Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den nye udgave af Ergoterapi og børn har undergået grundig revision og præsenterer en række nye kapitler om bl.a. bevægelsesudvikling, rehabilitering og sundhedsfremme. Det gennemgående fokus er på aktivitetstænkning i relation til børn og på aktivitet og deltagelse i hverdagslivet. Bogen rummer en generel beskrivelse af ergoterapi og børn og beskriver desuden ergoterapeutisk tænkning og intervention i relation til bestemte problematikker.
Antologien Motorik og bevægelse i børns liv diskuterer, hvordan forskellige traditioner og definitioner kan bidrage til en helhedsorienteret forståelse af motorik og bevægelse med henblik på at fremme børns livskvalitet. Den bygger på pædagogiske, sociologiske, terapeutiske, psykologiske og kulturteoretiske teorier samt praktiske erfaringer fra daginstitutioner, skoler, idrætsforeninger og behandlingstilbud.Bogen henvender sig til alle, der arbejder fagligt med børns motorik og bevægelse og interesserer sig for, hvordan bevægelse kan bidrage til et rigere hverdagsliv for børn. Målet er at bygge bro mellem forskellige videnskabelige traditioner, forskellige professioner og frivillige der arbejder med børn, samt mellem teori og praksis.
Hvordan kan skolens uderum anvendes i forhold til indlæring i matematik? Det er bogens formål at få lærere til at reflektere over, hvor og hvordan elever lærer de forskellige faglige emner bedst - først i uderummet og så i klasserummet, eller først i klasserummet og så i uderummet. I bogen findes talrige eksempler på udendørs aktiviteter til brug i matematikundervisningen. Alle aktiviteter i bogen bygger på idèer og forslag fra både matematiklærere og elever. Bagest i bogen er der en kort beskrivelse af nogle teoretiske overvejelser i forhold til et trivsels-, sundheds- og læringsperspektiv.
Når børn begynder i skolen, er der fortsat en tendens til at udskifte børnenes naturlige bevægelsesaktive læringsstil med mere stillesiddende aktiviteter. Kroppen tilsidesættes i den faglige undervisning. Fra småbørn har været involveret med krop og sanser i at lære maksimalt, gør skolen børn "forstolede". Denne bog handler derfor om, hvordan man kan få mere liv og bevægelse ind i børnenes hverdag - i klasserummet, tumlesalen, gymnastiksalen, svømmehallen, legepladsen, skolegården, i fritiden og hjemme. Børn har forskellige kompetencer, potentialer og læringsstile. Nogle børn har vanskeligheder med deres kropslige formåen, således at kroppen kan virke hæmmende i forhold til deres trivsel, læring og udvikling. Bogen belyser forskellige former for motoriske vanskeligheder, der sætter spor i børns kropslige formåen. I bogen gennemgås en ny screeningsmodel, der ud fra 16 forskellige opgaver beskriver børns kompetencer, potentialer og eventuelle vanskeligheder inden for sansemotorisk formåen. Der er i bogen fokus på, hvordan hverdagsaktiviteter kan analyseres, og hvordan opgaver og omgivelser kan gøres mere hensigtsmæssige, så det sikres, at børn forbliver nysgerrige og bevægeaktive, så læringen kan gå som en leg. Bogen henvender sig både til forældre og fagpersoner, som arbejder med børn, og den er spækket med dejlige forslag til bevægelseslege og ideer til, hvordan familien kan indrette sig i hverdagen, så opgaver og omgivelser er med til at bevare børns nysgerrighed og deres lyst til bevægelse. Den nye udgave er udvidet med opdateret teori og litteratur.
Denne bog erstatter bogen Kroppens muligheder og kropumulige unger - i indskoling, fritid og derhjemme, skrevet af Gudrun Gjesing for Dafolo. Siden den bog udkom første gang i 2004 er der sket en stor udvikling i vores tilgang til børn, trivsel, læring og udvikling. Derfor har denne nye bog et meget anderledes fokus.Det er overvejende en praksisbog, der tager udgangspunkt i at gøre læring i indskolingen og i SFO aktiv og mere konkret med kroppen i spil og i bevægelse. Tankerne bag den undervisningsform er ikke noget, vi har fundet på. "Liv uden bevægelse kan være godt nok for Gulerødder og Kaalhoveder, som ikke er bedre vant", skrev Grundtvig allerede i 1834. Vores bog er - i al beskedenhed - at omsætte hans tanker til praksis.Kapitel 1 er fyldt med praktiske eksempler på undervisningsemner inden for skolens forskellige læringsområder, herunder sociale kompetencer, idræt, naturfag, dansk og matematik. Aktiviteterne er velegnede både i klasseundervisning og i SFO, og mange af dem kan foregå i skolens uderum. Vi bruger det samme aktivitetsanalyseskema, som vi har udviklet til de andre bøger i serien. Vi beskriver hver aktivitet inden for fire områder. Først hvordan aktiviteten er, og hvordan du instruerer den. Dernæst hvilke materialer du skal bruge. Så analyserer vi, hvordan du kan graduere hver aktivitet, så alle kan være med. Til sidst hvad hver aktivitet blandt andet også stimulerer.Kapitel 2 handler i teori og praksis om at screene børns kropskompetencer. Vi har udviklet en screeningsmodel til brug i indskolingen. I den medfølgende cd viser vi i praksis, hvordan vi screener elever.Kapitel 3 handler om vores nyeste og bedste viden om børns naturlige, kulturlige og dynamiske udvikling af kropskompetencer. Derudover skriver vi om børn i belastninger i deres hverdagsliv. Så dette er en bog for pædagoger, lærere, ergoterapeuter, fysioterapeuter m.fl., samt for studerende inden for disse fagområder.
Denne bog handler om de 0 - 6 årige børn, og den beskriver grundigt nyere teorier til forståelse af disse børns naturlige, kulturlige og dynamiske udvikling af sansning og bevægelse, og denne udviklings betydning for børns generelle trivsel, læring og udvikling i hverdagen. Der beskrives bl.a., hvordan forskellige former for vanskeligheder sætter sig spor i spæd- og småbørns kroppe, og hvordan man kan iagttage og arbejde med småbørns sansemotoriske formåen og deres legende evne. Bogen er med sine mange illustrationer, eksempler og nyttige henvisninger en god introduktion til arbejdet med børn, hvor kroppen er i centrum. Det er derfor en brugsbog til dagplejere, pædagoger, til forældre og andre med tilknytning til denne børnegruppe og til pædagog-, ergoterapeut- og fysioterapeut-, medicin- og psykologistuderende.
Motion, kontakt og glæde kan let kombineres i gøgl- og akrobatikaktiviteter. Gøgl og akrobatik kan foregå hvor som helt og når som helst. Det er nemt at gå i gang med, hvis man har lært de grundlæggende teknikker. Bogen er fyldt med nødvendig teori og masser af praktiske eksempler med illustrative fotos af glade og aktive børn. Det særlige ved denne aktivitetsbog er, at den indeholder et aktivitetsanalyseskema. Der er udfyldt skemaer inden for de forskellige aktivitetsformer til inspiration. Først hvordan man kan instruere aktiviteten, og hvordan man kan udvikle den sammen. Der er et tomt skema i bogen, som er til at kopiere.Bogen henvender sig til pædagoger i børnehaven, pædagoger og lærere i indskolingen samt til forældre. Aktiviteterne er tilpasset børn i alderen 5-9 år. Bogen kan også inspirere i arbejdet med børn i specialinstitutioner og -skoler.
Mulighedernes ocean er både mulighederne for aktivitet i vand og vandetsuendelige række af muligheder for udfoldelser. Bogen handler om vandaktiviteter for små og store børn med psykiske, fysiske eller socialeudviklingsvanskeligheder. Vand inviterer børn til aktivitet. Det bådefascinerer og skræmmer. Der er en lang udviklingsvej fra livmoderenslune og til svømmehallens store, rungende, støj- og menneskefyldteocean. Selv om vi godt nok alle sammen har både sanse- og bevægelseserfaringer fra livet i livmoderen, så må vi begynde stort set forfra isvømmehallen. Uden for livmoderen er det tyngdekraften, der råder, såvi skal øve og øve kroppen til bevægelse med gang henover jorden ogtil at holde balancen.Det er for mange børn et tungt og endda meget krævende arbejde påegen hånd at opnå koordinerede bevægelsesmønstre. Uden at defi neresagen med diagnoser, så gælder det børn, der er kluntede eller spastiske,børn med DAMP/ADHD-vanskeligheder og mange fl ere. Vand gørlivet lettere, ved at balancen støttes i vandet, og at opdriften (delvis)sætter tyngdekraften ud af kraft. I vand gør man alting langsomt og kanfå tid til at få sin opmærksomhed rettet mod det, man gør i vandets slowmotion. Vand som medium og vandaktivitet gør det lettere at blive opmærksompå sine bevægelser.Der skal kompetente voksne med nede i vandet sammen med børnene.Det kan være hjælpere og forældre, og de behøver faktisk ikkeat kunne svømme for at være gode nok voksne. Eneste betingelse er,at man kan lide det der med vand. Instruktørerne er svømmelærere,børneergoterapeuter eller handicapsvømmeinstruktører. Det er ikkekun i vandet, det foregår. Det begynder hver gang i omklædningsrummetmed bad og vask, hvor der lægges vægt på selvstændighed og detenkelte barns kunnen, så det er aktivt med selv. Regler og rammer læresfra starten, så barnet er trygt i fællesskabet med de andre. Hvert barnhar aktivitetskort med ting, det skal gøre og ting, det må gøre i en fastrækkefølge.Bogen er fyldt med forslag til aktiviteter, med arbejdsgange og medmange eksempler på lege, sanglege, rytmicitet og materialer til brug ivand. Den er skrevet med humør og glæde, så man får lyst til at klædeom og få badetøjet på og være med. Samtidig er den så faglig velfunderet,at man ikke kan være i tvivl om indsatsens betydningsfuldhed forbåde forsigtige Helene og for Mads, der vil bestemme alt selv. Bogen eren præsentation af, hvad en fl ok professionelle har erfaret og opnået imulighedernes ocean. Men den er også værd at læse og bruge – bådedens holdninger, viden og aktiviteter – af forældre med ganske almindeligekluntede og ukoordinerede børn.
Hvis man gør sjove og inspirerende aktiviteter i skolegården til en naturlig del af hver skoledag, vil børn få liv og energi til hele skoledagen. Læring og indlæring vil da lettere kunne gå som den rene leg hele dagen. Det er budskabet i denne bog, hvor de tre forfattere øser af deres praktiske erfaring og reflekterer over hverdagsaktiviteter, der blandt andet stimulerer bevægeglæde, legelyst og det sociale samspil i klassen.Bogen "Den daglige dosis i skolegården – sådan!" indeholder korte, konkrete beskrivelser af en lang række lege og aktiviteter, som børn, pædagoger og lærere let kan lege i skolegården hver dag hele året. Hver aktivitet er beskrevet skematisk. Først kort og præcist, hvordan aktiviteten instrueres, struktureres og leges, samt hvilke rekvisitter der eventuelt skal bruges. Aktiviteterne kræver ingen eller kun ganske enkle rekvisitter, så der er ikke behov for tidsrøvende forberedelse, førend man kan gå i gang.Det helt særlige ved denne bog er imidlertid, at forfatterne for hver eneste aktivitet også beskriver: - Hvordan man blandt andet kan variere aktiviteterne – gøre dem enklere eller mere udfordrende, så alle kan deltage med lyst, motivation og bevægeglæde. Dette er i teksten ved hver aktivitet markeret med en pink prik- Hvad de enkelte aktiviteter blandt andet stimulerer. Dette er i teksten ved hver aktivitet markeret med en lilla prik.Forfatternes beskrivelser gør det enkelt at kunne sammensætte et forløb, der er varieret på et passende niveau i forhold til børnenes forudsætninger. Forstår man at graduere aktiviteterne i forhold til børnenes formåen, giver det liv og energi til kroppen og hjernen.Bagerst i bogen er der et kort afsnit med ordforklaringer, teoretiske overvejelser samt henvisning til uddybende litteratur.
Krop og læring i indskolingen - hvorfor? hvordan? - sådan! med CD Denne bog erstatter bogen Kroppens muligheder og kropumulige unger - i indskoling, fritid og derhjemme, skrevet af Gudrun Gjesing for Dafolo. Siden den bog udkom første gang i 2004 er der sket en stor udvikling i vores tilgang til børn, trivsel, læring og udvikling. Derfor har denne nye bog et meget anderledes fokus.Det er overvejende en praksisbog, der tager udgangspunkt i at gøre læring i indskolingen og i SFO aktiv og mere konkret med kroppen i spil og i bevægelse. Tankerne bag den undervisningsform er ikke noget, vi har fundet på. »Liv uden bevægelse kan være godt nok for Gulerødder og Kaalhoveder, som ikke er bedre vant«, skrev Grundtvig allerede i 1834. Vores bog er - i al beskedenhed - at omsætte hans tanker til praksis.Kapitel 1 er fyldt med praktiske eksempler på undervisningsemner inden for skolens forskellige læringsområder, herunder sociale kompetencer, idræt, naturfag, dansk og matematik. Aktiviteterne er velegnede både i klasseundervisning og i SFO, og mange af dem kan foregå i skolens uderum. Vi bruger det samme aktivitetsanalyseskema, som vi har udviklet til de andre bøger i serien. Vi beskriver hver aktivitet inden for fire områder. Først hvordan aktiviteten er, og hvordan du instruerer den. Dernæst hvilke materialer du skal bruge. Så analyserer vi, hvordan du kan graduere hver aktivitet, så alle kan være med. Til sidst hvad hver aktivitet blandt andet også stimulerer.Kapitel 2 handler i teori og praksis om at screene børns kropskompetencer. Vi har udviklet en screeningsmodel til brug i indskolingen. I den medfølgende cd viser vi i praksis, hvordan vi screener elever.Kapitel 3 handler om vores nyeste og bedste viden om børns naturlige, kulturlige og dynamiske udvikling af kropskompetencer. Derudover skriver vi om børn i belastninger i deres hverdagsliv. Så dette er en bog for pædagoger, lærere, ergoterapeuter, fysioterapeuter m.fl., samt for studerende inden for disse fagområder.Bogen er én i en serie fra Dafolo. Tidligere er udkommet Den daglige dosis i skolegården - sådan!, Gøgl i hverdagen - sådan! og Matematik i skolens uderum - sådan!. Det er bøger skrevet af Gudrun Gjesing sammen med kyndige praktikere inden for de forskellige områder, bøgerne omhandler.
Hvis man gør sjove og inspirerende aktiviteter i skolegården til en naturlig del af hver skoledag, vil børn få liv og energi til hele skoledagen. Læring og indlæring vil da lettere kunne gå som den rene leg hele dagen. Det er budskabet i denne bog, hvor de tre forfattere øser af deres praktiske erfaring og reflekterer over hverdagsaktiviteter, der blandt andet stimulerer bevægeglæde, legelyst og det sociale samspil i klassen.Bogen Den daglige dosis i skolegården - sådan! indeholder korte, konkrete beskrivelser af en lang række lege og aktiviteter, som børn, pædagoger og lærere let kan lege i skolegården hver dag hele året. Hver aktivitet er beskrevet skematisk. Først kort og præcist, hvordan aktiviteten instrueres, struktureres og leges, samt hvilke rekvisitter der eventuelt skal bruges. Aktiviteterne kræver ingen eller kun ganske enkle rekvisitter, så der er ikke behov for tidsrøvende forberedelse, førend man kan gå i gang.Det helt særlige ved denne bog er imidlertid, at forfatterne for hver eneste aktivitet også beskriver hvordan man blandt andet kan variere aktiviteterne - gøre dem enklere eller mere udfordrende, så alle kan deltage med lyst, motivation og bevægeglæde, samt beskrevet hvad de enkelte aktiviteter blandt andet stimulerer. Det gør det enkelt at kunne sammensætte et forløb, der er varieret på et passende niveau i forhold til børnenes forudsætninger.Forstår man at graduere aktiviteterne i forhold til børnenes formåen, giver det liv og energi til kroppen og hjernen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.