Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I MODERNE POLITIK inddrages grundloven i mange sammenhænge, og forholdet til grundloven kan skabe problemer i relation til politiske initiativer. Det kan eksempelvis dreje sig om politiske overvejelser om fastsættelse af en skat, at gå i krig, ændringer i pensionsydelser eller spørgsmål om ministeransvar. Der stilles derfor i forhold til ansatte i ministerier mv. krav om, at de kender til de begrænsninger, som grundloven indebærer med henblik på at undgå grundlovsmæssige problemer. Nødvendigheden af et kendskab til statsret er imidlertid ikke begrænset til at gælde alene for ansatte i centraladministrationen. Det gælder for så vidt også øvrige offentlige ansatte og advokater, hvor et sådant kendskab er vigtigt.GENNEM EN CASE-ORIENTERET TILGANG søger bogen at formidle dette kendskab og bidrage til løsningen af konkrete statsretlige problemer i ministerier og Folketinget, ved domstolene og andre steder, hvor forfatningsret praktiseres. Herudover kan bogen give et overblik over den praktiske forfatningsret, som såvel jurister som andre faggrupper kan have nytte af.ENDELIG KAN BOGEN benyttes som lærebog på universiteter og gymnasier, hvor bogen giver en praktisk indføring i arbejdsformen i et ministerium i en politisk styret verden samt sætter fokus på en række centrale forfatningsretlige emner og sætter dem ind i deres rette kontekst historisk og nutidigt. For politisk interesserede giver bogen således et unikt indblik i, hvad der foregår bag Slotsholmens mure.FORFATTEREN er landsdommer ved Østre Landsret. Han har en fortid som kontorchef i Justitsministeriet og har bl.a. gjort tjeneste i Statsretskontoret i flere omgange. Forfatteren har tidligere udgivet en prisopgave om singulær lovgivning, der i 2001 blev tildelt Københavns Universitets guldmedalje. Herudover har forfatteren udgivet en ph.d-afhandling om regeringsprærogativerne. Sideløbende med ansættelsen i Justitsministeriet og ved Østre Landsret underviser forfatteren i statsret.
I moderne politik inddrages grundloven i mange sammenhænge, og forholdet til grundloven kan skabe problemer i forhold til politiske initiativer. Det kan eksempelvis dreje sig om politiske overvejelser om fastsættelse af en skat, at gå i krig, ændringer i pensionsydelser eller spørgsmål om ministeransvar. Der stilles derfor i forhold til ansatte i ministerier mv. krav om, at de kender til de begrænsninger, som grundloven indebærer med henblik på at undgå grundlovsmæssige problemer. Nødvendigheden af et kendskab til statsret er imidlertid ikke begrænset til at gælde alene for ansatte i centraladministrationen. Også i forhold til øvrige offentlige ansatte og advokater er et sådant kendskab vigtigt.Statsret formår gennem en caseorienteret tilgang at formidle dette kendskab og bidrage til løsningen af konkrete statsretlige problemer i ministerier og Folketinget, ved domstolene og andre steder, hvor forfatningsret praktiseres. Herudover kan fremstillingen give et overblik over den praktiske forfatningsret, som såvel jurister som andre faggrupper kan have nytte af. Endelig kan fremstillingen benyttes som lærebog på universiteter og gymnasier, hvor bogen giver en praktisk indføring i arbejdsformen i et ministerium i en politisk styret verden samt sætter fokus på en række centrale forfatningsretlige emner og sætter dem ind i deres rette kontekst historisk og nutidigt.
I MODERNE POLITIK inddrages grundloven i mange sammenhænge, og forholdet til grundloven kan skabe problemer i forhold til politiske initiativer. Det kan eksempelvis dreje sig om politiske overvejelser om fastsættelse af en skat, at gå i krig, ændringer i pensionsydelser eller spørgsmål om ministeransvar. Der stilles derfor i forhold til ansatte i ministerier mv. krav om, at de kender til de begrænsninger, som grund - loven indebærer med henblik på at undgå grundlovsmæssige problemer. Nødvendigheden af et kendskab til statsret er imidlertid ikke begrænset til at gælde alene for ansatte i centraladministrationen. Også i forhold til øvrige offentligt ansatte og advokater er et sådant kendskab vigtigt. FORMÅLET MED DENNE BOG er gennem en caseorienteret tilgang at formidle dette kendskab og bidrage til løsningen af konkrete statsretlige problemer i ministerier og Folketinget, ved domstolene og andre steder, hvor forfatningsret praktiseres. Herudover kan fremstillingen give et over - blik over den praktiske forfatningsret, som såvel jurister som andre fag - grupper kan have nytte af. Endelig kan fremstillingen benyttes som lære - bog på universiteter og gymnasier, hvor bogen giver en praktisk indføring i arbejdsformen i et ministerium i en politisk styret verden samt sætter fokus på en række centrale forfatningsretlige emner og placerer dem i deres rette kontekst historisk og nutidigt. For politisk interesserede giver bogen således et unikt indblik i, hvad der foregår bag Slotsholmens mure. Bogen benyttes som lærebog i faget Praktisk forfatningsret i en politisk verden på den juridiske kandidatdel på Københavns Universitet.
Grundlovens bestemmelser, som tildeler kongen beføjelser såsom den udenrigspolitiske kompetence, adgangen til at fremsætte og stadfæste lovforslag, retten til at benåde og give amnesti, muligheden for at udskrive valg m.fl., omtales typisk som ”regeringsprærogativerne”, og er knyttet til tanker om enevældige konger, herunder kongelovens majestætsrettigheder.Ud fra en retlig analyse af grundloven og lovgivningen i øvrigt, praksis, den juridiske litteratur, fremmed ret samt politologien besvarer denne afhandling bl.a. følgende spørgsmål:• Udgør prærogativerne regeringsmagten, eller er de et levn fra enevælden?• Gælder der en prærogativlære i dansk ret?• Er regeringsprærogativerne immune i forhold til styring og kontrol?
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.