Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Heidi Houlberg Salomonsen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Grundbog i offentlig forvaltning
    af Hanne Foss Hansen, Carsten Greve, Lotte Bøgh Andersen, mfl.
    557,95 kr.

    For at danne sig et overblik og forstå de mange nuancer i den offentlige sektor, er det frugtbart at kombinere organisationsteori og forvaltningsstudier. Det er sigtet med denne bog. Organiseringen af den offentlige sektor er en lærebog i offentlig organisationsteori og består af to dele. Første del udlægger organisationsteori og institutionel teori med særligt fokus på den offentlige sektor. Der fokuseres på opbygningen af offentlige organisationer, deres forhold til omverdenen og på organisationsfelter. Disse områder bliver belyst ud fra henholdsvis et rationelt perspektiv og et normperspektiv. Anden del behandler centrale temaer som offentlig styring, beslutningsteori, implementering, reformer og administrativ etik. Bogen er redigeret af Anders Berg-Sørensen, Caroline Howard Grøn og Hanne Foss Hansen, som er henholdsvis lektor, adjunkt og professor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.

  • af Lotte Bøgh Andersen, Anne Bøllingtoft, Allan Würtz, mfl.
    268,95 kr.

    Ledelse er et centralt fokusområde i offentlige og private organisationer. Et markant eksempel er nedsættelsen af Ledelseskommissionen, hvis arbejde skal styrke ledelsesarbejdet i den offentlige sektor og i sidste ende skabe en bedre offentlig service.Men spørgsmålet er, hvilke potentialer ledelsesindsatsen mere præcist rummer. Ledelse i offentlige og private organisationer giver en nøgtern indføring i ledelsesarbejdet med fokus på, hvad vi ved om området, og hvad der virker. Der ses på betydningen af ledelsestræning, motivation, ledelse gennem værdier, medarbejdertrivsel og målstyret ledelse.Bogen bygger på solide empiriske undersøgelser af området og er skrevet af et forfatterhold, der går på tværs af statskundskab, økonomi, psykologi og management. Den tværfaglige tilgang giver anledning til en enestående indsigt i et område, som fylder meget på den offentlige dagsorden, men hvis reelle betydning hidtil har været usikker.

  • af Heidi Houlberg Salomonsen
    313,94 kr.

    Denne bog har fokus på offentlige ledere og strategisk kommunikation. Strategisk kommunikation er blevet et ledelsesværktøj som synes mere og mere væsentligt, også for offentlige ledere. Bogen beskriver en række af centrale ledelsesudfordringer, som knytter sig til strategisk kommunikation i forbindelse med interne kommunikationsprocesser. Det kan være i forløb med forandringer og digitalisering samt i forbindelse med kommunikationen med medierne, for eksempel under kriser. Eller når man som leder ønsker at arbejde strategisk med sit omdømme. Bogens udgangspunkt er, at der er en række særlige kendetegn ved den offentlige sektor, både i de offentlige organisationer og i deres omgivelser, som skaber nogle specielle udfordringer. Det gælder også for offentlige lederes håndtering af de strategiske kommunikationsprocesser. Derfor diskuterer en række af bidragene, hvorledes mere generiske kommunikationsteorier kan oversættes til en sammenhæng, der gælder for den offentlige sektor.

  • af Grethe Andersen, Caroline Howard Grøn, Peter, mfl.
    152,95 kr.

    Dette nummer af tidsskriftet Ledelse i morgen indeholder følgende artikler:Ledelse i mediekrisens skyggeAf Rasmus Anker RysgaardDenne artikel beskriver, hvordan en uheldig sag lynhurtigt kan få ben at gå på i dagens medielandskab, og som leder bliver man derfor nødt til at reagere hurtigt. Artiklen giver seks konkrete redskaber til at håndtere en evt. krise i medierne eller på de sociale medier. Heriblandt at forholde sig konkret til krisen på de sociale medier, når den opstår, og som leder lade medarbejderne vide, at det, der foregår, håndteres på betryggende vis. En væsentlig pointe er åbenhed i ledelseskommunikationen.Hvad sker der med kommunikationen, når mediestormen raser over de kommunale organisationer?Af Caroline Howard Grøn og Heidi Houlberg SalomonsenI denne artikel er fokus på omdømme- og krisehåndtering i offentlige organisationer. En vigtig pointe er, at den offentlige organisation taler med én stemme, både i medgang og modgang. Men det kan være svært, da et centralt kendetegn for den offentlige organisation er, at den er politisk ledet, og for politiske organisationer er uenighed en del af det at være demokratisk styret. Og hvad stiller man op, når den politiske uenighed går ind og udfordrer krisekommunikationen.Skolelederens stemme og lærerne: Less is moreAf Russell J. QuagliaDenne artikel har fokus på skolelederens stemme som det vigtigste redskab til at influere og lede forandringer på skolen. Men i for mange tilfælde bruger lederen sin stemme til at instruere i stedet for at lede gennem samarbejde, og uden en velformuleret, stærk og tillidsfuld stemme kan man ikke forvente, at skolen gør fremskridt. Artiklen beskriver, hvordan man som leder kan udvikle sin egen stemme i kommunikationen med skolens lærere, og giver klare strategier til at implementere og udnytte stemmen til at skabe positive forandringer i skolefællesskabet.Anmeldelse af Arbejd dybtAf Grethe AndersenAnmeldelse af Fire strategier til en bæredygtig skoleAf Grethe Andersen

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.