Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den traditionelle forståelse af 'leder' og 'medarbejder' er under opbrud. Bogen demonstrerer, at en frisættende ledelsespraksis skaber markant hurtigere og mere gnidningsfrie forløb, når forandringer og nye strategier skal implementeres.Det giver både øget effektivitet og bedre trivsel, når medarbejderne integreres i ledelsesprocessen. Men hvordan kan man overskride adskillelsen mellem 'leder' og 'medarbejder' og forbinde styring og faglighed? Hvordan kan man integrere medarbejdernes viden, erfaringer og ideer i organisationens strategiske arbejde uden at give køb på ledelsesretten? Hvad sker der, når medarbejdere integreres i træning og udvikling af ledelse? Og hvordan læres ledelse mest effektfuldt? For at løse disse udfordringer, som både offentlige og private virksomheder står over for, er det nødvendigt at bryde vores vaneforestillinger om forholdet mellem dem, der leder, og dem, der udfører. Med afsæt i erfaringer fra to konkrete udviklingsprojekter udvikler bogen et begreb om frisættende ledelse - en beskrivelse af kunsten at integrere medarbejdere i ledelsesprocesser. Frisættende ledelse anviser en række metoder til at eksperimentere med og opbygge en frisættende ledelsespraksis. Forfatterne diskuterer desuden, hvordan begrebet udfordrer fænomener som selvledelse, innovation, social kapital og styringstænkning.Bogens tre forfattere er alle enten partnere eller konsulenter i Perspektivgruppen, hvis kernekompetencer er inden for organisationspsykologi, forandringsprocesser og anerkendende ledelse i såvel det private som det offentlige erhvervsliv. Mads Ole Dall er cand.mag. i samfundsfag og idéhistorie, Timo Klindt Bohni er cand.psych., og Frank Iversen er master i organisationspsykologi.
Med udgangspunkt i systemisk tænkning beskriver bogen en anerkendende og værdsættende praksis, som inddrager både børn og voksne. Forfatterne demonstrerer, hvorledes denne praksis igangsætter forandringsprocesser, som stimulerer læring, skaberlyst og iværksætterånd. Ved at flytte fokus fra fejlfinding til anerkendelse styrkes både børnenes og de voksnes indbyrdes relationer samt deres selvværd og ansvarsfølelse. Bogen giver inspiration og konkrete metoder til alle med tilknytning til skolen: lærere, sundhedsplejersker, PPR-medarbejdere og pædagoger.Forord af Klaus Wilmann, tidligere formand for Børnerådet.Bogen er en del af serien ANERKENDENDE PÆDAGOGIK.
Med udgangspunkt i forfatternes pædagogiske virke demonstrerer denne antologi, hvordan skabelsen af anerkendende relationer danner grundlag for en anerkendende pædagogik. Det gælder både de professionelle voksnes relationer til hinanden, relationerne til de børn, de arbejder med, samt børnenes indbyrdes relationer. Bogen igennem lægges der især vægt på at opdage, fortælle og fremelske det, vi ønsker – frem for det, vi ikke ønsker. Dette fokus er særlig vigtigt, når kollegernes eller børnenes behov og adfærd udfordrer og vanskeliggør henholdsvis arbejdsmiljøet og den pædagogiske praksis. Bogen veksler mellem cases og teoretisk prægede afsnit baseret på systemisk tænkning og anerkendende praksis.
Appreciative Inquiry (AI) er en ny udviklingsmetode og -tankegang, som gennem læreprocesser tilfører både private og offentlige arbejdspladser nye dimensioner og perspektiver til arbejdet med organisations- og personaleudvikling.Bogen er den første samlede danske fremstilling og diskussion af AI. AI vender så at sige vores opmærksomhed på hovedet. I stedet for at rette blikket mod 'det problematiske' spørger AI metodisk efter historier, fortællinger og erfaringer om, hvad der virker, lykkes og giver energi, kreativitet og glæde. Historier, der kan handle om alt fra produkt og serviceudvikling over forretningsgange til trivsel, effektivitet og samarbejde.Filosofien er, at 'bag ethvert problem gemmer sig altid drømmen om noget bedre'. Lad os derfor undersøge drømmen og det vi ønsker skal ske, fremfor at bruge krudtet på det, der 'ikke virker'. Lad os fokusere på, hvad vi vil, i stedet for hvad vi ikke vil!Bogen henvender sig til ledere, medarbejdere og konsulenter, der arbejder med organisations- og forretningsudvikling i såvel privat som offentligt regi. Den giver en fremstilling af metoden og rummer desuden forfatternes egne refleksioner over dens muligheder og rækkevidde, baseret på praktiske erfaringer. Den er skrevet i et let tilgængeligt sprog og er bygget op omkring en række eksemplariske cases, der illustrerer metodens anvendelse i praksis.Forfatterne er alle professionelle konsulenter med længerevarende uddannelser bag sig. Alle med mange års erfaring med organisations-, leder- og personaleudvikling, især inden for den offentlige sektor.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.