret måde. Samtidig afspejler bogen et øget fokus på forskningsbaseret pleje og behandling ud fra en symptomorienteret tilgang.Der har længe manglet relevant litteratur på området, fordi man typisk tager udgangspunkt i hospitalsvæsenet, men her tager alle beskrivelser afsæt i borgerens hjem som ramme for den faglige indsats.
Denne bog har fokus på, hvordan pædagogers forudsætninger for at skabe inkluderende læringsmiljøer kan styrkes på baggrund af videndeling, refleksion og praksisnær læring. Der er fokus på både den enkelte pædagogs kompetencer og den samlede institutions kompetenceprofil i forhold til arbejdet med at bevare, udvikle og strukturere fællesskaber på måder, så mange forskellige børn kan være med på mange forskellige måder.I bogen gives der konkrete bud på både teori, refleksionsspørgsmål og øvelser, som den pædagogiske praksis kan lade sig inspirere af for at kvalificere refleksion og grundlaget for at udvikle inkluderende læringsmiljøer. Den tilbyder rammer for, hvordan det enkelte dagtilbud kan bryde med vanetænkning, afprøve nye tiltag, turde lave fejl og løbende blive klogere.På bogens hjemmeside www.dafolo.dk/inklusion er der adgang til en række konkrete arbejdsark og skemaer i relation til bogens indhold.Bogen sætter fokus på læringsfællesskaber, børnefællesskaber, barn-voksen-fællesskaber, voksenfællesskaber, forældrefællesskaber og tværfaglige fællesskaber.
Inkluderende fællesskaber - Pædagogiske kompetencer i vuggestue og børnehave (inkl. hjemmeside)Denne bog har fokus på, hvordan pædagogers forudsætninger for at skabe inkluderende læringsmiljøer kan styrkes på baggrund af videndeling, refleksion og praksisnær læring. Der er fokus på både den enkelte pædagogs kompetencer og den samlede institutions kompetenceprofil i forhold til arbejdet med at bevare, udvikle og strukturere fællesskaber på måder, så mange forskellige børn kan være med på mange forskellige måder.I bogen gives der konkrete bud på både teori, refleksionsspørgsmål og øvelser, som den pædagogiske praksis kan lade sig inspirere af for at kvalificere refleksion og grundlaget for at udvikle inkluderende læringsmiljøer. Den tilbyder rammer for, hvordan det enkelte dagtilbud kan bryde med vanetænkning, afprøve nye tiltag, turde lave fejl og løbende blive klogere.På bogens hjemmeside www.dafolo.dk/inklusion er der adgang til en række konkrete arbejdsark og skemaer i relation til bogens indhold.Bogen sætter fokus på læringsfællesskaber, børnefællesskaber, barn-voksen-fællesskaber, voksenfællesskaber, forældrefællesskaber og tværfaglige fællesskaber.Se indholdsfortegnelse, forord og indledning til bogenLæring er for alvor kommet på dagsordenen i den pædagogiske praksis på 0-6-års-området. Serien 'Læring i dagtilbud' sætter fokus på, hvordan det pædagogiske personale kan tilrettelægge gode betingelser for børns udvikling og læring, hvorved de kan styrke og lægge grunden for børnenes nysgerrighed og glæde ved at lære.Seriens målgruppe er pædagogisk personale og ledere i daginstitutioner, men også studerende og undervisere på pædagoguddannelsen samt dagplejere og pædagogiske konsulenter kan have glæde af at læse med.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.