Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
En nystartet uddannelse er præget af forandringer og tilpasninger, og FGU er ingen undtagelse. Med antologien FGU på vej, der samler erfaringer fra og viden om FGU-området, understøttes implementeringen af FGU-reformen ved at give indblik i relevante udfordringer og tilbyde et mere udfoldet og nuanceret begrebsapparat og ikke mindst konkrete værktøjer til at udvikle praksis.Antologien tilbyder bl.a. svar på:hvordan du som FGU-lærer kobler virksomhedspraksis med den almene fagundervisninghvordan læringssamtaler kan understøtte kollegial refleksion og kompetenceudviklinghvordan du bedst muligt opbygger arbejdet med portfolio og gør den til en integreret del af undervisningenhvordan du ved hjælp af evaluering og formativ feedback kan komme tættere på elevernes læring og hjælpe dem til næste skridthvordan du arbejder med elevernes motivation, deltagelse og trivselhvordan du tilrettelægger og afholder den gode FGU-prøvehvordan du som leder opbygger professionelle læringsfællesskaber med henblik på at finde inspiration i hinandens didaktiske metoder.Antologien retter sig mod lærere, vejledere og ledere på FGU-institutioner samt UC’er og konsulenthuse, der kompetenceudvikler på FGU-området, eller andre med interesse for FGU-området og ungemålgruppen.
April-nummeret af Ledelse i Morgen, har fokus på FGU-uddannelserne og tilbyder redskaber til, hvordan man kan arbejde med de opgaver og udfordringer, der ligger i uddannelsesformen. Du kan bl.a. læse en ærlig beskrivelse af de erfaringer, direktøren for FGU Midt-Vest har gjort sig i løbet af de første år på posten, hvordan man holder fokus på kerneopgaven – elevernes læring og trivsel – og arbejder konkret ud fra denne, og om hvordan man som leder kan håndtere og navigere i de mange paradokser, der karakteriserer uddannelsen.
Støt dine elever i at kvalificere deres læreproces - ved at opøve deres metakognition, selvregulering og konsolidering af læring.Metakognition, selvregulering og konsolidering af læring er tre sammenhængende elementer inden for den brede kompetencepakke, som folkeskolen skal tilbyde sine elever. Disse elementer er overfaglige i den forstand, at de medvirker til at danne vedholdende, reflekterede mennesker, der kan planlægge, vurdere og justere deres egen læreproces og indgå i konstruktiv kommunikation og samarbejde med andre.I samfundet stilles der krav om at kunne sætte sig ind i ny og kompleks viden, og eleverne skal derfor støttes til at lære at lære. Det er ikke nok med færdigheder og viden inden for faglige områder, eleverne har også behov for kompetencer som selvregulering og metakognition, da de skal kunne reflektere over egen tænkning og læring, fastholde fokus, bevare motivationen og have høje forventninger om egen mestring. For at understøtte den metakognitive proces er det nødvendigt aktivt at foretage en bearbejdning af undervisningens indhold, hvor eleverne tager stilling til egen læring i form af konsoliderende aktiviteter. Konsolidering handler om at knytte den nye viden til en eksisterende viden og at tage den i anvendelse, så den fastholdes.Skolen har ansvaret for at tilrettelægge elevernes læring, hvor selvreguleret læring, metakognition og konsolidering er forudsætningen for at kunne lære i alle fagene. Selvreguleret læring, metakognition og konsolidering må derfor udvikles som en del af læringen i alle fag.Denne bog giver en teoretisk indsigt i, hvorfor den undervisningsmæssige interesse bør vendes mod metakognition, selvregulering og konsolidering af læring, og en praktisk tilgang til, hvordan det kan gøres i den daglige undervisning. Her beskrives bogens tre hovedtemaer indgående hver for sig og i sammenhæng med hinanden, og de knyttes til andre elementer som læringsstrategier, feedback, forforståelse, motivation og mestring.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.