Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Første del af Sundhedsfaglig ledelse indeholder teori om ledelse og tværfaglighed og bygger på forskningsbaseret viden om ledelse af sygeplejefaget. Anden del er erfaringsbaseret og bygger på fungerende lederes strategier og erfaringer med selvledelse. Her kommer chefsygeplejersken, oversygeplejersken, afdelingssygeplejersken og specialisten til orde. I bogens tredje del behandles områderne selvledelse, ansvar og ledelse på tværs af del 1 og 2 med en teoretisk og filosofisk tilgang.Sundhedsfaglig ledelse adskiller sig fra rækken af danske ledelsesteoretiske bøger ved at have et professionsperspektiv, og den egner sig derfor til professionsbachelor- og masterstudier, hvor ledelse og selvledelse er en del af indholdet. Bogens fokus på selvledelse er meget relevant for studerende i grunduddannelsen, hvor kompetencemålene omfatter at udvikle egne kompetencer, prioritere, koordinere og delegere sygepleje samt samarbejde tværfagligt. Bogens redaktører har begge i hhv. 2006 og 2007 forsvaret ph.d.-afhandlinger om sygeplejefagets ledelsespraksis.
Ledelse og læring - i organisationer ser læring som omdrejningspunkt for moderne organisationer, der skal ledes under et vilkår af foranderlighed. I bogen bliver ledelse ikke belyst som endnu en "bindestregs-ledelse", men som refleksioner af en række muligheder for at lede kultur, relationer, medarbejdere, forandringsprocesser, evaluering, beslutninger mv. hvor læring er en grundbetingelse. Vilkår for ledelse i den private og offentlige sektor ligner hinanden mere og mere selv om der naturligvis stadig er afgørende forskelle. Bogens afsæt er, at ligheder er mere markante end forskelle. Bogens kapitler fokuserer derfor på ledelse som generelt fænomen - og det nævnes eksplicit når fx ledelse i den offentlige sektor i kapitlet er gældende. Ledelse i det offentlige har tradition for at spejle sig i den private sektors billede; med åbning i denne bogs kapitler lægges der op til, at inspirationen også kan gå den modsatte vej. Bogens målgruppe er ledelsesstuderende og folk der navigerer i ledelsespraksis; derved henvender den sig til ledelsesstudier på diplom- og masterniveau samt til ledere, der ønsker at kvalificere deres ledelsespraksis gennem et teoretisk perspektiv. Bogen er redigeret af Frode Boye Andersen, Cand. pæd.pæd., lektor ved JCVU. Lise Hounsgaard, adjunkt, Ph.d., Enheden for sygeplejeforskning, SDU. Birgit Ryberg, Cand. pæd. psych, Ph.d.. lektor ved JCVU. Erik Elgaard Sørensen, ph.d., postdoc. i klinisk sygepleje Forskningens hus Aalborg Sygehus, Århus Universitetshospital.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.