Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Against All Odds – Historiske kvinder og nye algoritmer udforsker 24 nordiske kunstneres liv og værker omkring år 1900 gennem banebrydende kombinationer af historisk genindskrivning og ny teknologi. Kvinderne trodsede tidens kønsnormer, dannede egne fællesskaber på tværs af Europa og fik succes mod alle odds. Senere blev flere skrevet ud af kunsthistorien, men hvorfor? Kan man skrive kvinderne ind i den fortælling, der skrev dem ud, uden at ændre den? Læs, hvordan teknologi, kritisk tænkning og kunst forenes i en hyldest til fortidens pionerer. Med tværæstetiske greb, immersive installationer og AI-genererede dialoger udfordrer udstilling og katalog vores forståelse af fortiden og åbner nye perspektiver på kunsthistorien.
ANNE MARIE CARL-NIELSEN er bogen bag den kommende udstilling af samme navn, der åbner på Glyptoteket den 7. oktober 2021. Bogen – og udstillingen – sætter fokus på Danmarks mest betydningsfulde kvindelige billedhugger Anne Marie Carl-Nielsen (1863–1945). Anne Marie Carl-Nielsen kæmpede for kunstnerisk anerkendelse og for kvinders ret til uddannelse og karriere. Hun var internationalt anerkendt for sine skulpturer, men hun har ikke efterfølgende fået den plads i kunsthistorien, som hun fortjener. Det rådes der nu endelig bod på. En progressiv og succesfuld kunstnerAnne Marie Carl-Nielsen var ikke bare progressiv på egne vegne. Hun kæmpede også for kvinders adgang til Kunstakademiet og deres ret til at udstille i en tid, hvor det var vanskeligt for kvinder at få en akademisk uddannelse og karriere på lige fod med deres mandlige kolleger. Derudover var hun medstifter af Kvindelige Kunstneres Samfund. Som den første kvindelige billedhugger nogensinde fik Anne Marie Carl-Nielsen bestilling på at opføre en rytterstatue af en konge og bronzeporte til en domkirke; to af fagets mest prestigefyldte opgaver.
Against All Odds – Historical Women and New Algorithms explores the lives and works of 24 Nordic artists around 1900 through pioneering combinations of historical reinscribing and new technology. These women defied the gender norms of their time, formed their own communities across Europe and succeeded against all odds. Later, several were written out of art history. Why? Is it possible to write these women into the narrative that excluded them without changing the story? Discover how technology, critical thinking and art merge in a tribute to pioneers of the past. Through cross-aesthetic approaches, immersive installations and AI-generated dialogues, the exhibition and catalogue challenge our understanding of the past and open new perspectives on art history.
ANNE MARIE CARL-NIELSEN er bogen bag den kommende udstilling af samme navn, der åbner på Glyptoteket den 7. oktober 2021. Bogen – og udstillingen – sætter fokus på Danmarks mest betydningsfulde kvindelige billedhugger Anne Marie Carl-Nielsen (1863–1945). Anne Marie Carl-Nielsen kæmpede for kunstnerisk anerkendelse og for kvinders ret til uddannelse og karriere. Hun var internationalt anerkendt for sine skulpturer, men hun har ikke efterfølgende fået den plads i kunsthistorien, som hun fortjener. Det rådes der nu endelig bod på. En progressiv og succesfuld kunstnerAnne Marie Carl-Nielsen var ikke bare progressiv på egne vegne. Hun kæmpede også for kvinders adgang til Kunstakademiet og deres ret til at udstille i en tid, hvor det var vanskeligt for kvinder at få en akademisk uddannelse og karriere på lige fod med deres mandlige kolleger. Derudover var hun medstifter af Kvindelige Kunstneres Samfund. Som den første kvindelige billedhugger nogensinde fik Anne Marie Carl-Nielsen bestilling på at opføre en rytterstatue af en konge og bronzeporte til en domkirke; to af fagets mest prestigefyldte opgaver.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.