Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Pelssektoren – og hele værdikæden fra pelsfarmer til detailhandlen – er på mange måder et interessant og lærerigt eksempel: Produktion af pelskind kan betragtes som Danmarks mest konkurrencedygtige erhverv. Samtidig er pelsskind det eneste landbrugsprodukt uden landbrugsstøtte, og det er endvidere det mest internationalt orienterede landbrugsprodukt. Afsætningen foregår på eksportmarkeder, hvor den økonomiske vækst er meget stor. Danmark er blandt verdens allerstørste producenter af minkskind, og en endnu større andel af verdens skindproduktion sorteres og afsættes i Danmark.Samtidig med denne stærke konkurrence- og afsætningsmæssige placering opereres der på et marked i store forandringer: Store dele af forarbejdningsdelen er gennem de seneste årtier flyttet fra Vesten til især Kina. Den internationale arbejdsdeling og specialisering i denne sektor er ekstrem.Der er desuden udviklet en pelsklynge med direkte sammenhænge med mode- og designsektoren, forskning, udvikling og uddannelse. Ved at bevæge sig fremad i værdikæden, er der således skabt en relation til de internationale slutbrugere af pelsskind.Forfatteren beskriver i denne bog den danske pelssektors udvikling, placering, konkurrenceevne og erhvervsøkonomiske rammer. Samtidig afdækkes også den internationale pelssektor, ligesom den internationale handel og specialisering bliver belyst. Pelssektoren og pelsmarkedet har hidtil været meget lidt beskrevet, og der har kun været et meget sporadisk datagrundlag.Denne bog præsenterer for første gang en faglig baseret beskrivelse og analyse af den danske og internationale pelssektor.Om forfatteren Henning Otte Hansen, født 1959, er uddannet cand. agro. & merc., HD i international økonomi og virksomhedsledelse samt ph.d. i landbrugspolitik. Forfatteren har i mere end 25 år været tilknyttet CBS som undervisningsassistent og ekstern lektor. Har siden 2007 været seniorrådgiver ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet. Forfatteren er desuden redaktør ved Tidsskrift for Landøkonomi samt vicepræsident i Det Kgl. Danske Landhusholdningsselskab. Henning Otte Hansen har skrevet 11 bøger om markedsforhold, landbrugspolitik og internationale økonomiske forhold – senest ”Food economics – industry and markets”.IndholdsoversigtIntroduktionForordSammendragPelssektorens samfundsøkonomiske betydningEksportGlobaliseringKinas betydning for pelsmarkedetPelsskind og international handelMarkedsforholdene for pelssektorenInternational pelsdyrproduktionInternational konkurrenceevne - kvalitet og produktivitetKlynger og den danske pelsklyngePelsdyrproduktion: Erhverv, struktur og vækstØkonomiske og politiske rammer for pelsdyrsektorenPelsauktionshuseKilderBilag
I dag – godt 50 år efter vores indtræden i EU – er det muligt at vurdere, hvad medlemskabet har betydet for landbruget og de tilhørende sektorer. Denne bog viser udviklingen i dansk landbrug, i fødevareindustrien, på fødevaremarkederne og i omverdenen umiddelbart før Danmarks indtræden i EU og i de efterfølgende 50 år, og bogen henvender sig især til læsere med interesse for denne udvikling. Bogens historiske fremstilling og mange analyser af dansk landbrugs udvikling gennem 50 års medlemskab af EU kan bruges til at forstå landbrugets nuværende position og de drivkræfter, som har ført landbruget til den nuværende placering. På baggrund af udviklingen gennem adskillige årtier i EU, forandringer i omverdenen og megatrends giver bogen et bud på landbrugets fremtidige udvikling. Derudover kan analysen af 50 års EU-medlemskab også bruges til en vurdering af, hvad fremtidige internationale samarbejder på landbrugs- og fødevareområdet kan betyde.
This book offers a research-based, holistic overview of the entire value chain of the global food industry. It captures and defines over 80 contemporary 'megatrends' in agriculture and the food market that can be empirically documented and have a major impact on business, economies, industries, societies, and individuals. Today the world is characterized by more uncertainty and unpredictability than in previous periods. In the midst of these changing times, the book demonstrates how a number of more stable trends still exist within global agriculture, which can be important indicators in both the short and long term. The book highlights how developments in agriculture, the food industry and food markets have a central position in policy debates around climate change, sustainability, food crises, hunger, and food supply, and shows how by identifying various megatrends and their underlying economic drivers, as well as potential disruptive forces, we can reduce both risk and vulnerability in the future. Megatrends within consumption, food loss, food crises, international trade, retail industry and ownership of farms are discussed and their relevance illuminated for a wide range of stakeholders, including policy-makers and agri-businesses, as well as farmers and consumers. This book will be a useful resource for researchers in agricultural and environmental economics, as well as policy-makers and professionals in agri-food organisations and public food institutions. This is an open access book.
The global agro and food industry faces a number of strategic challenges. Globalization, growth opportunities, vertical integration, food security, trade liberalization, ownership and consumer trends are among the threats and opportunities facing many businesses in the agro and food industry. This book describes 11 examples where agro and food companies have met strategic challenges and where these companies have made a wide range of choices based on market and company analyses. The cases in the book are supported by relevant theories, models and methods, so that the experience can be generalized. The intention is that the challenges, analyses, considerations and solutions can inspire and be used by other companies, by students, by owners and by other stakeholders.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.