Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Flemming Søeborg

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - En nostalgisk rejse med jernbanerne
    af Flemming Søeborg
    287,95 kr.

    DER KOMMER TOG tager dig med tilbage til dengang, jernbanerne var rygraden i samfundet og det lokale omdrejningspunkt i hver en købstad og stationsby. Til dengang et tog var et tog, og en mand vidste at betjene sin maskine.Det er en nostalgisk rejse gennem de danske jernbaners historie – fyldt med damplokomotiver, ledvogtere, lyntog, brobyggerier, ventesale, værksteder, godstog, pakhuse og stationsbygninger. Alt sammen medrivende fortalt og rigt illustreret med flotte fotos fra gamle dage.Flemming Søeborg, født 1954, er livslang togentusiast og udgiver bladet Spor og baner om modeljernbaner. Han er desuden forfatter til en rækkehistoriske bøger, bl.a. om Besættelsen.

  • af Flemming Søeborg
    269,95 kr.

  • af Flemming Søeborg
    308,95 kr.

    Sporvognene stod for hovedparten af den offentlige trafik i København mellem 1863-1972 og var indbegrebet af den særlige københavner-stemning med jovialitet, nærgåenhed og friske bemærkninger. Det var et pålideligt, stabilt og velfungerende transportsystem, som desværre blev nedlagt af kortsynede politikere i løbet af 1960’erne.Bogen tager os med på en nostalgisk rejse til dengang, hvor ’Den skeløjede’, ’Dukke-Lise’, ’Svenskeren’, ’Slyngelvognen’ og ’Altankassen’ kørte rundt i byens gader med københavnerne. Sporvognene var med deres kulørte linieskilte og lanterner synlige på lang afstand, og da sporvognene beholdt deres rute gennem 50-60 år, udviklede der sig nære bånd mellem befolkningen og ’den lokale linie’. Også i Århus og Odense var der sporveje, og også her levede og åndede man med sporvognene – om end i mindre målestok.

  • af Flemming Søeborg
    327,95 kr.

  • - En nostalgisk rejse på hovedvejene til søs
    af Flemming Søeborg
    287,95 kr.

    Danskerne har altid sejlet, når de skulle rundt i riget – utallige er de steder, hvor der har været en form for færgefart med robåd eller sejlskib. Med tiden blev disse færgefarter sat i system med privilegerede færgelaug, faste sejlplaner og bedre skibe og færger.Specielt udbygningen af jernbanenettet sidst i 1800-tallet medførte en voldsom ændring af færgeoverfarterne, og hjul- og dampfærger pløjede sig gennem sunde og bælter, dag og nat. De gamle dampfærger blev efterhånden afløst af dieseldrevne motorfærger eller af broer og enkelte tunneller, men det er nærmest utænkeligt, at Danmark nogensinde skulle blive så bebygget, at færgerne helt kan undværes. Her kan du (gen)opleve søluften, duften af storebæltskaffen og nyde de mange, smukke færger, der har sejlet i vore farvande.

  • - Da Danmark blev befriet
    af Andreas Skov & Flemming Søeborg
    92,95 kr.

    Den 4. maj 1945 klokken 20.36 lød befrielsesbudskabet fra BBC i de danske radioer, og i minutterne herefter brød en endeløs jubel ud. Danskerne strømmede ud i gaderne – besættelsen var forbi, Danmark var atter frit. Men samtidig med de spontane festligheder var andre på hårdt arbejde. Modstandsfolk gik på gaden for at tage kontrollen og arrestere personer, der havde sympatiseret med besættelsesmagten, og mange steder kom det til kampe med tyskernes desperate håndlangere. Det, der for de mange var Danmarks lyseste stund, blev også et af de blodigste døgn med mange dræbte og sårede.

  • af Flemming Søeborg
    92,95 kr.

    Hitlers mægtige hær over for nogle få tusind jenser. Endeløse tyske panserkolonner mod danske cyklistkompagnier, udrustet med geværer model 1889 – støttet af en regering, der allerede puslede med overgivelsens ordlyd. Hvad skulle det nytte at gøre modstand?Men da Værnemagten tidligt om morgenen den 9. april 1940 rullede ind over grænsen fra syd, kæmpede de danske tropper med åben pande. 13 soldater betalte med livet i den ulige kamp for Danmarks neutralitet. De var besættelsens første helte.9. APRIL er en lettilgængelig og oplysende bog om danskernes første modstand under Anden Verdenskrig. Om tyskernes indmarch den 9. april, time for time, by for by. Om den storpolitiske og militære situation, der formede dette skæbnedøgn. Og om hverdagen i tiden derefter, med trædebiler og bybusser, der kørte på bøgetræ.Bogen er fyldt med billeder og baseret på samtidige beretninger, artikler, breve og samtaler med danskere, der oplevede – og overlevede – det tyske angreb.FLEMMING SØEBORG (f. 1954) har skrevet en række historiske bøger, bl.a. om Anden Verdenskrig. Er desuden togentusiast, udgiver af magasinet Spor og baner og senest forfatter til Der kommer tog om togdriftens guldalder i Danmark.

  • af Flemming Søeborg
    58,94 - 132,95 kr.

    Hitlers mægtige hær over for nogle få tusind jenser. Endeløse tyske panserkolonner mod danske cyklistkompagnier, udrustet med geværer model 1889 – støttet af en regering, der allerede puslede med overgivelsens ordlyd. Hvad skulle det nytte at gøre modstand? Men da Værnemagten tidligt om morgenen den 9. april 1940 rullede ind over grænsen fra syd, kæmpede de danske tropper med åben pande. 13 soldater betalte med livet i den ulige kamp for Danmarks neutralitet. De var besættelsens første helte. 9. APRIL er en lettilgængelig og oplysende bog om danskernes første modstand under Anden Verdenskrig. Om tyskernes indmarch den 9. april, time for time, by for by. Om den storpolitiske og militære situation, der formede dette skæbnedøgn. Og om hverdagen i tiden derefter, med trædebiler og bybusser, der kørte på bøgetræ. Bogen er fyldt med billeder og baseret på samtidige beretninger, artikler, breve og samtaler med danskere, der oplevede – og overlevede – det tyske angreb. FLEMMING SØEBORG (f. 1954) har skrevet en række historiske bøger, bl.a. om Anden Verdenskrig. Er desuden togentusiast, udgiver af magasinet Spor og baner og senest forfatter til Der kommer tog om togdriftens guldalder i Danmark.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.