Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Jazz i Danmark – i tyverne, trediverne og fyrrerne" er Erik Wiedemanns store afhandling om jazzmusikken og dens første tre årtier her til lands. Bind 1 giver en grundig introduktion til historien om de sortes særprægede musik, der rejste over Atlanten fra USA til Europa, og til jazzmusikkens udvikling i årene, der fulgte.idden /title /head body center h1 403 Forbidden /h1 /center /body /htmlErik Wiedemann (1930-2001) var radiovært, musikanmelder og universitetslektor. Især jazzmusikken havde hans store interesse, og i 1982 blev han den første i Danmark, der opnåede en doktorgrad ved universitetet på baggrund af en afhandling om jazz. Wiedemann var ansat ved Københavns Universitet fra 1972-2000, men havde allerede fra 1951 fungeret som jazzkritiker for Information.
"Jazz i Danmark – i tyverne, trediverne og fyrrerne" er Erik Wiedemanns store afhandling om jazzmusikken og dens første tre årtier her til lands. Bind 1 giver en grundig introduktion til historien om de sortes særprægede musik, der rejste over Atlanten fra USA til Europa, og til jazzmusikkens udvikling i årene, der fulgte.Erik Wiedemann (1930-2001) var radiovært, musikanmelder og universitetslektor. Især jazzmusikken havde hans store interesse, og i 1982 blev han den første i Danmark, der opnåede en doktorgrad ved universitetet på baggrund af en afhandling om jazz. Wiedemann var ansat ved Københavns Universitet fra 1972-2000, men havde allerede fra 1951 fungeret som jazzkritiker for Information.
"Jazz i Danmark – i tyverne, trediverne og fyrrerne" er Erik Wiedemanns store afhandling om jazzmusikken og dens første tre årtier her til lands. Bind 2 er værkets dokumentariske del, og det rummer information om danske jazzmusikere og personer med tilknytning til den danske jazzscene, optegnelser over danske orkestre og koncerter med udenlandske jazzmusikere og -orkestre i perioden m.m.Erik Wiedemann (1930-2001) var radiovært, musikanmelder og universitetslektor. Især jazzmusikken havde hans store interesse, og i 1982 blev han den første i Danmark, der opnåede en doktorgrad ved universitetet på baggrund af en afhandling om jazz. Wiedemann var ansat ved Københavns Universitet fra 1972-2000, men havde allerede fra 1951 fungeret som jazzkritiker for Information.
Hvor kommer jazzen fra?Hvorved er jazzen forskellig fra europæisk musik?Hvad er riffs, growl, blå toner, wa-wa, swing, drive, strolling, breaks, stop time med mere?Hvorfor er jazzen en kollektiv musik?Hvoraf kommer de sorte musikeres overlegenhed inden for jazzen?Er jazzen en selvstændig kunstform?Disse og mange andre spørgsmål bliver besvaret i "Jazz og jazzfolk"."Jazz og jazzfolk" er den første omfattende, detaljerede og systematiske indføring i jazzen på dansk."Jazz og jazzfolk" er inddelt, så stoffet er let overskueligt og let læst. Således behandles i et afsnit hen ved 300 af jazzens vigtigste musikere efter det instrument, de spiller.Gateway /title /head body center h1 502 Bad Gateway /h1 /center /body /htmlErik Wiedemann er magister i litteraturhistorie. Siden 19848 har han skrevet om jazz i flere tidsskrifter og været medarbejder ved Radioens Jazzklub. Han har desuden været jazzanmelder i Information og medredaktør på "Jazzens hvem hvad hvor".
Hvor kommer jazzen fra?Hvorved er jazzen forskellig fra europæisk musik?Hvad er riffs, growl, blå toner, wa-wa, swing, drive, strolling, breaks, stop time med mere?Hvorfor er jazzen en kollektiv musik?Hvoraf kommer de sorte musikeres overlegenhed inden for jazzen?Er jazzen en selvstændig kunstform?Disse og mange andre spørgsmål bliver besvaret i "Jazz og jazzfolk"."Jazz og jazzfolk" er den første omfattende, detaljerede og systematiske indføring i jazzen på dansk."Jazz og jazzfolk" er inddelt, så stoffet er let overskueligt og let læst. Således behandles i et afsnit hen ved 300 af jazzens vigtigste musikere efter det instrument, de spiller.Erik Wiedemann er magister i litteraturhistorie. Siden 19848 har han skrevet om jazz i flere tidsskrifter og været medarbejder ved Radioens Jazzklub. Han har desuden været jazzanmelder i Information og medredaktør på "Jazzens hvem hvad hvor".
"Jazzen i blodet" er en samling af den legendariske jazzanmelder Erik Wiedemanns mest markante anmeldelser. Det er en kronologisk rejse i jazzens historie fortalt af en jazzentusiast, der både har jazzen i blodet, men også kan hæve sig over sit personlige forhold til musikken og beskrive den for andre musikelskere. "Jazzen i blodet" giver således både en større indsigt i jazzmusikkens udvikling og dens største skikkelser og er samtidig en personlig kærlighedserklæring til den musik, der har spillet så stor en rolle i Erik Wiedemanns liv.Christian Braad Thomsen står bag "Jazzen i blodet", som er blevet til i samarbejde med Copenhagen Jazzhouse.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.Erik Wiedemann er magister i litteraturhistorie. Siden 1948 har han skrevet om jazz i flere tidsskrifter og været medarbejder ved Radioens Jazzklub. Han har desuden været jazzanmelder i Information og medredaktør på "Jazzens hvem hvad hvor".
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.