Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den frigjorte kvindelige seksualitet blev et centralt programpunkt for det moderne gennembrud. Jacobsen havde skitseret dens konturer i Fru Marie Grubbe, og med hovedværket Gertrude Coldbjørnsen (1879) skrev Erik Skram (1847-1923) dens dannelsesroman.Hovedpersonen, den moderløse 16-årige Gertrude, er opdraget af sin ugifte tante til en religiøst begrundet patriarkalsk lydighed. Uden at forstå, hvad det ægteskabelige samliv indebærer, tager hun imod frieriet fra en 20 år ældre advokat. Det er et passende parti for dem begge, men de er ikke forelskede i hinanden. I forlovelsestiden møder hun maleren Fabricius, som hun passer bedre sammen med alders- og følelsesmæssigt. Deres samvær vækker hendes personlige liv, og før hans afrejse til hæren erklærer de hinanden deres kærlighed. Fabricius forventer, at Gertrude slår op med sin forlovede, men hun kan ikke modstå presset fra tanten, som kalder det en dødssynd at ville både bryde løftet til advokaten og gifte sig med en moderne ateist. Få måneder efter Gertrudes bryllup bliver Fabricius hårdt såret i slaget ved Dybbøl. Gertrude besøger ham på lazarettet, men da han hører, at hun er gift, viser han hende bort. Hun aborterer, bliver skilt og lever et par år sammen med sin far og tante, før hun opsøger Fabricius, og de forlover sig.Gertrude beskrives fra begyndelsen som et barn, der ikke har fået lov til at gøre sine egne erfaringer. Hendes far, der er kritisk over for tantens opdragelse, mener, at hun er „spunden ind i et Net af Kærlighed og Katekismus, saa at hun ikke har en Tanke fri“. Advokatens frieri og ægteskabet kaldes af Fabricius og hans meningsfæller for voldtægt. Advokaten er gået „løs paa sin Forelskelse, som man springer paa sit Bytte“ og har på bryllupsnatten taget Gertrude „med Vold“. For Fabricius er der ingen kærlighed undtagen mellem ligestillede parter. Han kontakter ikke Gertrude efter hendes skilsmisse, fordi hun har svigtet ham og må komme til ham af egen drift:Havde han nemlig givet efter for den Længsel efter hende, som han aldrig havde været uden, og paany nærmet sig hende, vilde han have købt deres Forening for dyrt. Han havde jo da sat den Fordring til, at hun skulde, om det end kun var i et Øjeblik, vise, at hun fattede hele Størrelsen af den Uret, hun havde begaaet. Uden det vilde hendes Kærlighed i hans Øjne være mindre end hans, og deres Forbindelse vilde da være som mellem en Giver og en Modtager. Det maatte ikke være saa. Havde han ikke Visheden om deres Følelsers Jevnbyrdighed, var deres Lykke bygget paa Sand.Romanen fik en dårlig modtagelse af både højre- og venstrepressen. Carl Ploug skrev i Fædrelandet, at sandheden var ofret på tendensens alter, når tanten og advokaten så unuanceret skulle udstilles som skurke, og at portrættet af Gertrude var selvmodsigende. På den ene side bebrejdes hendes omgivelser, at hun er fastholdt i barnlig uvidenhed og udleveret til en ældre ægtemands forgodtbefindende. På den anden side forventes det, at hun kan bryde disse bånd, så såre hun og Fabricius har erkendt deres indbyrdes kærlighed.Erik Skram o. 1900. Skønt hans livsanskuelse var „grundet paa Elskov“, som han skrev til Georg Brandes, formåede han ikke at overbevise Amalie om sine følelser. Efter deres separation i 1900 og Amalies død i 1905 giftede han sig igen som 60-årig med en yngre kvinde.© Fred. Riise/Det Kgl. BibliotekErik Skram o. 1900. Skønt hans livsanskuelse var „grundet paa Elskov“, som han skrev til Georg Brandes, formåede han ikke at overbevise Amalie om sin... | Læs mereKritikken forstod ikke, at Erik Skrams naturalistiske menneskesyn ophævede modsætningen ved at gøre den erotiske kærlighed til personlighedens midtpunkt. Det er en kraft, mener Fabricius, der har styrke til at drive alle opdragelsens „Paafund og lavede Fornemmelser“ ud af sindet og lade det „rene Menneske“ blive tilbage. Skønt Fabricius er maler, betragter han kunsten som en andenrangs gengivelse af virkeligheden. Digteren og maleren gengiver kun „den døde Masse“, det er „i selve Livet, at den Virkelighed findes, som menes, eller skulle menes, naar man taler om Kunst“.Gertrude har evnen til at finde sin kvindelige natur bag den kønsrolle, opdragelsen har påtvunget hende. Det beviser hun også i en scene, hvor et større selskab på skovtur ser nogle nøgne bønderkarle bade. Mens de øvrige hurtigt fjerner sig, bliver hun stående sammen med Fabricius og nyder uden skamfølelse det maleriske syn. Når hun alligevel retter sig efter omgivelserne og gifter sig med advokaten, har hun forrådt denne sin egentlige natur. Det tvinger Fabricius hende til at indse. Han presser hende til at frigøre sit driftsliv og befri sig fra den traditionelle kvinderolle og fralægger sig samtidig sin egen kønsrolles patriarkalske magt. Deres ligestilling udtrykkes symbolsk ved, at hun kommer for „paa sine Knæ at bede om hans Tilgivelse“, mens hans ene ben på lazarettet er amputeret over knæet.(Dansk Litteraturs Historie)
Hinsides Gr�����nsen: Erindringer fra S������nderjylland (1888) er en bog skrevet af forfatteren Erik Skram, der fort�����ller om sine erindringer fra S������nderjylland. Bogen er en personlig beretning om Skrams barndom og ungdom i S������nderjylland, og den beskriver hans oplevelser og erfaringer med livet i omr������det, der p������ det tidspunkt var en del af Tyskland. Skram beskriver ogs������ sin families historie og de politiske og kulturelle konflikter, der pr�����gede S������nderjylland p������ det tidspunkt. Hinsides Gr�����nsen: Erindringer fra S������nderjylland er en vigtig historisk kilde, der giver et indblik i livet i S������nderjylland i slutningen af det 19. ������rhundrede. Bogen er skrevet p������ dansk.This scarce antiquarian book is a facsimile reprint of the old original and may contain some imperfections such as library marks and notations. Because we believe this work is culturally important, we have made it available as part of our commitment for protecting, preserving, and promoting the world's literature in affordable, high quality, modern editions, that are true to their original work.
This is a reproduction of a book published before 1923. This book may have occasional imperfections such as missing or blurred pages, poor pictures, errant marks, etc. that were either part of the original artifact, or were introduced by the scanning process. We believe this work is culturally important, and despite the imperfections, have elected to bring it back into print as part of our continuing commitment to the preservation of printed works worldwide. We appreciate your understanding of the imperfections in the preservation process, and hope you enjoy this valuable book.
Hinsides Graensen. Erindringer Fra Sønderjylland by Erik Skram. This book is a reproduction of the original book published in 1888 and may have some imperfections such as marks or hand-written notes.
Hinsides Gr�����nsen: Erindringer Fra S������nderjylland (1888) af Skram, Erik er en erindringsbog, der beskriver forfatterens barndom og ungdom i S������nderjylland i midten af det 19. ������rhundrede. Bogen giver et indblik i livet i en tid, hvor regionen var en del af det tyske kejserrige, og hvor dansk og tysk kultur og sprog krydsede hinanden.Skram beskriver sin opv�����kst i en tid, hvor der var stor politisk uro i regionen, og hvor mange s������nderjyder k�����mpede for at bevare deres danske identitet og sprog. Han beskriver ogs������ sit m������de med den tyske kultur og sprog, og hvordan det p������virkede hans liv og identitet som s������nderjyde.Bogen er en vigtig kilde til forst������else af S������nderjyllands historie og kultur, og den giver et unikt indblik i livet i regionen i midten af det 19. ������rhundrede.This scarce antiquarian book is a facsimile reprint of the old original and may contain some imperfections such as library marks and notations. Because we believe this work is culturally important, we have made it available as part of our commitment for protecting, preserving, and promoting the world's literature in affordable, high quality, modern editions, that are true to their original work.
"Nogen kraft må der være i det lille folk, der i en sprogkamp som den, det tyske rige byder sine underkuede lande, i tyve år og mere næppe har veget så megen plads, som et par tusind embedsmænd og underordnede kan besætte. – Nordslesvigerne har ikke været ene om denne kamp, de har haft det danske rige bag sig, men det er dem, der har døjet lidelserne. De har haft det daglige slid og den evige pine, og de har det endnu, og de holder ud.Det er umagen værd at lære denne del af nationen at kende."Allerede som 17-årig deltog Erik Skram i krigen i 1864, og for ham som for så mange andre blev tabet af Sønderjylland et slag, der ændrede ham og hans nationalfølelse for evigt. "Hinsides grænsen" fortæller ikke bare om den store forfatters oplevelser under krigen, men den er også et billede på den betydning, Sønderjylland og tabet af denne landsdel spillede i danskernes og det danske mindretals bevidsthed allerede dengang.Erik Skram (1847-1923) var en dansk naturalistisk forfatter. Han var tæt forbundet med Det Moderne Gennembrud og var desuden gift med en af periodens fremmeste kvindelige forfattere, norske Amalie Skram. Forfatterskabet satte især den kvindelige seksualitet og kærlighed på dagsordenen.
Den danske forfatter Erik Skram ser tilbage på 1800-tallets danske digteres brug af ordet kunst og deres syn på, hvad en digter er, og hvad han eller hun skal kunne for at have ret til at kalde sig digter. Han citerer blandt andre digterne Henrik Hertz, Johan Ludvig Heiberg samt maleren Axel Helsted, inden han redegør for sin egen holdning.Erik Skram (1847-1923) var en dansk naturalistisk forfatter. Han var tæt forbundet med Det Moderne Gennembrud og var desuden gift med en af periodens fremmeste kvindelige forfattere, norske Amalie Skram. Forfatterskabet satte især den kvindelige seksualitet og kærlighed på dagsordenen.
Gertrude Coldbjørnsen er en gudfrygtig ung pige fra det bedre borgerskab. Hun har aldrig lært at sige nej, og det formår hun derfor heller ikke at gøre, da en meget ældre mand frier til hende. Denne blinde autoritetstro bliver hendes skæbne, og hendes ægteskab bliver præget af en mærkelig ambivalent kærlighed til den ægtemand, hun ikke rigtig valgte, men heller ikke valgte fra."Gertrude Coldbjørnsen" vakte et ramaskrig, da den udkom i 1879. Dens kritik af samfundet og dets moral er nådesløs, og alligevel fungerer romanen også som en anderledes skildring af kærligheden. Georg Brandes roste romanen til skyerne i "Det moderne Gjennembruds Mænd" fra 1883.Erik Skram (1847-1923) var en dansk naturalistisk forfatter. Han var tæt forbundet med Det Moderne Gennembrud og var desuden gift med en af periodens fremmeste kvindelige forfattere, norske Amalie Skram. Forfatterskabet satte især den kvindelige seksualitet og kærlighed på dagsordenen.
Under pseudonymet Henrik Herholdt skrev Erik Skram denne fortælling om livet på en herregård i 1800-tallet, og om kærligheden som den højeste moral. "Herregårdsbilleder" var forfatterens første roman.Bogen er skrevet i og med samtidens sprog og retskrivning.Erik Skram (1847-1923) var en dansk naturalistisk forfatter. Han var tæt forbundet med Det Moderne Gennembrud og var desuden gift med en af periodens fremmeste kvindelige forfattere, norske Amalie Skram. Forfatterskabet satte især den kvindelige seksualitet og kærlighed på dagsordenen.
"Ungt Bal" er et naturalistisk lystspil. Omdrejningspunktet er den unge kvinde Helga og det kommende og stort opslåede bal, som hele egnens unge mennesker ser frem til. Der er ualmindeligt mange forventninger knyttet til dette bal og luften blandt de unge sitrer af kærlighed og forelskelse.Bogen er skrevet i og med samtidens sprog og retskrivning.Erik Skram (1847-1923) var en dansk naturalistisk forfatter. Han var tæt forbundet med Det Moderne Gennembrud og var desuden gift med en af periodens fremmeste kvindelige forfattere, norske Amalie Skram. Forfatterskabet satte især den kvindelige seksualitet og kærlighed på dagsordenen.
Skram havde en „Livsanskuelse grundet paa Elskov“, som han skrev til Georg Brandes, der havde udbedt sig biografiske oplysninger til brug for Det moderne Gjennembruds Mænd. I den korte roman "Agnes Vittrup" fordyber han sig i kærlighedens psykologi, i kærighedens lov, der for ham står over alle andre love.
Forfatteren Erik Skram, der forøvrigt var gift med Amalie Skram, deltog som frivillig i krigen i 1864. I denne bog gør han en rejse tilbage til det tabte land, for bl. a. at opsøge det sted hvor han blev såret og lå på lazarettet. Vi får mangt og meget at vide, ikke alene om krigen, men også om den kultur der her hersker både dengang og nu. Hvem vidste f. eks., at der i 1700-tallet fandtes en forordning i sønderjylland der sagde, at en præst ikke måtte gifte en ung mand, medmindre den unge mand kunne bevise, at han havde plantet 10 egetræer og 10 bøgetræer? Man var altså også dengang bekymret over skovenes forsvinden.
Erik Skram, der desuden også var journalist, skrev tillige med sin hustru, Amalie Skram, en hel del romaner og fortællinger - her er brevromanen "Hellen Vige".
Den purunge Gertrude Colbjørnsen går, på trods af sin kærlighed til maleren Fabricius, ind i et ydmygende ægteskab med den noget ældre advokat Feddersen . Erik Skram er ikke nogen banebrydende eller genial forfatter, men alligevel lykkes det ham, at holde læseren fanget. I denne roman spiller krigen i 1864 atter en stor rolle.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.