Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog handler om kommunikation med omtanke og bevidst nærvær og henvender sig til studerende på professionsuddannelser, der uddanner sig til at arbejde i menneskeorienterede organisationer. Målet med bogen er at klæde de studerende på, så de i deres praktik og videre arbejde kan påtage sig det ansvar, der følger med rollen som professionel samtalepartner.Socialarbejdere arbejder i forskellige organisationer med forskellige målsætninger. Derfor er bogens kapitler og teoretiske perspektiver forskellige. Man kan sige, at bogen er en buket af bud på, hvilke overvejelser man som professionel må gøre sig i mødet med borgeren.I den første del af bogen er fokus rettet imod forskellige samtalepraksisser, fx digitale professionelle samtaler, narrative samtaler og livshistorier. Det vises også i et kapitel om samarbejdet med borgeren, hvordan der kan arbejdes med menneskers forskelligheder, når målet er det gode liv.I sidste del vises det bl.a. ved hjælp af forskellige cases, hvilken rolle anerkendelse, projektion og empati spiller i den professionelle samtale.
Denne 2. udgave er opdateret med bl.a. betydningen af det anerkendende aspekt i samtalen, og der er tilføjet et kapitel om det særlige i at samtale med børn. Bogen er en lille indføring i kommunikation. Kravene til bedre information og kommuni-kation skærpes inden for de fleste professionelle områder, ikke mindst det sociale, sundhedsfaglige og pædagogiske, hvor den personlige samtale spiller en afgørende rolle i det daglige arbejde. Forfatterne beskriver de generelle forudsætninger for gode professionelle og personlige samtaler, ikke mindst den professionelles egne faglige og personlige kvalifikationer. Der er vigtige afsnit og kapitler om kontaktens og sprogets betydning og om kunsten at lytte; om betydningen af – uden forstillelse – at udtrykke accept og respekt for den person, man samtaler med; om rådgivning og vejledning, om spørgeteknikker og om betydningen af klare budskaber. Bogen vil kunne benyttes af mange faggrupper, der arbejder med mennesker, og vil kunne indgå i undervisningen på sociale højskoler og forvaltningshøjskoler, i uddannelsen af social- og sundhedsassistenter samt i de pædagogiske uddannelser. Irena Damgaard er socialrådgiver. Hun har sidst været lektor ved Danmarks Forvaltnings-højskole og har tidligere været ansat ved de sociale højskoler. Helle Nørrelykke er lektor på Den sociale Højskole i Odense.
Borgernes retssikkerhed og ret til inddragelse i sagsbehandlingen er helt fundamentale principper i moderne socialt arbejde. Men disse to nøglebegreber – borgerinddragelse og retssikkerhed – er svære at håndtere i det praktiske sociale arbejde, hvor socialrådgiveren skal administrere bådedet sociale systems generelle regler og borgerens individuelle behov og ønsker. Det er ikke altid, at bestemmelserne i Retssikkerhedsloven og den øvrige lovgivning overholdes. For at sikre at borgeren får den hjælp og behandling, han eller hun har krav på, er det essentielt, at socialarbejderen ved, hvordan lovgivningen regulerer forholdet mellem borgeren og det offentlige system. Det kan denne bog medvirke til. Borgerinddragelse og retssikkerhed i socialt arbejde gennemgår tre hovedområder i det sociale forvaltningsarbejde. I bogens første del beskrives det juridiske perspektiv med udgangspunkt i Retssikkerhedslovens §4, der sikrer borgerens mulighed for at medvirke ved sagsbehandlingen. Anden del undersøger borgerinddragelsens konkrete indhold, de social-politiske baggrunde og en række forvaltningsmæssige konsekvenser. I tredje og sidste del analyseres forventningerne til socialrådgiverens praksis samt de rammer og muligheder, der gives for det sociale arbejde. Bogen henvender sig til studerende og undervisere på de sociale højskoler, men vil også være relevant for visse fag på universiteterne. Ledere, politikere og andre med interesse i velfærds-systemet vil også kunne hente vigtig viden i bogen. Ingelise Bech Hansen er cand.jur., Helle Nørrelykke er cand.scient.soc. og socionom og Hanne Sjelborg er cand.scient.pol. og cand.mag. De underviser alle tre på Den sociale Højskole i Odense.
Socialrådgivning og socialt arbejdeSocialrådgivning og socialt arbejde er redigeret af Rikke Posborg, socialrådgiver og leder af Settlementets Rådgivning, Helle Nørrelykke, cand.scient.soc., lektor i socialt arbejde og socionom, og Helle Antczak, lektor i socialt arbejde og socionom.
Borgernes krav på retssikkerhed og ret til inddragelse i sagsbehandlingen er centrale principper i socialt arbejde i dag. Derfor er det essentielt for socialarbejderen at vide, hvordan lovgivningen regulerer forholdet mellem borgeren og det offentlige system. Borgerinddragelse og retssikkerhed i socialt arbejde gennemgår tre hovedområder i det sociale forvaltningsarbejde. Først beskrives de juridiske aspekter på borgerens ret til medvirken i sagsbehandlingen. Derefter undersøges borgerinddragelsens konkrete indhold, baggrund og en række forvaltningsmæssige konsekvenser. Til sidst analyseres forventningerne til socialrådgiverens praksis samt de rammer og muligheder, der gives for det sociale arbejde. Denne grundbog er rettet mod uddannelserne for socialrådgivere, pædagoger, lærere, psykologer, sundhedsplejersker og andre aktører på det sociale felt.
Denne 2. udgave er opdateret med bl.a. betydningen af det anerkendende aspekt i samtalen, og der er tilføjet et kapitel om det særlige i at samtale med børn. Bogen er en lille indføring i kommunikation. Kravene til bedre information og kommuni-kation skærpes inden for de fleste professionelle områder, ikke mindst det sociale, sundhedsfaglige og pædagogiske, hvor den personlige samtale spiller en afgørende rolle i det daglige arbejde.Forfatterne beskriver de generelle forudsætninger for gode professionelle og personlige samtaler, ikke mindst den professionelles egne faglige og personlige kvalifikationer. Der er vigtige afsnit og kapitler om kontaktens og sprogets betydning og om kunsten at lytte; om betydningen af - uden forstillelse - at udtrykke accept og respekt for den person, man samtaler med; om rådgivning og vejledning, om spørgeteknikker og om betydningen af klare budskaber.Bogen vil kunne benyttes af mange faggrupper, der arbejder med mennesker, og vil kunne indgå i undervisningen på sociale højskoler og forvaltningshøjskoler, i uddannelsen af social- og sundhedsassistenter samt i de pædagogiske uddannelser.Irena Damgaard er socialrådgiver. Hun har sidst været lektor ved Danmarks Forvaltnings-højskole og har tidligere været ansat ved de sociale højskoler. Helle Nørrelykke er lektor på Den sociale Højskole i Odense.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.