Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Relationspsykologi i praksis inkl. hjemmeside Hvad har vi mennesker brug for, hvis vi skal udvikles og trives? Hvorfor er vores fællesskaber så vigtige? Hvad er det, der betyder noget i livet? Hvilken retning fører hjertet os i? Denne bog giver professionelle, der arbejder med mennesker, en indføring i relationspsykologien og en hjælp til at anvende de fire relationspsykologiske principper – kaldet RARRT – i praksis. RARRT står for: Relationel, Anerkendende, Ressourcefokuseret og Reflekteret Teori. Denne fremstilling af relationspsykologien er banebrydende, fordi den retter sig mod den personlige og praktiske tilegnelse af de relationspsykologiske principper. Dermed kan den gøre en virkelig forskel i den enkelte professionelles arbejde. Med til bogen hører hjemmeside oprettet af forlaget, hvor man kan hente øvelser og praksiseksempler, der kan berige forståelsen af bogen. Bogen er primært rettet mod lærere, pædagoger og psykologer, men den er ligeledes velegnet til forældre, der ønsker at forstå relationens betydning for deres børns udvikling og søger relationsbårne tilgange både til at berige velfungerende relationer og til at genopbygge relationer, der har haft svære kår. Professionelle, der arbejder med voksne udviklingshæmmende, i ældresektoren eller inden for personale- og ledelsesfeltet vil også kunne anvende bogen, der retter sig mod kvalificeringen af alt relationelt arbejde.
Hvad har vi mennesker brug for, hvis vi skal udvikles og trives? Hvorfor er vores fællesskaber så vigtige? Hvad er det, der betyder noget i livet? Hvilken retning fører hjertet os i?Denne bog giver professionelle, der arbejder med mennesker, en indføring i relationspsykologien og en hjælp til at anvende de fire relationspsykologiske principper – kaldet RARRT – i praksis. RARRT står for:Relationel, Anerkendende, Ressourcefokuseret og Reflekteret Teori.Denne fremstilling af relationspsykologien er banebrydende, fordi den retter sig mod den personlige og praktiske tilegnelse af de relationspsykologiske principper. Dermed kan den gøre en virkelig forskel i den enkelte professionelles arbejde.Med til bogen hører hjemmesiden www.dafolo.dk/relationspsykologi, hvor man kan hente øvelser og praksiseksempler, der kan berige forståelsen af bogen.Bogen er primært rettet mod lærere, pædagoger og psykologer, men den er ligeledes velegnet til forældre, der ønsker at forstå relationens betydning for deres børns udvikling og søger relationsbårne tilgange både til at berige velfungerende relationer og til at genopbygge relationer, der har haft svære kår. Professionelle, der arbejder med voksne udviklingshæmmende, i ældresektoren eller inden for personale- og ledelsesfeltet vil også kunne anvende bogen, der retter sig mod kvalificeringen af alt relationelt arbejde.
Er der plads til følelser i professionelle relationer?Det er et spørgsmål, der skiller vandene.Forskningen viser med tiltagende styrke, at menneskets udvikling, læring og trivsel har de bedste kår i kærlige relationer. Ligeledes ønsker vi for vores børn, syge, unge og ældre, at de modtages kærligt af såkaldt ”varme hænder”, når de passes, plejes og undervises af professionelle omsorgs- og relationsarbejdere. På den anden side kan man sætte spørgsmålstegn ved, om vi kan forlange af et menneske, at det skal fremvise specifikke følelser som del af det daglige arbejde.Alle, der arbejder med mennesker, vil indimellem opleve, hvordan deres følelser debatteres og problematiseres i en arbejdsmæssig kontekst. Mange oplever at føle usikkerhed omkring hvad – og hvor meget – de føler og bør føle. Kærligheden er et spørgsmål, der finder sit svar i den daglige praksis. Vi lever i det, vi lever med det – og tager man ikke stilling med sin bevidste vilje, tager man i hvert fald stilling med sin adfærd. Målgruppen for denne bog er derfor alle, der arbejder med mennesker og i denne forbindelse interesserer sig for følelsernes tilstedeværelse og betydning i de professionelle forhold. De oplagte læsere er pædagoger, lærere og ansatte i ældresektoren, mens bogen dog er lige så aktuel for socialrådgivere, psykologer, ledere og andre relationsarbejdere.Følelserne er virkelig kommet på dagsordenen, når vi taler om relations- og omsorgsprofessioner, og derfor er der behov for, at vi diskuterer og tager stilling til temaet. I denne antologi tilbydes en række forskellige perspektiver på den professionelle kærlighed. Alle bidragene repræsenterer holdninger til, hvordan man kan forstå den professionelle kærlighed, og hvilke faktorer der henholdsvis hæmmer og fordrer kærligheden i praksis.
Bogen indeholder en række fortællinger, der på levende vis illustrerer, hvordan relationspsykologien kan se ud, når den praktiseres i dagligdagens praksisrum. Gennem disse fortællinger beskrives og uddybes RARRT-principperne, så læseren inspireres til at anvende dem i egne professionelle og private relationer. Mange vigtige kernebegreber bliver gennemgået, og de bliver fremstillet på en nærværende og personlig måde, hvilket gør dem nemmere at forstå og omsætte til praksis. Fortællingerne vil inspirere og provokere læseren til at reflektere over sin egen daglige praksis. Alle bogens principper og begreber forklares udførligt, så de kan forstås uden forudgående kendskab.
Hvordan kan forældre støtte deres barns følelsesmæssige udvikling, læring og selvregulering?ICDP (International Child Development Programme) er et international forebyggelsesprogram, udviklet af to norske psykologiprofessorer, der har samlet vigtig forskning i, hvad der skaber en god barndom.Dette er blevet til 8 grundlæggende principper – og det banebrydende koncept, ICDP, som anvendes over hele verden, i en stor del af de danske daginstitutioner samt anbefales af Socialstyrelsen.Disse 8 grundlæggende principper har Annette Groot og Else Marie Bech fra Institut for Relationspsykologi gjort tilgængelige for forældre i denne bog, der bl.a. svarer på følgende spørgsmål med masser af konkrete eksempler:- Hvordan sikrer vi, at vores barn får en god og tryg start på livet?- Hvordan kan man håndtere børns forskellige følelser på en god måde?- Hvordan støtter man sit barn i at blive nysgerrigt og lærende?
Den traditionelle måde at tænke politik og samfund på er ved at have udspillet sin rolle. Vi har brug for nogle nye pejlemærker for, hvordan vores private og fælles liv kan være, vokse og virke. Det indebærer et opgør medbåde en sig-selv-nok-individualisme, en forbrug-gør-mig-lykkelig-materialisme og en staten-klarer-tingene-passivisering. Der er et alternativ: Personalismen er et glemt, men gyldent menneskesyn, der forsøger at indkredse, hvad et menneske er, og tage de sociale og samfundsmæssige konsekvenser af det. Det bygger bl.a. på Martin Buber og Emmanuel Levinas’ tænkning og har været en inspirationskilde for Martin Luther King, Desmond Tutu og andre store skikkelser i den nyere historie. Mennesket er ifølge personalismen relationelt, engageret og værdigt. Personen og relationen mellem personer er udgangspunktet for alt: Mennesket har en iboende værdighed, og den gode relation mellem mennesker er afgørende for det gode, engagerede liv og det gode samfund. Personalismen er stort set ukendt i Danmark. Derfor forsøger Jonas Norgaard Mortensen på samme tid at introducere personalismen, vise dens idéhistoriske ophav, fortælle om dens tænkere og praktikere – samt vise, at personalismen har et yderst relevant bidrag til debatten om samfundets udvikling i dag. Bogen ”Det fælles bedste” er en ny og opdateret udgave, hvor der tilføjet et nyt efterskrift, hvor personalismen sættes i relation til psykologien og stiller spørgsmålet: Hvordan kan personalismen inspirere psykologien til at blive mere relationel og værdibaseret i både teori og praksis?
Denne bog er en efterfølger til bogen Relationspsykologi – i praksis. Som den første bog er denne bog bygget op omkring de fem relationspsykologiskeprincipper, der også kaldes RARRT-principperne. Ved at følge disse fem principper vil du etablere relationer, der medfører udvikling, læring og trivsel:Relationer skaber individetAnerkendelse åbner for udviklingRessourcefokus frigiver potentialeRefleksion udfordrer selvfølgelighederTeori kvalificerer praksisBogen indeholder en række fortællinger, der på levende vis illustrerer, hvordan relationspsykologien kan se ud, når den praktiseres i dagligdagens praksisrum. Gennem disse fortællinger beskrives og uddybes RARRT-principperne, så læseren inspireres til at anvende dem i egne professionelle og private relationer. Mange vigtige kernebegreber bliver gennemgået, og de bliver fremstillet på en nærværende og personlig måde, hvilket gør dem nemmere at forstå og omsætte til praksis. Fortællingerne vil inspirere og provokere læseren til at reflektere over sin egen daglige praksis. Alle bogens principper og begreber forklares udførligt, så de kan forstås uden forudgående kendskab.Bogen henvender sig til relationsprofessionelle inden for eksempelvis børnehave, vuggestue, folkeskole, gymnasie, familievejledning, ældrecenter og sundhedspleje. Professionelle, der arbejder inden for personale- og ledelsesfeltet vil også kunne anvende bogen, der retter sig mod kvalificeringen af alt relationelt arbejde.Til bogen hører hjemmesiden www.dafolo.dk/relationspsykologi.
Dette nummer af tidsskriftet 'Ledelse i Morgen' indeholder følgende artikler:Kedsomhed kvæler den gode læringAf Nadia Holmgren, Mette Marie Ledertoug,Nanna Paarup og Louise TidmandHver fjerde elev i folkeskolen keder sig i en sådan grad, at det går ud over både trivsel og læring. Denne artikel beskriver, hvorfor den usunde kedsomhed er så destruktiv, og kommer med anvisningertil, hvordan man kan mindske kedsomheden. Dette gøres gennem en helhedsorienteret tilgang, der inddrager elever, forældre, lærere, pædagoger og ledelse, og hvor læring og trivsel vægtes lige højt.Når ledelsen udstikker klare fælles værdier og visioner, blomstrer arbejdspladsenAf Else Marie Bech, Finn Godrim og JonasNorgaard MortensenDenne artikel beskriver den udvikling, vi i samfundet har taget fra et fælles værdisæt til et individuelt. Artiklen argumenterer for, at dette individuelle ansvar kan medføre psykisk mistrivsel og vanskeligheder i forhold til at skabe mening og retning i livet. Derfor er det afgørende, at uddannelseslederen tør og formår at udstikke rammer, visioner og meningsfulde fælles værdier.Forældresamarbejdet i dagtilbuddet styrker barnets læringsmiljøAf Ida Elbæk og Sanne LindDenne artikel undersøger, hvordan man etablerer og leder godt forældresamarbejde, hvor forældre og dagtilbud sammen støtter op om barnets udvikling. Artiklen pointerer, at når relationen mellem forældre og det pædagogiske personale er god, understøttes barnets trivsel og læring på bedst mulig vis, da den gode relation fordrer videndeling, samarbejde og nysgerrighed på hinandens valg og beslutninger.Samtalens betydning for udvikling af pædagogisk praksisAf Kim Martin NielsenI januar-nummeret af Ledelse i Morgen skrev Kim Martin Nielsen om lederens rolle i forhold til at kvalificere kollegial coaching og analytiske dialoger i kollegafællesskabet med henblik på at fremme de professionelles læring og udvikling. Denne artikel tager skridtet videre og beskriver, hvordan arbejdet med at opbygge en refleksiv og samarbejdende læringskultur helt konkret kan se ud i praksis. Artiklen gennemgår tre redskaber til brug i teamets samtalepraksis.
Vi ser i dag en epidemisk grad af psykisk mistrivsel, som truer både den enkeltes, familiernes og samfundsøkonomiens eksistens. Situationen er alvorlig, og det er tvingende nødvendigt, at vi finder måder, hvorpå vi kan forstå og afhjælpe denne dybe mistrivsel og de fejlslutninger i menneskesynet, der har bragt os ud på kanten.Hvordan kan psykologien hjælpe os mod mere trivsel, bedre fælles velfærd og psykisk sundhed?I denne bog præsenterer vi en psykologisk tilgang, der funderer sig i en relationel forståelse af den menneskelige udvikling. Den funderes i værdier, hentet fra det personalistiske menneskesyn med fokus på relationer, engagement og værdighed.Et menneskesyn og en tænkning, der inspirerede en af psykologiens fædre, William James, lagde værdifundamentet for FN’s erklæring om menneskerettigheder og har inspireret fyrtårne som Martin Luther King og Desmond Tutu.Projektet er nyskabende og provokerende, og måske kan denne relationelle og værdibaserede tilgang lægge kimen til nye og banebrydende perspektiver på menneskelig sundhed og fælles trivsel.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.