Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I diskussionerne om hvordan det offentlige kan yde bedre service, bliver "kerneopgaven" hyppigt nævnt som vejen frem. Men hvordan kan man forstå kerneopgaven, og hvordan kan ledere og medarbejdere arbejde med den i praksis? Ledelse af kerneopgaven giver indblik i kerneopgavens betydning for borgere og medarbejdere, og i hvordan den kan give retning for ledelse og udvikling af sektoren. Blandt de emner, bogen kommer ind på, er:Afklaring af kerneopgaven i en given organisationForbedring af opgaveløsningenDet psykiske arbejdsmiljø og medarbejdernes trivselFaglighed og mening i arbejdetGenopretning af tillid til de ansatte.Med sine mange praksiseksempler er Ledelse af kerneopgaven en tilgængelig ledelsesbog. Den er skrevet til ledere i det offentlige, til beslutningstagere og til studerende på bachelor-, diplom- og masteruddannelser inden for ledelse, forvaltning og administration.
Effektiv opgaveløsning, trivsel blandt medarbejderne, mindre sygefravær og tackling af nye udfordringer kan lykkes, når lederen arbejder med at fremme den sociale kapital i den organisation, afdeling eller gruppe, han eller hun har ansvar for. Det er veldokumenteret, at virksomheder med høj social kapital opnår bedre resultater end andre. Social kapital er dog ikke et koncept eller et quick fix, men en ressource, som udvikles gennem det daglige samarbejde på arbejdspladsen med fokus på tillid og oplevelse af retfærdighed. Ledelse med social kapital i den offentlige sektor er tiltænkt den offentlige leder som inspiration til at lede med social kapital.
Tænk, hvis ledere og virksomheder lå inde med en ressource, som de kunne omsætte til en bedre bundlinje, trivsel blandt medarbejdere og ledere, og som kunne hjælpe dem med at tackle tidens ledelsesmæssige udfordringer. Fx selvledelse og behovet for samarbejde på tværs af og ud ad organisationen. Den sociale kapital, relationer mellem mennesker, der bygger på retfærdighed og tillid, er en sådan ressource. Og den findes i større eller mindre grad i alle virksomheder.Ledelse med social kapital introducerer social kapital i et virksomhedsperspektiv og viser blandt andet via konkrete virksomhedseksempler, hvordan ledere i private og offentlige virksomheder kan arbejde med og fremme virksomhedens sociale kapital.Danske virksomheder råder traditionelt over en stor social kapital, som forvaltet rigtigt kan sikre effektive arbejdsgange og en optimal brug af de menneskelige ressourcer, viden og kompetencer i virksomhederne. I en skærpet international konkurrence, hvor danske virksomheder har brug for at præstere det ypperste, er den sociale kapital derfor en vigtig konkurrenceparameter.
I diskussionerne om hvordan det offentlige kan yde bedre service, bliver "kerneopgaven" hyppigt nævnt som vejen frem. Men hvordan kan man forstå kerneopgaven, og hvordan kan ledere og medarbejdere arbejde med den i praksis?Ledelse af kerneopgaven giver indblik i kerneopgavens betydning for borgere og medarbejdere, og i hvordan den kan give retning for ledelse og udvikling af sektoren. Blandt de emner, bogen kommer ind på, er:· Afklaring af kerneopgaven i en given organisation· Forbedring af opgaveløsningen· Det psykiske arbejdsmiljø og medarbejdernes trivsel· Faglighed og mening i arbejdet· Genopretning af tillid til de ansatte.Med sine mange praksiseksempler er Ledelse af kerneopgaven en tilgængelig ledelsesbog. Den er skrevet til ledere i det offentlige, til beslutningstagere og til studerende på bachelor-, diplom- og masteruddannelser inden for ledelse, forvaltning og administration.Ledelse af kerneopgaven er skrevet af Ole H. Sørensen, Eva Thoft, Peter Hasle, Hans Hvenegaard og Maja Sasser.
At være lærer i dag handler om relationer – med kollegaer, ledelse, pædagoger, forældre og elever. Der er mange niveauer, og relationerne har i dag meget stor betydning for den enkelte lærers oplevelse af at være rustet til at møde udfordringerne i undervisningsopgaven.For at disse relationer kan udfoldes og udvikles, kræver det, at alle lærere og ledere på skolen er bevidste om og arbejder med de rammer, det kan ske indenfor. Professionel kapital i folkeskolen sætter krop og sjæl på begrebet professionel kapital og beskriver, hvordan skolen kan:styrke beslutningstageres evne til at skabe sammenhæng mellem formelle beslutninger og daglig praksissikre, at fag- og opgavefordelingen understøtter skolens værdier og principperbestræbe sig på en åben og retfærdig proces, som den enkelte lærer kan se sig selv ifå et større fagligt udbytte af teammøderunderstøtte, at beslutninger bliver truffet og omsat til handlinger. Det handler om teamarbejdet og om, hvordan man hvert år kan få fordelt undervisningen, planlagt det pædagogiske arbejde og alle de andre arbejdsopgaver på en måde, der både fungerer og opleves rimelig af alle.Professionel kapital i folkeskolen henvender sig til skoleledere, lærere og pædagoger på efteruddannelse, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og andre aktører i den for området.Karen Albertsen, Eva Thoft og Hans Jørgen Limborg er ansat ved forskningsinstitutionen TeamArbejdsliv. Anita Mac og Agnete Meldgaard Hansen er forskere ved Roskilde Universitet.
Der er mange niveauer af relationer, og de har i dag en meget stor betydning for den enkelte lærers oplevelse af at være rustet til at møde udfordringerne i undervisningsopgaven.For at vi kan udfolde og udvikle de relationer, kræver det, at alle ledere og lærere på skolen er klar over og arbejder med rammerne, som det kan ske inden for. Professionel kapitall i folkeskolen sætter krop og sjæl på begrebet professionel kapital og beskriver, hvordan skolen kan gøre alt fra at sikre, at fag- og opgavefordelingen understøtter skolens værdier og principper, styrke beslutningstageres evne til at skabe sammenhæng mellem formelle beslutninger og daglig praksis samt få et større fagligt udbytte af teammøder.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.