Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
MATEMATIKVANSKELIGHEDER – TIDLIG INDSATS er en praktisk grundbog, som kan bruges i arbejdet med at kortlægge og styrke elevers matematiske begrebsudvikling inden for ti basale matematiske områder, der omfatter spørgsmål om tallenes navne, symboler og egenskaber; strategier og forståelser for de fire regnearter og deres sammenhænge; geometriske former og figurer; talmønstre og geometriske mønstre, del-helhed og måling.Bogen er en del af serien Matematikvanskeligheder, der dækker grundlæggende matematik på alle alders- og klassetrin. Til serien hører også elevhæfterne Regnehuller, der ligesom Matematikvanskeligheder bygger på forfatternes begreb ’regnehuller’, som bl.a. drejer sig om at støtte elever i deres læring af matematik ud fra den tilgang, at alle elever kan opleve at møde vanskeligheder – at ’falde i et regnehul’.Denne bog er 2. udgave af bogen, der første gang udkom under titlen Matematikvanskeligheder – tidlig intervention (2013). Til denne 2. reviderede udgave er der foretaget en gennemgående sproglig og grafisk revidering med henblik på at skabe bedst muligt overblik over bogens materialer, og bogen er blevet suppleret med flere nye kopisider og materialer, der kan udskrives fra bogens digitale site. Samtlige kapitler er revideret og opdateret på baggrund af erfaringer og tilbagemeldinger fra lærere, der har deltaget i kurser om matematikindsats og kompetenceudvikling, senest i Tidlig Indsats i Matematik i Aarhus Kommune (TIMA) med Heidie Clemens, projektleder, underviser og medforfatter på bogen.Til hvert af bogens ti områder er der konkrete forslag til kortlægning og undervisning, som gør det muligt for lærere at tilpasse det matematiske stof til den enkelte elevs forudsætninger og behov, uanset hvor eleven er i sin udvikling af matematiske kundskaber og uanset elevens klassetrin. Derudover indeholder bogen en informationstest, der kan bruges til en indledende afdækning af elevens forudsætninger før en eventuel indsats.Bogen giver svar på følgende spørgsmål:- Hvilke faglige områder er vigtige i elevens matematiske udvikling?- Hvilke informationer om elevens matematiske udvikling skal læreren søge at få kendskab til, og hvordan kan man skaffe sig disse informationer?- Hvilke undervisningstiltag kan læreren iværksætte på denne baggrund?Bogen henvender sig primært til matematiklærere og matematikvejledere, men også til PPR-medarbejdere, skoleledere, lærerstuderende og andre, som beskæftiger sig med læring, undervisning og vejledning i matematik i grundskolen.Bogens forfattere har alle beskæftiget sig indgående med fagdidaktik og matematiklæring med fokus på børn, unge og voksne i vanskeligheder med at lære matematik.
Heidie Clemens demonstrerer med HAIKU – EN TILSTAND, hvorledes det eftertragtelige nu kan indfanges og fastholdes i nærværende poesi.Bogen indeholder 64 vedkommende haiku, der omhandler og afspejler intense sanseoplevelser i naturen, væsentlige øjeblikke fra menneskelivet, oplevelser med kunst og kultur samt refleksioner over globale, politiske og medmenneskelige spørgsmål.Digtsamlingen er tro mod haikuets form og indholdskrav. Og med en rigdom af lyriske virkemidler, nye ord, overraskende sammensætninger og uventede ordbilleder, fornemmer man en forfatter med et sprogligt overskud, legehumør og til tider et glimt i øjet.Med HAIKU – EN TILSTAND kan læseren trygt læne sig tilbage i stolen og nyde en stille stund, med eneste risiko at komme nærmere følelsen af at leve i nuet. Digtsamlingen blev præsenteret under Aarhus Internationale Litteraturfestival, LiteratureXchange, i 2019 på den legendariske jazzbar Bent J. i Den gamle By.Læs mere på www.heidieclemens.dk
Heidie Clemens er kendt som poetisk sanger og sangskriver i sin egen jazztrio og har tidligere udgivet de to cd’er "Fragile Butterfly" og "Der er kun én vej". Nu har hun udvidet sit virkefelt ved i forbindelse med LiteratureXchange – Aarhus’ nye internationale litteraturfestival – at udgive en digtsamling, "Haiku – En tilstand". Bogen, der indeholder 64 haiku fordelt på fire sekvenser, blev første gang præsenteret i forbindelse med en koncert, Heidie Clemens Trio gav under festivallen i juni 2019 på jazzbaren Bent J. i Den Gamle By i Aarhus. Heidie Clemens fortæller selv i en pressemeddelelse, at hun begyndte at skrive haiku, fordi hun søgte ny inspiration til sin sangskrivning og derfor for en tid var villig til "at lade haikuets form og indholdskrav fungere som benspænd". Bogens første sekvens rummer 17 sanseoplevelser fra naturen. Altså klassiske haiku, men med et moderne og ofte humoristisk twist. Et eksempel: Blomsterbedsduften Min næse har øje for sommerens palet Senryu-genren er især repræsenteret i bogens anden sekvens, der indeholder 27 haiku-øjeblikke fra menneskelivet. Der er mange fine iagttagelser, formidlet i overraskende ordbilleder som fx dette: Middagsbordets snak Blomkålsører på stilke Børns fantasier I det hele taget fornemmer man som læser, at Heidie Clemens har sprogligt overskud og legehumør. Hun kan lide at skabe uventede sammensætninger og helt nye ord – som fx hormonharmoni og graffitibandit. Et tredje nyt ord støder vi på i bogens korteste sekvens, der tæller 9 haiku om kunst (ikke mindst madkunst!) og kultur. Her hedder det blandt andet: Tolvtonemusik Overtonekrydderi Chili con carne Bogens sidste sekvens indeholder 11 haiku og udvider emnefeltet til også at omfatte globale, politiske og medmenneskelige spørgsmål. Et eksempel på et varmt og enkelt haiku: Fremmede person Jeg åbner mine arme og bliver større Alt i alt er det en overbevisende og flot haiku-debut, som jeg varmt kan anbefale også til den kræsne læser. Tilmed er bogen lækkert designet med en smuk typografi og layout. Anmeldt af Niels Kjær
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.