Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ledelse i sundhedsvæsenet giver læseren et overblik over sundhedsvæsenets særlige vilkår og forskellige former for ledelse, herunder indblik i personaleledelse og -udvikling.
Forskning, kvalitet og klinisk praksis introducerer basale begreber og rationaler ved netop forskning, kvalitet og klinisk praksis og belyser, hvordan et evidensbaseret og lærende sundhedsvæsen kan udfolde sig. Formålet er dels at mindske en potentiel forståelseskløft, dels at præsentere, hvordan både forskning, kvalitetsområdet og samspillet kan udøves i praksis. Bogen er anlagt som grundbog og praktisk vejledning. Den henvender sig derfor til alle sundhedsprofessionelle – specielt klinikere, ledere og andre med interesse for forskning og kvalitet i sundhedsvæsenet.Bogen søger at kombinere rationalerne bag det evidensbaserede og det lærende sundhedsvæsen. Flere steder i det danske sundhedsvæsen mangler der en kritisk tilgang til egne resultater. Desuden er der utakt i hastigheden, hvormed man implementerereksisterende viden og evidens. Derfor er vi af den faste overbevisning, at kombinationen af den evidensbaserede og den lærende tilgang vil komme patienterne til gode.Samspillet og sammenhængen mellem forsknings- og kvalitetsverdenen kan være udfordret af silotænkning. Dog findes der også eksempler på komplementært samspil. Forskning kan betragtes som det principielle grundlag for det kliniske arbejde, mens kvalitetsarbejdet kan afspejle udviklingen af den kliniske virkelighed. Den kliniske virkelighed giver så indlysende afsæt til nye og relevante forskningsspørgsmål. Dette samspil behandles i bogens fjerde del, mens de tre første dele omhandler henholdsvis forskning, kvalitet og klinisk praksis.
Innovation står stadig højt på dagsordenen i den offentlige sektor. Men den nyttige viden, som opdages ét sted, bruges sjældent andre steder. Hvordan kan det være, vi ikke bruger andres viden? Kan vi være det bekendt, og har vi råd til det? Udover at svare på disse spørgsmål, giver teksten anvisninger på, hvordan man i praksis opnår merværdi ved at sprede velfærdsløsninger.
Når en god løsning har vist sig at være nyttig ét sted i en offentlig virksomhed, er det spild ikke at forsøge at få nytten udbredt til andre virksomheder eller enheder med tilsvarende behov. Denne single peger på den oversete udviklingskapacitet, der findes i enhver organisation. De ledere, der arbejder tæt på borgerne, skal blive bedre til at få øje på og forløse de gevinster, som ligger i at udbrede beslutninger og løsninger, der allerede har vist deres værdi andre steder. Ledelsen skal styrke sin kapacitet til at implementere beslutninger og sprede gode løsninger og anvise metoder til at gøre det overalt, hvor det er relevant. Ledelse af spredning hjælper de ledere, der arbejder tæt på borgerne, med at få øje på og forløse de gevinster, som ligger i at udbrede beslutninger og løsninger, der allerede har vist deres værdi i andre virksomheder eller enheder. Gyldendal Business Singler er korte og koncentrerede tekster, som du kan læse for hurtigt at sætte dig ind i et emne. Efterfølgende kan man opsøge mere viden, hvis man vil have emnet uddybet.
Hospitalsledelse er en grundbog til alle ledere i sygehusvæsenet. Bogen dækker, hvad en driftsleder i hospitalsvæsenet bør vide om ledelse. Både det store samfundsmæssige billede som hospitalerne indgår i, ledelse i og på tværs af hospitalet samt de personlige aspekter af at lede i en overvejende offentlig virksomhed. Bogen er en opdateret og udvidet udgave af Hospitalsledelse (2008).Bogens første del giver bl.a. et overblik over udfordringerne og vilkårene for ledelse i hospitalsvæsenet. Mens anden del af bogen gennemgår en række aspekter af at lede i et sundhedssystem.Bogen er en udgivelse i serien Gyldendal Public, der henvender sig til ledere og medarbejdere i det offentlige.
Om innovation i den offentlige sektor med eksempler på hvordan offentlige institutioner og afdelinger har arbejdet innovativt.
Om forskellige former for effektiviseringstiltag samt om hvordan man vælger den effektiviseringsmodel, der passer bedst i en given situation i en offentlig virksomhed.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.