Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Shame and guilt are quintessential human emotions. They are reflective emotions and also what we might call social feelings; they affect individuals as well as collective cultures. Shame and guilt are similar in that they both reveal a failure of the self in regard to common norms. However, shame concerns the self and a person’s self-identity, whereas guilt is linked to specific actions towards others.SHAME ON YOU explores shame and guilt in a Western and Scandinavian context focusing on a wide range of authors: from 19th century writers such as Carlo Collodi and Henrik Ibsen through modernist writers such as Frans Kafka, Virginia Woolf, Djuna Barnes and Marguerite Duras to contemporary writers such as Elizabeth Gilbert, Charlotte Roche and Yahya Hassan.The individual chapters focus on the cultural alteration of shame and guilt – an alteration that is indicated for example by pointing out the contrast between the repression of sexuality that has historically been prevalent and the demand for enjoyment today. This development also implies a change in the position of the subject. Hence, the focus on shame reveals a change in the subject’s relation to him- or herself. The book has a mainly literary perspective, but the first three chapters open with theoretical and historical assessments of shame and guilt.Gorm Larsen: Ph.D., Associate Professor at the Department of Communication, Aalborg University, Copenhagen; head of the research group Communication Dynamics. René Rasmussen: Ph.D. and psychoanalyst, Associate Professor Emeritus in Danish literature at the Department of Nordic Studies and Linguistics, University of Copenhagen.
Klassisk og moderne medieteori er den første samlede danske fremstilling af medieteoriens centrale retninger, skoler og paradigmer. Behovet for en dansksproget grundbog om medieteori er blevet udtalt i takt med medie- og kommunikationsvidenskabens vækst i Danmark siden 1980’erne og interessen for mediernes rolle i tilstødende videnskaber.Medier udgør en central del af den moderne tilværelse og det moderne samfundsliv. Det gælder alt fra politik, kultur og religion til arbejde, fritid og forbrug. Bogen søger at udbrede kendskabet til førende teorier om medier og kommunikation. Desuden viser den, hvordan vores medieteoretiske forståelse har ændret sig i takt med forandringer i det medie- og informationsteknologiske landskab.Bogen tilbyder en historisk oversigt over medieteoriens fremkomst og udvikling. Tidsmæssigt griber bogen tilbage til det 20. århundredes begyndelse, hvor de første medieteoretiske betragtninger blev formuleret. Derpå følger en gennemgang af efterkrigstidens mere systematiske udvikling af medieteorien. Bogen slutter med en række teorier, der sætter forståelsesrammer for de ændringer, som de sidste års medieteknologiske udvikling – og i særdeleshed de digitale medier – afstedkommer for relationerne mellem medier, mennesker og samfund.Bogen er opbygget kronologisk og består af tre dele: ”Klassisk medie- og kommunikationsteori”, ”Nyere medieteori” og ”Forandringer af medier og kommunikation”. De enkelte kapitler præsenterer periodens centrale teorier og afsluttes med en oversigt over nøglebegreber.
Menneskebilleder er overordnede teorier om menneskets natur, om hvordan mennesker interagerer med hinanden og med deres omgivelser, og om, hvordan de handler i samfundsfællesskabet. Menneskebillederne er strukturerende for fundamentale diskurser, der ligger bag megen politisk debat og samfundsudvikling.Denne bog præsenterer otte menneskebilleder, der kan anvendes som redskaber til at uddrage teksters syn på mennesket. Ofte vil teksterne trække på flere menneskebilleder, og denne bog rummer derfor et analyseredskab, der kan fange denne kompleksitet.Bogen rummer desuden en lang række cases, der demonstrerer, hvordan menneskebillederne konkret kan anvendes som analysereskab.Menneskebilleder henvender sig til studerende på humanistiske universitetsuddannelser og professionshøjskoler og tilbyder sig som en støtte til deres tekstanalyser gennem studiet.
‘Metafiktion’ er betegnelsen for den type af skønlitteratur, film og drama, som selv gør opmærksom på, at det, der fortælles, ikke er virkeligt, men netop noget digtet, noget man forestiller sig. Det fiktive i kunstværket bliver ikke skjult, men påvises og diskuteres i kunstværket selv. Metafiktion er en undersøgelse af forholdet mellem digt og virkelighed. Metafiktion giver som den første danske bog om emnet en bred historisk og teoretisk belysning af dette interessante fænomen. Bogen indeholder endvidere en række konkrete analyser af prosa og lyrik, film og teater, hvori metafiktionstræk spiller en stor rolle.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.