Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ny Jord – Tidsskrift for naturkritik er et multidisciplinært tidsskrift, der orienterer sig på tværs af århundreder og landegrænser og bringer videnskab, litteratur og kunst side om side i ønsket om at bidrage til en kvalificeret samtale om naturen i en tid, hvor vores forestillinger og idéer om den ændres markant.
Katalog og bogværk udgivet i forbindelse med udstillingen Dansk Guldålder på Nationalmuseum Stockholm (28. februar – 21. juli 2019) og Dansk guldalder. Verdenskunst mellem to katastrofer på SMK (24. august- 8. december 2019) inkl. fuld værkfortegnelse. Værket består af 20 artikler forfattet af fremtrædende svenske og danske kunsthistoriker, der her fremlægger de senere års reviderede og kritiske forskning i en af de mest populære perioder i dansk kunst. Forskningen suppleres med viden og indsigter opstået i den redaktionelle og kuratoriske proces omkring både bog og udstilling i Stockholm og København. Således indledes bogen med en omfattende oversigtsartikel om perioden af Karina Lykke Grand (AU), hvor den traditionelle, mere idealiserende fortælling og de tematiseringer, man typiske præsenteres for (”Det nye borgerskab”, ”Kunstakademiet”, ”Familieliv” mm.) uddybes og udfordres af en række nye læsninger og perspektiver. De øvrige artikler i bogen behandler og uddyber de problemstillinger, hovedartiklen opridser, og naturligvis også de temaer, man præsenteres for i udstillingen. Periodens udstrækning bliver diskuteret, men også hidtil underbelyste emner i kunsthistorien som tidens kvindelige kunstnere, kolonialisme, resultater af den helt nye tekniske kunsthistorie, den demokratiske revolution, nationalisme vs. internationalisme, teknologi, skandinavismen og de danske kunstnere i Sverige. Ikke mindst er der fokus på de mange kunstnere, der har været skrevet ud af den vedtagne kanon, ikke af kvalitetsmæssige, men af dybest set real- eller identitetspolitiske årsager. Bogen har som udstillingen en art kronologisk-rumlig opbygning, så man følger kunstens faglige udvikling og geografiske bevægelser mellem 1800 og 1860. En udvikling som selvfølgelig ikke kan betragtes isoleret, som kunsthistorien nok har haft tilbøjelighed til, men skal forstås som tæt sammenvævet med en lang række samfundsmæssige forhold og forandringer. Derudover finder man et forord ved NM’s og SMK’s museumsdirektører, en kuratorisk introduktion til udstillings-samarbejdet samt et appendiks med værkfortegnelse, omfattende bibliografi og fyldige kunstnerbiografier over de udstillende kunstnere, Bogen er rigt illustreret med ca. 350 billeder og fotografier.****** ’Et mirakel af et katalog’ Berlingske***** ’Nuanceret og indsigtsfuldt’ Kristeligt Dagblad♥♥♥♥ ’De 278 værker er smukt gengivet’ Politiken
ARKEN Museum for Moderne Kunst fylder 25 år i 2021. Ishøj og Vestegnen – ja hele verden – fik et nyt museum i 1996. Nye museer åbner kun sjældent – og ofte udspringer de af en eksisterende samling, der mangler et hus at være i. ARKEN udsprang i stedet af et stærkt og dybtfølt behov for et kunstmuseum på Vestegnen. Der manglede kulturinstitutioner og i særdeleshed et museum for moderne kunst. Borgerne på Vestegnen fik begge dele, og ARKEN er skabt i tæt symbiose med sine gæster og med en stærk lokal forankring. Fra begyndelsen indtog ARKEN ikke bare jomfruelig jord i Ishøj Strandpark, men også et nyt territorium for kunsten. ARKEN formulerede som et af de første museer i Danmark en stærk vision og mission, der som en ledestjerne kunne sætte kursen for museets aktiviteter. Visionen lyder, at et besøg på ARKEN skal sætte et nyt perspektiv på den besøgendes tilværelse og gøre den enkelte klogere på sig selv og dermed på livet. Denne bog fortæller museets 25-årige historie; fra den første dramatiske tid til et bredt publikums møde med Frida Kahlo, Pablo Picasso og Vincent van Gogh. Fra installationen af de store Damien Hirst-værker til indvielsen af Kunstens Ø, coronatidens nedlukninger og nytænkningen af museets formidling. Bogens hovedforfatter er Heidi Laura. Hun suppleres af Jane Bendix, Marie- Louise Dunker, Christian Gether, Gry Hedin, Michael Ishøi, Naja Rasmussen, Dorthe Juul Ruggaard og Nanna Stjernholm.
The catalogue was published in connection with the exhibition The Danish Golden Age World-Class Art Between Disasters at The National at National Museum Stockholm (28th February - 21st July 2019) and the National Gallery of Denmark (24th August - 8th December 2019). The catalogue includes 20 articles by prominent Swedish and Danish art historians, who present the most recent academic research on one of the most popular eras in Danish art history. The research is supplemented with knowledge and insight gained in the editorial and curatorial process of both the book and the exhibition in Stockholm and Copenhagen. Thus, the book is introduced by a comprehensive overview article about the period by Karina Lykke Grand (University of Aarhus), which elaborates on the traditional, more idealised, narrative and the thematics that are typically presented in connection to the Danish Golden Age. Family life, citizenship, the Danish Art Academy, etc. are elaborated and challenged by various new readings and perspectives. How far the Danish Golden Age stretches is discussed, as well as, more undiscussed topics in art history, such as the female artists of the Danish Golden Age, colonialism the results of the new technical art history, the democratic revolution, nationalism versus internationalism, technology, Scandinavianism and Danish artists in Sweden. In addition, the catalogue focuses on the many artists who have been written out of the approved canon, not for lack of quality, but for reasons of realpolitik or identity politics. The catalogue, as well as the exhibition, has a chronological-spacial set up so that we follow the technical development and geographic movement between 1800 and 1860. This development can of course not be considered isolated, like art history has been inclined to do, but must be understood as closely interwoven with a wide range of societal conditions and changes. The catalogue is richly illustrated with approximately 350 paintings and photographies
Faaborg Museum and the Artists' Colony presents the history of Faaborg Museum, its architecture, collection and artists to international audiences for the first time.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.