Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Litteraturpædagogikken i folkeskolen står i dag i et vadested. Undervisningen vægter stadig de analytiske færdigheder som i årtier har stået centralt i faget, men samtidig gives større plads for elevernes umiddelbare og spontane oplevelse af teksten.Litteraturundervisning - mellem analyse og oplevelse belyser dette skisma og forsøger at bygge bro mellem de to pædagogiske tilgange som udspringer af nykritikken og receptionsteorien. Bogen giver desuden et historisk rids over litteraturpædagogikkens udvikling og teoretiske fundament, og den kommer med en række konkrete forslag til litteraturundervisningen i indskolingen, på mellemtrinet og i udskolingen.Bogen henvender sig til undervisere og studerende på landets lærerseminarier samt til lærere i folkeskolen, men kan læses og anvendes af alle med interesse for hvordan og med hvilket formål man underviser i litteratur.
6. udgave af Varme Ståbi byder på en gennemgribende opdatering af de kapitler, der er berørt af Bygningsreglementets nye udgave BR10. Derudover skal specielt fjernvarmekapitlet fremhæves, idet kapitlet er meget kraftigt revideret og opdateret under hensyntagen til ændringerne i produktionsformerne. Også solvarme og varmepumper har fået en kraftig redaktionel overhaling. Ligeså er det nyt stof om omlægning fra vekslere til pumpe-/trykholdesystemer og nyt stof om selvregulerende pumper der erstatter strengreguleringsventiler. Der vil også være meget nyt at finde om bygningers varmetab. Bortset fra det og en gennemgribende finpudsning vil Varme Ståbi stadig stræbe efter at være varmebranchens solide og pålidelige opslagsbog.
Grundbogen indeholder syv kapitler, der alle afsluttes med et fagligt slutprodukt og evaluering: I skyggen af H.C. Andersen Den korte film Søren Ulrik Thomsen - I en digters univers Den fotograferede virkelighed Den utrolige fortæller Millennium - Litteratur i en medietid Forelskelse og forførelse - Litteraturhistorisk forløb
»Hvorfor jeg valgte den titel? Jeg kunne jo også have kaldt bogen Klods-Hans eller noget lignende. Det gjaldt blot for mig om straks ved selve titlen at anslå en let eventyrstemning.«Henrik Pontoppidan, 1905Henrik Pontoppidans roman Lykke-Per er et af dansk litteraturs største værker. Den søgende, utålmodige Per Sidenius er en karaktertype, der har udfordret læserne gennem mere end hundrede år.Denne bog samler trådene i Lykke-Per-motivet og fører det ind i nutiden. Først og fremmest undersøger den Bille Augusts filmatisering fra 2018, men den går også på jagt efter moderne udgaver af Lykke-Per i reality shows som ‘Løvens Hule’ og ‘Alene i Vildmarken’.Undervejs til Lykke-Per kan indgå i danskundervisningen i gymnasiet, og den kan læses af alle, der interesserer sig for forfatteren og hans hovedværk.Henrik Poulsen er tidl. gymnasielærer, formand for Dansk Forfatterforenings Faglitterære Gruppe og forfatter til flere bøger. Johan Rosdahl er lektor emeritus og tidligere formand for Pontoppidan Selskabet. Han har skrevet flere bøger.
En gennemgribende revideret udgave af ZOOM - grundbog i medier til mediefag C i de gymnasiale uddannelser. Bogen dækker det kernefaglige stof i overensstemmelse med fagets læreplaner fra 2017.Close-up afspejler, at mediefag er et analystisk og produktionsrettet fag, og alle produktionsøvelser og analyseopgaver tager afsæt i denne dobbelthed. Det er et gennemgående træk i Close-up, at analyse og produktion belyser hinanden. Bogen henvender sig til eleven som en praktisk analytiker.Close-up præsenterer de levende billeder i en kontekst. Begreber som målgrupper og medieplatforme introduceres, og eleverne har mulighed for at udvikle og producere film, der kan indgå på forskellige platforme med henblik på at nå bestemte målgrupper.Hovedparten af de udvalgte film og tv-programmer til analyseopgaverne findes på filmcentralen.dk eller i DRs mediebibliotek dr.dk/undervisning.
Bogens første del indfører eleverne i de grundlæggende emner inden for journalistik som metode og som idé. Bogens anden del indeholder seks forskellige cases fra Watergate til fake news.Hver enkelt case rummer en fortælling og en fagdidaktisk opfølgning om journalistik, der i kraft af journalistens metoder, kildeadgange og ikke mindst personlige integritet og ihærdighed har skaffet offentligheden indblik i magtmisbrug og har været med til at bringe magthavere til fald.
Denne bog samler trådene i Lykke-Per-motivet og fører det ind i nutiden. Først og fremmest undersøger den Bille Augusts filmatisering fra 2018, men den går også på jagt efter moderne udgaver af Lykke-Per i reality shows som ’Løvens Hule’ og ’Alene i Vildmarken’.Undervejs til Lykke-Per leverer både introduktion, baggrund og perspektiv til Pontoppidans mesterværk. Bogen indeholder bl.a. følgende kapitler:– Henrik Pontoppidan og Lykke-Per– Det magiske moment. Det sande øjeblik– Lykke-Per i Løvens Hule– Lykke-Per alene i vildmarken– Henrik Pontoppidans liv og værk– Bille Augusts filmUndervejs til Lykke-Per kan læses af alle med interesse for Pontoppidans storværk, men er især egnet til danskundervisningen i gymnasiet.Henrik Poulsen er tidl. gymnasielærer, formand for Dansk Forfatterforenings Faglitterære Gruppe og forfatter til flere bøger. Johan Rosdahl er lektor emeritus og tidligere formand for Pontoppidan Selskabet. Han har skrevet flere bøger.
System og eksperiment handler om, hvordan 60’ernes litteratur eksperimenterer med formen og sætter grænsen mellem kunst og virkelighed i spil. Hvilke strategier benytter forfatterne og kunstnerne sig af, når de eksperimenterer? Og hvordan forholder de sig til sprog, tekst og medie – og relationen mellem disse elementer? Bogen præsenterer et nyt snit i litteraturhistorien: Den lader eleverne følge det spor, som er blevet kaldt systemdigtning, konkret poesi, det formelle gennembrud og modernismens tredje fase – en måske lidt overset litterær tendens. Samtidig drager bogen paralleller til nutidige trends som sampling, remediering og tværmedialitet. Hvordan føres 60’ernes eksperimenter videre og får betydning i helt nye medier og sociale sammenhænge i det 21. århundrede? Bogen er rig på spændende eksempler og elevopgaver, der lægger op til refleksion, diskussion og produktion. Bogen præsenterer forfattere og kunstnere som: Per Højholt, Inger Christensen, Dan Turèll, Hans Jørgen Nielsen, Jørgen Leth, Ursula Andkjær Olsen, Peter Adolphsen, Merete Pryds Helle og Morten Søndergaard
Litteraturhistorien - kort fortalt er en kortfattet gennemgang af den danske litteratur fra sagaer til senmodernisme. Bogen præsenterer på overskuelig vis eleverne for perioderne og er hurtig og nem at orientere sig i: Alle kapitler har den samme stringente, genkendelige struktur og består af disse seks afsnit: • Tekst fra perioden • Billede fra perioden • Historiske kendetegn • Litteraturhistoriske kendetegn • Forfattere og hovedværker • Spørgsmål og diskussion Derfor danner udgivelsen en enkel og generel baggrund for en litteraturhistorisk forståelse og er ligeledes ideel til at skabe overblik og sammenhæng - eksempelvis i eksamenslæsningen, i samarbejde med historie og i kronologiforløb.
Conation is defined in this study as a striving that may manifest itself in consciousness as volition or desire, or in behaviour as action. The author argues that conation is even more fundamental than cognition, in as much as true cognition has developed on the basis of conative activities.
Henrik Poulsen redefinerer den politiske journalistik i lyset af de nye medier og aktører. Gennem analyser peger han således på nye og mere tidssvarende måder at arbejde med journalistik og medier i folkeskolen. Han redegør for de nye journalistiske tendenser i lyset af den omfattende medialisering af politik og kultur. I anden del fremlægger han forslag til hvordan lærere og elever kan arbejde med den nye journalistik i skolen med udgangspunkt i folkeskolens formålsparagraf, it-dannelse og trinmålene for dansk og samfundsfag.
Vild med dansk 9 - Lærervejledning præsenterer forfatternes faglige begrundelser for indhold og tilrettelæggelse af Vild med dansk 9. Til hvert kapitel er der udarbejdet et storyboard, der giver overblik over samtlige tekster i systemet, arbejdsformer, faglige slutprodukter og evalueringsmetoder. Storyboardet kan bruges direkte i lærerens årsplan.
Grundbogen indeholder seks kapitler, der alle afsluttes med et fagligt slutprodukt og evaluering: Fantastiske fortællinger - mellem eventyr og uhygge Mellem virkelighed og iscenesættelse Fra bog til film Science fiction - et spejl af tiden Sprog der handler Storbymennesker - litteraturhistorisk forløb
Levende sprogundervisning i overbygningen Vild med sprog gør arbejdet med det sproglige område øjenåbnende og vedkommende for eleverne. Vild med sprog 8 fører eleverne ind i sprogets univers på en lettilgængelig måde. Der er lige dele aktiviteter og refleksion, og fokus er på sproget som levende materiale. Elevernes eget sprog Bogen tager afsæt i elevernes egne sproglige fællesskaber. Emnerne er samtaleanalyse, faste vendinger, sproghandlinger, argumentation og kendetegn ved litterært og fagligt sprog.
Vild med dansk 7 – Lærervejledning præsenterer forfatternes faglige begrundelser for indhold og tilrettelæggelse af Vild med dansk 7. Til hvert kapitel er der udarbejdet et storyboard, der giver overblik over samtlige tekster i systemet, arbejdsformer, faglige slutprodukter og evalueringsmetoder. Storyboardet kan bruges direkte i årsplanen.
Levende sprogundervisning Vild med sprog gør arbejdet med det sproglige område øjenåbnende og vedkommende for eleverne. Vild med sprog 7 fører eleverne ind i sprogets univers på en lettilgængelig måde. Der er lige dele aktiviteter og refleksion, og fokus er på sproget som levende materiale. Elevernes eget sprog Bogen tager afsæt i elevernes egne sproglige fællesskaber. Emnerne er mundtligt sprog (fremlæggelse, oplæsning og fortælling), skriftligt sprog, fagsprog og dagligsprog.
Vild med dansk 8 – Lærervejledning præsenterer forfatternes faglige begrundelser for indhold og tilrettelæggelse af Vild med dansk 8 - Grundbog, Dvd og Web. Til hvert kapitel er der udarbejdet et storyboard, der giver overblik over samtlige tekster i systemet, arbejdsformer, faglige slutprodukter og evalueringsmetoder. Storyboardet kan bruges direkte i lærerens årsplan.
Grundbogen indeholder syv kapitler, der alle afsluttes med et fagligt slutprodukt og evaluering: Gys og gru Der kom et brev Folkeeventyr, fantasy og rollespil Avisen Lyrik - legende, levende Mellem barn og voksen - litteraturhistorisk forløb Artlovers - datingportal for kunst og kunstelskere
Levende sprogundervisning Vild med sprog gør arbejdet med det sproglige område øjenåbnende og vedkommende for eleverne. Vild med sprog 9 fører eleverne ind i sprogets univers på en lettilgængelig måde. Der er lige dele aktiviteter og refleksion, og fokus er på sproget som levende materiale. Elevernes eget sprog Bogen tager afsæt i elevernes egne sproglige fællesskaber. Emnerne er sproget i medierne, engelsk i dansk, sproglig variation og sproglig identitet.
Danmarks fremtrædende erhvervsfolk, vismænd og forskere er samlet for at give et unikt syn på hvordan Danmarks fremtid tegner sig.Danmark står midt i store forandringer. Som samfund er det ikke noget, vi lukker øjnene for. Vi konstaterer, at det sker, og vi ser, og diskuterer, hver eneste dag effekten af forandringerne. Vi erkender ikke til fulde, hvad der foregår, mens vi står midt i det hele.Bogen tager udgangspunkt i faktuelle virkeligheder og nytænkning i forhold til balancen mellem velfærd, vækst og værdier ud fra et akademiske-, erhversmæssige-, økonomiske- og et samfunds- perspektiv.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.