Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I Sikker stavning 5. klasse af Holger Juul er der fokus på korrekt stavning og tegnsætning baseret på fonologi og grammatik. Hvert kapitel afsluttes med en diktat. Diktatark med 3 forskellige sværhedsgrader kan hentes under EKSTRA MATERIALER herover eller på Gyldendals gratis printportal print.gyldendal.dk. Der finder du også også facitliste til Sikker stavning 5. klasse. Lærervejledningen er integreret i elevhæftet.I-bog (tavlebog)Sikker stavning 5. klasse kan købes som i-bog til fælles gennemgang i klassen (tavlebog). I-bogen indeholder både diktatark og facitliste.Om Sikker stavningI Sikker stavning til mellemtrinnet er det fonologiske arbejde med forholdet mellem bogstaver og lyd stadig basis for staveundervisningen. Vægten ligger nu på korrekt stavning, og der arbejdes derfor med ords betydningsdele (morfemer), ordklasser og bøjningsendelser.Grammatikken gøres funktionel i forhold til stavning - og er helt nødvendig i forhold til kommasætning, som tages op i Sikker stavning 5. klasse. Hæftet har således som resten af seriens hæfter vægt på elevens bevidsthed om dels bogstav-lyd-forbindelsen, dels ordenes betydning og nu også leddenes funktion i sætningen.På mellemtrinnet er der ét hæfte på 56 sider til hvert klassetrin. Sikker stavning 5. klasse indeholder mange opgaver, da den gentagne træning øger sikkerheden. Der er stor variation i opgavetyperne, og eleverne arbejder både alene, i par og sammen i hele klassen. På mellemtrinnet er opgaverne mere komplekse og pladskrævende, så nogle opgaver løses i elevens eget kladdehæfte eller på pc.Sikker stavning 5. klasse sætter særligt fokus på disse områder: snydelyde (fx e/æ/a i ret, bræt, krat og ng/nk i tanke, tango) dobbelt konsonant særlige stavemåder i fremmedord (fx sh for sj-lyd i sushi og shawarma) ordklasser, sætningsled og sætningers opbygning afgrænsning af sætninger og ledsætninger med komma sammensatte ord (et eller to ord?) ord med afledningsdele (fx u-, -hed, -ør, -lig) ental/flertal af tillægsord (fx stribet/stribede, gnaven/gnavne) datid/førtid af udsagnsord (fx spillede/spillet, vaskede/vasket) nutids-r og lang tillægsformUdvælgelsen af fokusområder og tilrettelæggelse af progressionen i Sikker stavning bygger på undersøgelser af danske børns stavefærdigheder. Holger Juul er ph.d. i anvendt sprogvidenskab og lektor ved Center for læseforskning på Københavns Universitet.Se flere materialer til stavning og grammatik her.
Sikker stavning, 3. klasse, hæfte 1 af Holger Juul har hovedvægt på lydbaseret stavning. Hvert kapitel afsluttes med en diktat. Diktatark med 3 forskellige sværhedsgrader kan hentes under fanebladet EKSTRA MATERIALER herover eller på Gyldendals gratis printportal print.gyldendal.dk. Der finder du også også facitliste til Sikker stavning 3. klasse. Lærervejledningen er integreret i elevhæftet.I-bog (tavlebog)Sikker stavning 3. klasse, hæfte 1 kan købes som i-bog til fælles gennemgang i klassen (tavlebog). I-bogen indeholder både diktatark og facitliste.Om Sikker stavningTil 3. klasse findes består Sikker stavninig af to hæfter tilrettelagt med ugentlig staveundervisning med diktat en gang om måneden. I 3. klasse arbejdes der både med ordenes lyde og med deres betydningsdele. Der fokuseres på lyde med flere stavemåder og på valget mellem enkelt- og dobbeltkonsonant efter kort og lang vokal. Eleverne trænes desuden i at bruge viden om orddelens betydning som vej til sikker stavning. Sikker stavning 3. klasse har således ligesom Sikker stavning 2. klasse det fonologiske arbejde som basis for staveundervisningen, men nu lægges der større vægt på korrekt stavning.Sikker stavning 3. klasse indeholder mange opgaver, da den gentagne træning øger sikkerheden. Opgaverne er meget varierede; forskellige opgavetyper anvendes til træning af de samme færdigheder og blandes med opgaver, der fx øver hyppige ord og brug af små og store bogstaver. Eleverne opfordres jævnligt til at reflektere over, hvad de har lært og repetere dette. De differentierede diktater er et af redskaberne hertil.Holger Juul er cand.mag og ph.d. og lektor på Center for læseforskning.Se flere materialer til stavning og grammatik her.
Denne bog vil åbne dine ører for en verden af lydlig variation, som du i virkeligheden allerede kender. Bogen vil give dig et grundlag for at høre de lydlige nuancer i dansk som det tales i dag, og give dig redskaber til at beskrive lydene: Hvordan frembringer vi dem? Hvordan ser lydbølger ud? Hvordan bruger man lydskrift? Hvor mange vokaler er der på dansk? Hvordan forandres lyde i sammenhængende tale? Hvorfor taler vi ikke alle sammen ens?Udtalt – En introduktion til dansk fonetik er en ny, øvelsesbaseret indføring i dansk fonetik. Gennem 14 kapitler klæder bogen dig på til at kunne arbejde med og forholde dig til de grundlæggende emner i dansk fonetik.Bogen kan bruges som grundbog på alle uddannelser der kræver indsigt i dansk talesprog, fx læreruddannelsen, audiologopædi, retorik, dansk som andetsprog og dansk og lingvistik på universiteter.
Sikker stavning, 3. klasse, hæfte 2 af Holger Juul har hovedvægt på lydbaseret stavning. Hvert kapitel afsluttes med en diktat. Diktatark med 3 forskellige sværhedsgrader kan hentes under fanebladet EKSTRA MATERIALER herover eller på Gyldendals gratis printportal print.gyldendal.dk. Der finder du også også facitliste til Sikker stavning 3. klasse. Lærervejledningen er integreret i elevhæftet.I-bog (tavlebog)Sikker stavning 3. klasse, hæfte 2 kan købes som i-bog til fælles gennemgang i klassen (tavlebog). I-bogen indeholder både diktatark og facitliste.Om Sikker stavningTil 3. klasse findes består Sikker stavninig af to hæfter tilrettelagt med ugentlig staveundervisning med diktat en gang om måneden. I 3. klasse arbejdes der både med ordenes lyde og med deres betydningsdele. Der fokuseres på lyde med flere stavemåder og på valget mellem enkelt- og dobbeltkonsonant efter kort og lang vokal. Eleverne trænes desuden i at bruge viden om orddelens betydning som vej til sikker stavning. Sikker stavning 3. klasse har således ligesom Sikker stavning 2. klasse det fonologiske arbejde som basis for staveundervisningen, men nu lægges der større vægt på korrekt stavning.Sikker stavning 3. klasse indeholder mange opgaver, da den gentagne træning øger sikkerheden. Opgaverne er meget varierede; forskellige opgavetyper anvendes til træning af de samme færdigheder og blandes med opgaver, der fx øver hyppige ord og brug af små og store bogstaver. Eleverne opfordres jævnligt til at reflektere over, hvad de har lært og repetere dette. De differentierede diktater er et af redskaberne hertil.Holger Juul er cand.mag og ph.d. og lektor på Center for læseforskning.Se flere materialer til stavning og grammatik her.
Med Sikker stavning 4. klasse af Holger Juul sikres kvaliteten i din løbende staveundervisning. Hvert kapitel afsluttes med en diktat. Diktatark med 3 forskellige sværhedsgrader kan hentes under fanebladet EKSTRA MATERIALER herover eller på Gyldendals gratis printportal print.gyldendal.dk. Der finder du også også facitliste til Sikker stavning 4. klasse. Lærervejledningen er integreret i elevhæftet.I-bog (tavlebog)Sikker stavning 4. klasse kan købes som i-bog til fælles gennemgang i klassen (tavlebog). I-bogen indeholder både diktatark og facitliste.Om Sikker stavningI Sikker stavning til mellemtrinnet er det fonologiske arbejde med forholdet mellem bogstaver og lyd stadig basis for staveundervisningen. Vægten ligger her i 4. klasse på korrekt stavning, og der er derfor på mellemtrinnet fokus på ords betydningsdele (morfemer), ordklasser og bøjningsendelser. Grammatikken gøres funktionel i forhold til stavning: Når man ved, hvilke dele et ord er bygget op af, og hvilken ordklasse det tilhører, ved man også noget om, hvordan det staves, når det bøjes. Sikker stavning 4. klasse har således ligesom Sikker stavning til 2. og 3. klasse vægt på elevens bevidsthed om dels bogstav-lyd-forbindelsen, dels ordenes betydning og funktion i sætningen.Der er ét hæfte til Sikker stavning 4. klasse på 56 sider. Hæftet indeholder mange opgaver, da den gentagne træning øger sikkerheden. Opgaverne er meget varierede; forskellige opgavetyper anvendes til træning af de samme fokusområder og blandes med opgaver, der øver hyppige svære ord, sammensatte ord og brug af små og store bogstaver. Eleverne opfordres jævnligt til at reflektere over, hvad de har lært og repetere dette. De differentierede diktater er et af redskaberne hertil.Holger Juul er ph.d. i anvendt sprogvidenskab og lektor ved Center for læseforskning på Københavns Universitet.Se flere materialer til stavning og grammatik her.
Sikker stavning, 1. klasse af Holger Juul har hovedvægten på lydbaseret stavning. Hæftet indeholder rigeligt med opgaver til den ugentlige staveundervisning med diktat en gang om måneden. Diktatark med 3 forskellige sværhedsgrader kan hentes under fanebladet EKSTRA MATERIALER herover eller på Gyldendals gratis printportal print.gyldendal.dk. Lærervejledningen er integreret i elevhæftet.SIkker stavning 1. klasse giver kendskab til 80 nyttige fokusord, der tilsammen dækker de vigtigste bogstav-lyd-forbindelser i dansk arbejder på hvert opslag med stavningen af fire ord fra samme betydnings- eller anvendelsesområde (ordfamilier) bruger gennemgående opgavetyper, hvor alle kan være med lægger op til selvstændig skrivning, hvor eleverne børnestaver har diktater med differentieringsmulighed – som i de følgende hæfter i Sikker stavning-serien kan foruden elevernes staveudvikling stimulere tilegnelsen af nye ord sikrer grundlaget for elevernes videre staveudviklingSe flere materialer til stavning og grammatik her.
I Sikker stavning 6. klasse af Holger Juul er der fokus på korrekt stavning og tegnsætning baseret på fonologi og grammatik. Hvert kapitel afsluttes med en diktat. Diktatark med 3 forskellige sværhedsgrader kan hentes under EKSTRA MATERIALER herover og på Gyldendals gratis printportal print.gyldendal.dk. Der finder du også også facitliste til Sikker stavning 5. klasse. Lærervejledningen er integreret i elevhæftet. I-bog (tavlebog)Sikker stavning 5. klasse kan købes som i-bog til fælles gennemgang i klassen (tavlebog). I-bogen indeholder både diktatark og facitliste.Om Sikker stavningI Sikker stavning til mellemtrinnet er det fonologiske arbejde med forholdet mellem bogstaver og lyd stadig basis for staveundervisningen. Vægten ligger nu på korrekt stavning, og der arbejdes derfor med ords betydningsdele (morfemer), ordklasser og bøjningsendelser.Grammatikken gøres funktionel i forhold til stavning - og fx er forståelse af sætningsleddenes funktion helt nødvendig ved kommasætning, som er et af fokusområderne i Sikker stavning 6. klasse. Hæftet har således som resten af seriens hæfter vægt på elevens bevidsthed om dels bogstav-lyd-forbindelsen, dels ordenes betydning og nu også leddenes funktion i sætningenSikker stavning 6. klasse indeholder mange opgaver, da den gentagne træning øger sikkerheden. Der er stor variation i opgavetyperne, og eleverne arbejder både alene, i par og sammen i hele klassen. På mellemtrinnet er opgaverne mere komplekse og pladskrævende, så nogle opgaver løses i elevens eget kladdehæfte eller på pc.Sikker stavning 6. klasse sætter særligt fokus på disse områder: snydelyde (fx y/ø i flytte, støtte og b/p i skab, skrap) dobbelt konsonant (inkl. undtagelser som otte og sjette) særlige stavemåder i fremmedord (fx u for y-lyd i menu og succes) forståelsen af sætningsled og ledsætninger brug af komma og citationstegn sammensatte ord (et eller to ord?) ord der er i familie (fx føde og fødsel) afledningsendelser (fx udsagnsord på -ere og navneord på -tion/-sion) forskellen på ligge og lægge vanskelige bøjningsendelser (fx nutids-r, lang tillægsform, flertal på -re/-rer)Udvælgelsen af fokusområder og tilrettelæggelse af progressionen i Sikker stavning bygger på undersøgelser af danske børns stavefærdigheder. Holger Juul er ph.d. i anvendt sprogvidenskab og lektor ved Center for læseforskning på Københavns Universitet.Se flere materialer til stavning og grammatik her.
Ordkendskab er en af de vigtigste forudsætninger for god læseforståelse. Skub på ordene giver lærere, læsevejledere og lærerstuderende viden om ordtilegnelse og redskaber til at arbejde med ordkendskab i undervisningen på mellemtrinnet. Med bogen kan lærerne målrette undervisningen til elevernes behov. Først bliver de vigtigste begreber og tilgange til ordkendskab og ordkendskabsundervisning præsenteret. Derefter følger kapitler om direkte ordkendskabsundervisning, undervisning i morfologi og undervisning i at udnytte ordets kontekst. Til sidst viser et kapitel hvordan man kan få strategierne til at spille sammen ved at bruge en generel strategiramme. Skub på ordene indeholder derudover øvelser henvendt til lærerne hvor de blandt andet kan afprøve deres eget kendskab til ord og kontekstforståelse, samt læreraktiviteter der støtter forberedelsen af undervisning, og eksempler på individuelle og gruppebaserede elevaktiviteter.
Sikker stavning, 2. klasse, hæfte 2 af Holger Juul har hovedvægt på lydbaseret stavning. Hvert kapitel afsluttes med en diktat. Diktatark med 3 forskellige sværhedsgrader kan hentes under fanebladet EKSTRA MATERIALER herover eller på Gyldendals gratis printportal print.gyldendal.dk. Der finder du også også facitliste til Sikker stavning 2. klasse. Lærervejledningen er integreret i elevhæftet.I-bog (tavlebog)Sikker stavning 2. klasse, hæfte 2 kan købes som i-bog til fælles gennemgang i klassen (tavlebog). I-bogen indeholder både diktatark og facitliste.Om Sikker stavningTil 2. klasse findes består Sikker stavninig af to hæfter tilrettelagt med ugentlig staveundervisning med diktat en gang om måneden. I 2. klasse arbejdes der med ordenes lyde. Der fokuseres både på den lydrette stavning og på lyde med flere stavemåder. Sikker stavning 2. klasse har således det fonologiske arbejde som basis for staveundervisningen. Sikker stavning 2. klasse indeholder mange opgaver, da den gentagne træning øger sikkerheden. Opgaverne er meget varierede; forskellige opgavetyper anvendes til træning af de samme færdigheder og blandes med opgaver, der øver hyppige ord. Eleverne opfordres jævnligt til at reflektere over, hvad de har lært og repetere dette. De differentierede diktater er et af redskaberne hertil.Holger Juul er cand.mag og ph.d. og lektor på Center for læseforskning.Se flere materialer til stavning og grammatik her.
Sikker stavning, 2. klasse, hæfte 1 af Holger Juul har hovedvægt på lydbaseret stavning. Hvert kapitel afsluttes med en diktat. Diktatark med 3 forskellige sværhedsgrader kan hentes under fanebladet EKSTRA MATERIALER herover eller på Gyldendals gratis printportal print.gyldendal.dk. Der finder du også også facitliste til Sikker stavning 2. klasse. Lærervejledningen er integreret i elevhæftet.I-bog (tavlebog)Sikker stavning 2. klasse, hæfte 1 kan købes som i-bog til fælles gennemgang i klassen (tavlebog). I-bogen indeholder både diktatark og facitliste.Om Sikker stavningTil 2. klasse findes består Sikker stavninig af to hæfter tilrettelagt med ugentlig staveundervisning med diktat en gang om måneden. I 2. klasse arbejdes der med ordenes lyde. Der fokuseres både på den lydrette stavning og på lyde med flere stavemåder. Sikker stavning 2. klasse har således det fonologiske arbejde som basis for staveundervisningen. Sikker stavning 2. klasse indeholder mange opgaver, da den gentagne træning øger sikkerheden. Opgaverne er meget varierede; forskellige opgavetyper anvendes til træning af de samme færdigheder og blandes med opgaver, der øver hyppige ord. Eleverne opfordres jævnligt til at reflektere over, hvad de har lært og repetere dette. De differentierede diktater er et af redskaberne hertil.Holger Juul er cand.mag og ph.d. og lektor på Center for læseforskning.Se flere materialer til stavning og grammatik her.
Denne bog vil åbne dine ører for en verden af lydlig variation, som du i virkeligheden allerede kender. Bogen vil give dig et grundlag for at høre de lydlige nuancer i dansk som det tales i dag, og give dig redskaber til at beskrive lydene: Hvordan frembringer vi dem? Hvordan ser lydbølger ud? Hvordan bruger man lydskrift? Hvor mange vokaler er der på dansk? Hvordan forandres lyde i sammenhængende tale? Hvorfor taler vi ikke alle sammen ens?Udtalt – En introduktion til dansk fonetik er en ny, øvelsesbaseret indføring i dansk fonetik. Gennem 14 kapitler klæder bogen dig på til at kunne arbejde med og forholde dig til de grundlæggende emner i dansk fonetik.Bogen kan bruges som grundbog på alle uddannelser der kræver indsigt i dansk talesprog, fx læreruddannelsen, audiologopædi, retorik, dansk som andetsprog og dansk og lingvistik på universiteter.OBS! Dette SBN omfatter sampak af bog + voucher til e-bog
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.