Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Hans Henrik Bonde Eriksen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Hans Henrik Bonde Eriksen
    887,95 kr.

    Dette er en praktisk/teoretisk orienteret fremstilling af de muligheder, skatteydere og aftaleparter har for at ændre og korrigere indgåede civilretlige aftaler med oprindelig skatteretlig virkning.Det sker i tilfælde, hvor skattemyndighederne kritiserer aftaler eller vilkår i aftalerne eller tillægger den civilretlige aftale en uhensigtsmæssig skatteretlig vurdering.Tilsvarende beskrives selvangivelsesomvalget – hvor valg som af skatteyder er foretaget ved selvangivelsen kan ændres som følge af uhensigtsmæssige virkninger som følge af ændret skatteansættelse.Forfatteren har siden 1992 arbejdet praktisk med skatteret som led i sit daglige arbejde, og som følge af forfatterens erfaringer fra ansættelse hhv. privat og offentligt, vil såvel rådgiveres som skatteforvaltningens syn på emneområderne være integreret i bogen.

  • - Med kommentarer
    af Hans Henrik Bonde Eriksen, Poul Bostrup & Susanne Dahl
    1.941,95 kr.

    Dette er 2. udgaven af Skatteforvaltningsloven med kommentarer, og kommentarer gives til seneste lovbekendtgørelse nr. 1267 af 12. november 2015.Siden 1. udgaven er der indarbejdet de mange ændringer, loven har undergået siden 2006, herunder de væsentlige og indgribende ændringer, der kom ved ændring af klagesystemet ved indførelse af Skatteankeforvaltningen under Skatteankestyrelsen mv., jf. lov nr. 649 af 12. juni 2013. Ændringsloven bevarede såvel Landsskatteretten som ankenævnene, men dog uden klageadgang fra ankenævn til Landsskatteretten.IndholdForordSkatteforvaltningslovenAFSNIT 1. Forvaltningens organisation og opgaverKapitel 1. Told- og skatteforvaltningenKapitel 2. SkatterådetKapitel 2 a . SkatteankeforvaltningenKapitel 3. Skatte- vurderings- og motorankenævnKapitel 4. Regler for skatte-, vurderings- og motorankenævnKapitel 5. LandsskatterettenKapitel 6. Kompetence og tavshedspligt m.v AFSNIT 2. Regler for sagsbehandlingKapitel 7. Sagsfremstilling og agterskrivelseKapitel 8. Bindende svarKapitel 9. Frister m.v. vedrørende indkomst- og ejendomsværdiskatKapitel 10. Omgørelse og lign. vedrørende indkomst- og ejendomsværdiskatKapitel 11. Frister m.v. vedrørende fastsættelse af afgiftstilsvar og godtgørelse af afgiftKapitel 11 a. Frister vedrørende afgørelser om registrering af køretøjerKapitel 12. Frister m.v. vedrørende vurdering af fast ejendomKapitel 12 a. ForældelseKapitel 12 b. Forenklet tilbagebetaling af skatter og afgifterKapitel 13. Digital kommunikation AFSNIT 3. Klage og domstolsprøvelse mv.Kapitel 13 a. Fælles regler om klageKapitel 13 b. Klager, som behandles af skatteankeforvaltningenKapitel 14. Klage, hvor skatteankenævnet træffer afgørelseKapitel 15. Klage, hvor vurderingsankenævnet træffer afgørelseKapitel 15 a. Klage, hvor motorankenævnet træffer afgørelseKapitel 16. Klage, hvor Landsskatteretten træffer afgørelseKapitel 17. DomstolsprøvelseKapitel 18. Henstand i forbindelse med klageKapitel 19. OmkostningsgodtgørelseKapitel 20. Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelserKapitel 21. Delingsbestemmelser DomsregisterStikordsregister

  • - en praktisk håndbog og lovkommentar
    af Hans Henrik Bonde Eriksen & Thomas Præstegaard
    804,95 kr.

    Lov om skattefri virksomhedsdannelse med kommentarer, 3. udgaveVirksomhedsejere kan vælge at omdanne deres personligt drevne virksomhed til et kapitalselskab, og som nærværende bog illustrerer, er det oftest en fordel at anvende reglerne i lov om skattefri virksomhedsomdannelse.Hensigten med at lave en skattefri omdannelse af en personlig virksomhed til et selskab er at minimere den likviditetsmæssige belastning, som følge af betaling af latente skatter, der ville blive udløst ved at afstå den personlige virksomhed skattepligtigt til et selskab. Dette medfører, at den udskudte skatteforpligtelse, der ellers ville blive udløst ved et skattepligtigt salg, overføres til aktiernes anskaffelsessum og dermed bliver fortsat udskudt for ejeren og for selskabet.Skattefri virksomhedsomdannelse kan kun gennemføres under bestemte forudsætninger, og der stilles særlige krav til gennemførelsen af omdannelsen. Lovens betingelser gennemgås i denne lovkommentar og håndbog.Ved en omdannelse er der behov for at kende ikke blot de skattemæssige regler, men også de selskabsretlige og regnskabsmæssige regler. Selskabet indtræder i omdannerens skattemæssige forhold, dvs. efter successionsprincippet.MålgruppeBogen henvender sig til skattemyndighederne, advokater, revisorer, læreanstalter og studerende med interesse for emnet. Reelt er bogen også meget interessant for Family Offices samt de virksomhedsejere, som sidder med f.eks. større personlige virksomheder og ønsker at forstå processen og mekanismerne og mulighederne ved en virksomhedsomdannelse.Om forfatterneHans Henrik Bonde Eriksen er Equity Tax Partner i Deloitte. Han er uddannet Cand. Jur og er tilknyttet Syddansk Universitet i Odense som ekstern lektor i faget udvidet skatteret. Han har tidligere været ansat i Landsskatteretten og Advokatsamfundet og har siden 1999 været skatterådgiver i revisionsbranchen. Han er desuden forfatter til en række artikler og bøger på det skatteretlige område.Thomas Præstegaard er Tax Partner i Deloitte. Han er uddannet Cand. Merc. Jur & Master i Skat. Han har været ansat en længere årrække ved Skatteforvaltningen, hvor han har siddet med vejledning og skattekontrol af virksomhedsomdannelser og omstruktureringer samt almindelige øvrige selskabsbeskatningsforhold. Thomas har siden 2008 været ansat i revisions- og rådgiverbranchen.

  • af Hans Henrik Bonde Eriksen, Leo Holm & Hanne M. Christensen
    1.690,95 kr.

    Bogen indeholder en grundig lovkommentar til den nye og moderniserede skattekontrollovSkattemyndighedernes kontrol af skatteyderne, herunder skattemyndighedernes kontrolhjemler og skatteydernes oplysningspligter har siden starten af det tyvende århundrede med den første statsskattelov givet anledning til adskillige både faglige som retspolitiske diskussioner. Såvel den økonomiske som den generelle udvikling i samfundet har nødvendiggjort utallige lovændringer og lovrevisioner gennem tiden, og den tidligere skattekontrollov blev især op gennem ”nullerne” i stigende grad kritiseret fra flere sider og kaldt for et lovgivningsmæssigt ”kludetæppe”.Folketinget lyttede dog til den vedvarende kritik og ved lov nr. 1535 af 19. december 2017 blev den tidligere skattekontrollov moderniseret, forenklet og præciseret.Den nye skattekontrollov er dels blevet mere overskuelig og dels lettere tilgængelig, idet der i forbindelse med omskrivningen af skattekontrolloven er sket en bedre systematisk opdeling af loven. Opdelingen er foretaget i følgende fire afsnit og ti kapitler:Afsnit I, kapitel 1, angår den almindelige pligt til at give skatteforvaltningen oplysninger om den skattepligtige indkomst, og kapitel 2, 3 og 4 angår de særlige oplysninger, som påhviler visse skattepligtige at afgive i eller sammen med oplysningsskemaet, samt opbevaring af visse oplysninger.Afsnit II indeholder reglerne om oplysningspligt efter anmodning. Kapitel 5 angår den skattepligtiges egen oplysningspligt efter anmodning og kapitel 6 angår tredjemands oplysningspligt efter anmodning samt tilsyn med nedskrivning i finansielle virksomheder. I kapitel 7 samles bestemmelser om udveksling af oplysninger, registre og udlevering af oplysninger til kreditvurdering.Afsnit III indeholder i kapitel 8 regler om administrative retsfølger af den manglende opfyldelse af en oplysningspligt, og i kapitel 9 og 10 er reglerne om straf og straffeproces.Afsnit IV indeholder regler om ikrafttræden m.v. MålgruppeBogen er yderst relevant for ansatte i Skattestyrelsen, Skatteministeriet, Skatteankestyrelsen, for advokater og revisorer, samt til undervisningsformål på diverse skatteuddannelser.

  • - Med kommentarer
    af Hans Henrik Bonde Eriksen, Poul Bostrup & Susanne Dahl
    2.050,95 kr.

    Dette er 2. udgaven af Skatteforvaltningsloven med kommentarer, og kommentarer gives til seneste lovbekendtgørelse nr. 1267 af 12. november 2015.Siden 1. udgaven er der indarbejdet de mange ændringer, loven har undergået siden 2006, herunder de væsentlige og indgribende ændringer, der kom ved ændring af klagesystemet ved indførelse af Skatteankeforvaltningen under Skatteankestyrelsen mv., jf. lov nr. 649 af 12. juni 2013. Ændringsloven bevarede såvel Landsskatteretten som ankenævnene, men dog uden klageadgang fra ankenævn til Landsskatteretten

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.