Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne grundbog, den første af sin art i Danmark, sætter fokus på udsatte børn og unge. Vores viden om udsatte børn og unge trækker på et vidt forgrenet forsknings- og praksisfelt med tilknytning til både det psykologiske, det psykiatriske, det sundhedsvidenskabelige og det samfundsvidenskabelige område. Det kan derfor være vanskeligt at få klarhed over, hvilke børn og unge der egentlig er tale om, hvordan udsathed viser sig, og hvilken betydning det at være udsat har for de pågældende børns og unges liv og udvikling.I bogen præsenteres forskellige dominerende teoretiske perspektiver, temaer og udfordringer fra praksis knyttet til udsathed. Desuden inddrages de udsatte børns og unges egne forståelser og perspektiver.Udsatte børn og unge – en grundbog henvender sig til både studerende og praktikere inden for det socialpædagogiske område, der beskæftiger sig med udsatte børn og unge.Bogens redaktører er alle tilknyttet Institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Universitet, Campus Emdrup. De har tidligere sammen redigeret Socialpædagogik – en grundbog.
Der evalueres som aldrig før, og der eksisterer et utal af evalueringsmodeller. I denne informative og fagligt velfunderede lærebog gennemgår den kendte forsker og forfatter Hanne Kathrine Krogstrup et stort udvalg af disse modeller. I forhold til den foregående udgivelse af bogen fra 2003, afrundes Evalueringsmodeller nu af en omfattende perspektivering, der bl.a. inddrager begreber som: Evalueringers individorientering McDonaldisering af evaluering Opbygning af evalueringskapacitet Institutionalisering af evaluering Bogen beskriver, vurderer og giver et overblik over en række evalueringsperspektiver og -modeller: Klassisk effektevaluering Målopfyldelsesevaluering Realistisk evaluering Præstationsmålinger Brugertilfredshedsundersøgelser Responsiv evaluering Interessentmodellen Dialogorienteret brugerinddragelse i evaluering Kompetenceevaluering Empowermentevaluering Modellerne repræsenterer et bredt spektrum af internationalt udviklede evalueringsmodeller, der allerede anvendes eller har potentielle anvendelsesmuligheder. Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med evaluering.
Evaluering har spillet en stadig større rolle i den offentlige sektor de seneste årtier, og politiske tiltag og reformer evalueres som standard for at vurdere deres værdi. Denne grundbog i evaluering giver et samlet overblik over området og spiller en dobbelt rolle: For det første beskrives, hvordan evaluering af offentlig politik og administrativ praksis har ændret sig de seneste år, herunder hvordan de politiske vinde påvirker måden at evaluere på, og omvendt hvordan evalueringsbølgen påvirker måden at føre politik på. For det andet præsenteres de mest centrale måder at evaluere på.Bogen giver dermed en praktisk indføring i evalueringshåndværket for nuværende og kommende evaluatorer samt offentligt ansatte, der selv skal bestille evalueringer.Redigeret af Thomas Bredgaard, lektor ved Institut for Statskundskab, AAU.
De senere år har samskabelse vundet indpas i den offentlige sektor som en arbejdsform, der lægger mindre vægt på kontrol og i stedet vægter samarbejde og inddragelse. Mange taler om en generel overgang fra New Public Management til New Public Governance i den offentlige sektor.En væsentlig komponent i samskabelse og New Public Governance er, at offentlig styring i højere grad handler om at hæve serviceniveauet ved at opbygge kompetencer. Det kræver en ny dagsorden i den offentlige forvaltning med fokus på capacity building.Denne bog stiller skarpt på samskabelse i den offentlige sektor og præsenterer capacity building som et perspektiv til at sikre bedre relationer, mere robuste organisationer og en bedre udnyttelse af de menneskelige ressourcer i den offentlige sektor.Redigeret af Hanne Kathrine Krogstrup, professor mso ved Aalborg Universitet.
Deltagende observation, hvor forskeren aktiv deltager i det miljø,han undersøger, er en udbredt metode inden for antropologi og samfundsvidenskab. Denne bog giver en teoretisk og praktisk introduktion til metoden. Hvordan kan man som forsker eller studerende gå til værks, når man vil foretage en videnskabelig undersøgelse baseret på deltagende observation? Og hvilken type af problemstillinger er metoden særlig velegnet til at udforske? Bogen giver konkrete og praktiske anvisninger, som kan være nyttige for såvel den erfarne som den uprøvede feltforsker, ligesom denne metodes centrale faldgruber diskuteres. Ud over at beskrive og diskutere deltagende observation som en konkret samfundsvidenskabelig metode, forankrer bogen metoden i en bestemt videnskabsteoretisk tradition, fænomenologien. Deltagende observation har fået status af en klassiker på området og foreligger her i en en gennemrevideret og ajourført udgave. Bogen vil kunne indgå i metodeundervisningen på mellemlange og videregående uddannelser inden for det samfundsfaglige område samt være velegnet som værktøj for erfarne forskere. Søren Kristiansen er professor mso og prodekan ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, AAU. Hanne Kathrine Krogstrup er professor og dekan ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, AAU.
BIKVA er et akronym for ”brugerinvolvering i kvalitetsudvikling” og henviser til en konkret model, der involverer brugerne af den offentlige sektor i evaluering og udvikling. BIKVA-modellen har vundet betydelig udbredelse og anvendelse i særligt de nordiske lande.I denne bog beskriver forfatterne brugernes nye rolle i sammenhæng med co-produktion i offentlig forvaltning. De dokumenterer BIKVA-modellens anvendelighed i en collaborative governance-sammenhæng, og de præsenterer en række relevante metodeovervejelser, der vedrører brugerinvolvering mere generelt.Bogen henvender sig til bachelor-, kandidat- og masterstuderende, som i deres arbejde vælger et brugerperspektiv, hvad enten det drejer sig om evaluering eller udvikling af den offentlige sektor. Desuden er bogen relevant for praktikere, der arbejder med udgangspunkt i et collaborative governance-perspektiv og herunder co-produktion med brugerne.
Denne bog har fokus på relationen mellem handicappede og det omgivende samfund, men det er primært det omgivende samfund og ikke mindst den offentlige sektor, der er under lup. Bogen er inddelt i tre dele med titlerne: Del: Udstødelses- og integrationsprocesser; Del II: Barrierer og muligheder for brugerinddragelse; Del III: Brugerinddragelse. I del I diskuteres dels de mekanismer i det omgivende samfund, der fører til henholdsvis integration og udstødelse, dels beskrives de strukturelle og lovgivningsmæssige ændringer, der har fundet sted siden særforsorgens udlægning. I del II ses nærmere på de systemmekanismer i de offentlige sektor, der medvirker til negligering af handicappedes verden. Del III beskæftiger sig med metoder til inddragelse af handicappede i udviklingen af den offentlige indsats. Dette skal ses som et konstruktivt bidrag til at integrere handicappedes rationalitet i det offentlige systems udviklingsbestræbelser.
Resultatmåling – effektevaluering – evidensbaseret politik og praksis er nøgleord i bestræbelserne på styring af den offentlige sektor. I denne informative og fagligt velfunderede bog skaber forsker og forfatter Hanne Kathrine Krogstrup med stor dybde og indsigt transparens i et komplekst begrebsapparat. Der tages fat på begrebernes historiske oprindelse, forskellige typer af definitioner, lige som væsentlige argumenter og modargumenter velskrevet, foldes ud. Bogen indledes med en beskrivelse af evalueringens teori historie fra 1960 og frem til i dag. Efterfølgende behandles præstationsmålinger og monitorering som redskaber i resultatstyring af den offentlige sektor. Disse kapitler afløses af en præsentation af effektevaluering som fænomen, mens de sidste kapitler i bogen tager begrebet evidens under kritisk behandling. Bogen har relevans inden for alle dele af den offentlige sektor og kan med fordel indgå i undervisningen på bachelor- og kandidatniveau inden for samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelser Hanne Kathrine Krogstruper ph.d. og lektor i evaluering ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet, hvor hun også er dekan. Hun er ophavskvinde til BIKVA-modellen og forfatter til bl.a ”Evalueringsmodeller” og medforfatter på ”Nye Veje i Evaluering” (Academica).
Dette er en håndbog i tre evalueringsmodeller: BIKVA- modellen, kompetenceevaluering og virkningsevaluering. For hver model gives:- en praktisk opskrift på, hvordan evaluering foregår- en beskrivelse af idegrundlaget bag modellen- ideer til, hvordan man overvinder forhindringer, når evalueringsmodellen bruges i offentlige organisationerHåndbogen er rig på praktiske eksempler. Håndbogen er baseret på erfaringer med udvikling og afprøvning af modellerne i samarbejde med pilotprojekter på det so-ciale område i amter og kommuner.Nye veje i Evaluering er 3. og sidste bog i en serie om evaluering. De øvrige er:Evaluering kortlagt af Peter Dahler- Larsen Evalueringsmodeller. Evalueringsmodeller på det sociale område af Hanne Kathrine Krogstrup
Denne bog er en komplet indføring i, hvordan man metodisk kan gennemføre brugerinvolverende forskning og evaluering. Som noget unikt gives der et videnskabsteoretisk overblik over forskningstilgangen.En af vejene til forandring i den offentlige sektor er, at brugere får mulighed for at kommunikere deres perspektiv. Interessen for at inddrage brugere som medforskere i evaluerings- og forskningsprocesser er derfor voksende.Del 1 ser på sammenhængen mellem evaluering, forskning og praksis samt formålet med medforskning og forskellige typer af medforskning.Del 2 er metodisk og beskriver de overvejelser, som man må gøre i forbindelse med design af studier, der involverer brugere i forsknings- og evalueringsprocesser. Der opstilles bl.a. 10 relevante temaer for samarbejdet mellem forskere og medforskere. Del 3 sætter forskning og evaluering, der involverer brugere, ind i en videnskabsteoretisk sammenhæng. Afslutningsvis beskrives nogle af de dilemmaer, der er i forbindelse med involvering af brugere som medforskere.Bogen henvender sig til professioner, der har med brugere at gøre inden for det sundhedsmæssige, sociale og pædagogiske felt, og til forsknings- og projektansvarlige i velfærdsinstitutioner, der arbejder med dialog- og handlingsorienteret udvikling og forandring af den offentlige sektor. Bogen er også særdeles relevant for studerende på University Colleges og universiteter, der arbejder med brugerperspektiver og medforskning i deres uddannelse. Hanne Kathrine Krogstrup er cand.scient.adm., ph.d. og professor i evaluering og organisationsudvikling ved Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.