Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Et pragtværk om de tætte danserelationer mellem USA og Danmark. På 300 sider med over 200 illustrationer fortæller Erik Aschengreen historien om den Kongelige Ballets store amerikanske dansere og koreografer –og om danske dansere, der blev stjerner i USA. Forord af Nikolaj Hübbe om bevægelsesinspiration og dansestrømninger på tværs af Atlanten.
Denne bog er de store linjer for hvordan ballet historisk set har udviklet sig i Danmark. Erik Aschengreens placerer spotlyset på de vigtigste balletmestres virke i Danmark og giver også sine personlige vurderinger afslutningsvist.Erik Aschengreen, født 1935, er ballettens grand old man. Han har formidlet dans på Københavns Universitet, på Det Kongelige Teaters Balletskole, som danseanmelder i Det Berlingske Hus gennem mere end 40 år, ved foredrag og en lang række bøger.OM ISCENESATTeaterkunst udspiller sig i nuet på scenen og lagres i publikums erindring. Hver opførelse af et stykke er unik i sig selv og vil altid adskille sig lidt fra de øvrige opførelser. Men som i alle andre kunstgrene betjener også teatret sig af sine egne greb, som gør netop teatret til noget særligt. Scenekunsten flytter sig hele tiden. Nye udtryk opstår i mødet mellem scene og sal. Teater kan noget helt særligt og noget meget forskelligt. Det har sin egen historie, og det er den historie, bogserien ISCENESAT gerne vil formidle.
August Bournonville har en enestående plads i dansk ballethistorie, ikke blot i kraft af sine mange år som balletmester ved Det kongelige Teater og sine egne balletter, men også fordi han om nogen var med til at gøre dansk ballet kendt i udlandet. Lektor og balletkritiker Erik Aschengreen har skrevet tre essays om August Bournonville i anledning af hundredeåret for hans afgang som balletmester hos Det kongelige Teater. Teksterne beskæftiger sig med Bournonvilles forhold til andre balletdansere og -forfattere samt hans plads i ballethistorien.Erik Aschengreen (f. 1935) er en dansk universitetslektor, forfatter og balletkritiker. Fra 1964 til 2005 skrev Erik Aschengreen om ballet og dans for Berlingske og har sideløbende udgivet en lang række bøger om ballet og balletdansere. Erik Aschengreen har været med til at stifte uddannelsen i dansevidenskab ved Københavns Universitet.
Erik Aschengreen fortæller historien om en af den danske ballets største skikkelser nogensinde. Harald Lander var ikke blot en usædvanligt talentfuld balletdanser. Han stod også bag genrejsningen af Den Kongelige Ballet, som han i mange år var chef for. Men Harald Lander var også en kontroversiel person, som ofte var omgivet af skandaler, jalousi, misundelse og ikke mindst smukke unge kvinder. Fem af dem giftede han sig med, men i 1951 blev han anklaget for at have haft umoralsk omgang med ballerinaer på Den Kongelige Ballet, og denne skandale afsluttede hans arbejde med dansk ballet, som han forlod til fordel for den parisiske.Balletkritiker Erik Aschengreen var personlig ven af Harald Lander og fulgte hans karriere tæt. I "Mester. Historien om Harald Lander" beskriver han den store mands spændende liv og karriere og forsøger endvidere at rede trådene ud i den store skandale fra 1951.Erik Aschengreen (f. 1935) er en dansk universitetslektor, forfatter og balletkritiker. Fra 1964 til 2005 skrev Erik Aschengreen om ballet og dans for Berlingske og har sideløbende udgivet en lang række bøger om ballet og balletdansere. Erik Aschengreen har været med til at stifte uddannelsen i dansevidenskab ved Københavns Universitet.
Johanne Luise Heiberg (1812-1890) var en dansk skuespillerinde, dramatiker og forfatter. Hun voksede op under fattige kår i datidens København, men formåede at stige til tops i den danske kulturelite og var fra 1826 - 64 den mest benyttede skuespillerinde på Det Kgl. Teater. Siden arbejdede hun som sceneinstruktør og skribent.Johanne Luise Heiberg var en feteret skuespillerinde og nogle af romantikkens største forfattere og digtere skrev stykker med henblik på hende i hovedrollen. Blandt andet kan nævnes Johan Ludvig Heiberg, Adam Oehlenschläger, H. C. Anders og Henrik Hertz. Men Johanne Luise Heiberg gik ikke af vejen for selv at skrive en række vaudeviller og lystspil, der blev voldsomt populære hos publikum.Erik Aschengreen fortæller om fru Heibergs karriere ud fra det væld af roller, hun indtog på scenen. Bogen trækker også i høj grad på skuespillerindens selvbiografi, der giver et spændende billede af denne temperamentsfulde og tryllebindende scenekunstner.Erik Aschengreen (f. 1935) er en dansk universitetslektor, forfatter og balletkritiker. Fra 1964 til 2005 skrev Erik Aschengreen om ballet og dans for Berlingske og har sideløbende udgivet en lang række bøger om ballet og balletdansere. Erik Aschengreen har været med til at stifte uddannelsen i dansevidenskab ved Københavns Universitet.
"Hvem var denne Eugène Scribe, der i første halvdel af århundredet var en altdominerende teatermand med indflydelse over hele Europa for derefter at forsvinde totalt?"Den store danske balletkritiker Erik Aschengreen fortæller om en af det nittende århundredes største franske teaterpersonligheder, som over tiden er blevet glemt til fordel for sine samtidige forfattere som Dumas, Hugo og Musset. Faktisk var Eugène Scribes værker langt mere populære på de danske teatre end hans senere så kendte landsmænds, og derfor er det et spændende og sjældent portræt, Erik Aschengreen her kan levere.Erik Aschengreen (f. 1935) er en dansk universitetslektor, forfatter og balletkritiker. Fra 1964 til 2005 skrev Erik Aschengreen om ballet og dans for Berlingske og har sideløbende udgivet en lang række bøger om ballet og balletdansere. Erik Aschengreen har været med til at stifte uddannelsen i dansevidenskab ved Københavns Universitet.
"Hvor tæt er forbindelsen mellem balletten og de øvrige kunstarter? Hvad er på overfladen? Hvad stikker dybere? Léandre Vaillat skriver i sin bog om Marie Taglioni, at man ikke må bedømme periodens balletter ud fra en litterær målestok. "Det væsentlige er at give ballerinaerne et net påskud til at danse.""I "Farlige sylfider" beskriver den store danske balletkritiker Erik Aschengreen den romantiske ballets gennembrud i Danmark og Frankrig. Han beskriver den romantiske opblomstring i balletten hos den store danske koreograf og danser August Bournonville med det fransk klingende navn og Frankrigs egen berømte romantikker digter og kritiker Théophile Gautier.Erik Aschengreen (f. 1935) er en dansk universitetslektor, forfatter og balletkritiker. Fra 1964 til 2005 skrev Erik Aschengreen om ballet og dans for Berlingske og har sideløbende udgivet en lang række bøger om ballet og balletdansere. Erik Aschengreen har været med til at stifte uddannelsen i dansevidenskab ved Københavns Universitet.
"Dans er øjeblikkets kunst. Når tæppet går ned, tilhører forestillingen historien. Danserne retter energien og engagementet mod morgendagens træning på vej mod en ny forestilling, mens vi går hjem med lykkelige minder om øjeblikke, hvor dansen gjorde os lette eller forløste os gennem tragediens smerte. At opleve dans er et personligt møde mellem tilskueren i den mørke sal og danseren, badet i scenens lys."Den store danske balletkritiker Erik Aschengreen fortæller om Den Kongelige Ballets historie fra 1948 til 1998. Hvert årti har sit eget kapitel, der fortæller om de største opsætninger, de individuelle dansere og alt det andet, Den Kongelige Ballet består af.Erik Aschengreen (f. 1935) er en dansk universitetslektor, forfatter og balletkritiker. Fra 1964 til 2005 skrev Erik Aschengreen om ballet og dans for Berlingske og har sideløbende udgivet en lang række bøger om ballet og balletdansere. Erik Aschengreen har været med til at stifte uddannelsen i dansevidenskab ved Københavns Universitet.
"I årene mellem cirka 1920 og 1950 var kampen mellem modern dance og ballet ofte hård og meget bitter. Den ny bevægelse skulle finde egne ben at stå på, hvilket i realiteten ofte ville sige, at danserne lå på gulvet og brugte det som partner mere end som et sted til at sætte af fra, hvilket er tilfældet i klassisk ballet, hvor det vægtløse og lette er idealet.""Balletbogen" er en grundbog for alle balletinteresserede. Den kommer rundt om alle sider af den danske ballet, helt tilbage fra den spæde begyndelse, dens store opblomstring under August Bournonvilles intet mindre end geniale visioner og lederskab i 1800-tallet, til da balletten gjorde sit indtog på fjernsynsskærme landet over, og til dansen i slutningen af det tyvende århundrede bevægede sig uden for teatrets scener og mødte publikum på en ny måde."Balletbogen" er forsynet med koreografbiografier, beskrivelser af nogle af tidens største balletter, en liste over opførsler af August Bournonvilles balletter på Det Kongelige Teater og en fyldestgørende litteraturliste.Erik Aschengreen (f. 1935) er en dansk universitetslektor, forfatter og balletkritiker. Fra 1964 til 2005 skrev Erik Aschengreen om ballet og dans for Berlingske og har sideløbende udgivet en lang række bøger om ballet og balletdansere. Erik Aschengreen har været med til at stifte uddannelsen i dansevidenskab ved Københavns Universitet.
"Hvorfor skal man læse om dans? Kan man ikke nøjes med at se og opleve? Det ene udelukker ikke nødvendigvis det andet, og oplevelser, man får ved at se dans, kan – som alle andre kunstoplevelser – forstærkes og perspektiveres, når man for eksempel læser om værket, om kunstneren, om musikken, koreografen eller den tid, en ballet skriver sig ind i.""Balletbogen" er en grundbog for alle balletinteresserede. Den kommer rundt om alle sider af den danske ballet, helt tilbage fra den spæde begyndelse, dens store opblomstring under August Bournonvilles intet mindre end geniale visioner og lederskab i 1800-tallet, til da balletten gjorde sit indtog på fjernsynsskærme landet over, og til dansen i slutningen af det tyvende århundrede bevægede sig uden for teatrets scener og mødte publikum på en ny måde."Balletbogen" er forsynet med koreografbiografier, beskrivelser af nogle af tidens største balletter, en liste over opførsler af August Bournonvilles balletter på Det Kongelige Teater og en fyldestgørende litteraturliste.Erik Aschengreen (f. 1935) er en dansk universitetslektor, forfatter og balletkritiker. Fra 1964 til 2005 skrev Erik Aschengreen om ballet og dans for Berlingske og har sideløbende udgivet en lang række bøger om ballet og balletdansere. Erik Aschengreen har været med til at stifte uddannelsen i dansevidenskab ved Københavns Universitet.
"Forført af balletten" er blanding af en stor balletkritiker og -kenders personlige erindringer og beskrivelser af dansk ballethistorie, som han selv har oplevet den i de mange år, han har fulgt den store kunstarts blomstring i Danmark. Erik Aschengreen fortæller desuden om nogle af de klassiske og mest vidunderlige balletter, heriblandt Kameliadamen, Sylfiden og Giselle.Erik Aschengreen (f. 1935) er en dansk universitetslektor, forfatter og balletkritiker. Fra 1964 til 2005 skrev Erik Aschengreen om ballet og dans for Berlingske og har sideløbende udgivet en lang række bøger om ballet og balletdansere. Erik Aschengreen har været med til at stifte uddannelsen i dansevidenskab ved Københavns Universitet.
Erik Aschengreen, der i mere end 40 år var balletanmelder i Det Berlingske Hus, fortæller om mennesker, han har mødt igennem et langt liv. Tonen er varm, humoristisk og personlig, når Aschengreen genoplever mødet med mennesker, som har betydet noget for ham. Som jeg kendte dem er 28 profiler fra dansens – og andre – verdener.
Hele sit liv har Erik Aschengreen været tæt forbundet med dansen og teatrets verden. Nu har han skrevet tyve personlige erindringsessays fra han som niårig dreng i 1940’ernes København samlede på autografer uden for teatrene eller opsøgte kunstnerne privat, til han i 2015 holdt foredrag om August Bournonville i New York og introducerede en gruppe unge dansere fra Den Kongelige Ballet. Bogen kommer vidt omkring. Erik Aschengreen tager læseren med til Paris, hvor han har haft en kvistlejlighed i 40 år og kender Pariseroperaen så godt som Det Kongelige Teater. Han fortæller om at være rejsende i Bournonville over alt i verden, om at være tæt på Bournonville-traditionen, om at være kritiker, da den ny dans holdt sit indtog og om den svære kunst at interviewe kunstnere. Om at undervise i dans på Det Kongelige Teaters Balletskole og introducere dans som fag på Københavns Universitet. Der er endvidere portrætter af personligheder, Erik Aschengreen har kendt som Flemming Flindt, Elsa Marianne von Rosen og Nini Theilade. Men bogen handler ikke kun om de mennesker, Erik Aschengreen har mødt. Han fortæller også åbent om sin egen rejse. Fra han som ung i 1950’erne fandt ud af, at han var homoseksuel og troede, han var den eneste i verden. Til den åbenhed og forståelse, der i dag er det lykkelige resultat af frigørelsen i 1960’ og 70’erne. ”Fra et liv med dans” er både dansehistorie og en personlig beretning.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.