Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Ida Skytte Jakobsen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Ida Skytte Jakobsen
    184,95 kr.

    Det sker, at man møder et menneske, der klarer sig godt på trods af betydelig modgang eller traumatiske oplevelser. "Resiliens" bliver ofte brugt som betegnelse for dette fænomen, men spørgsmålet er, hvad resiliens i grunden er. "Resiliensprocesser" er en introduktion til begrebet resiliens. Bogen viser, hvordan resiliens kan forstås som en proces, som opstår i relationerne mellem personen og de miljøer, som han eller hun indgår i. Samtidig fortæller bogen, hvordan viden om resiliensprocesser kan bruges til at styrke disse relationer i praksis. Bogen er skrevet til både nuværende og kommende socialrådgivere, pædagoger, lærere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sygeplejersker og psykologer – det vil sige til professionelle og til studerende på professionshøjskolerne og universiteterne, som arbejder eller kommer til at arbejde inden for vigtige professioner i arbejdet med børn og unge i udsatte positioner. Målet med bogen er at formidle viden om resiliens og derved støtte og fremme det tværfaglige samarbejde.

  • - Det adopterede barn i familien, i dagtilbud og skole
    af Lars Rasborg, Ida Skytte Jakobsen, Niels Peter Rygaard, mfl.
    349,95 kr.

    Adoptionshåndbogen er selvskreven pensum for adoptivforældre, men burde også være det for alle de mange professionelle som kommer i berøring med adoptivbarnet via vuggestue, børnehave, skole m.m. Pædagoger og lærere har ofte en meget begrænset viden om de særlige forhold som gør sig gældende for adoptivbørn og som har indflydelse på børnenes adfærd og trivsel.Bogen er tematisk opbygget og kommer ind på børnenes start på livet, deres overlevelsesstategier, deres tilegnelse af en ny familie, tilknytningsprocessen, mødet med verden uden for familien og angsten for at miste. Der er særlig fokus på barnets start i dagtilbud og i skole.Bogen er redigeret  af  socialpædagog og adoptivmor Iben Krarup Høgsberg og psykolog og adoptivmor Anette Buch-Illing. En lang række fagfolk, primært psykologer, med viden inde for området har bidraget til antologien.

  • af Ida Skytte Jakobsen
    230,95 kr.

    Det sker, at man møder et menneske, der klarer sig godt trods erfaringer med betydelig modgang eller traumer. ?Resiliens? bliver ofte brugt som betegnelse for dette fænomen, men spørgsmålet er, hvad resiliens i grunden er.Resiliensprocesser er en introduktion til begrebet resiliens. Bogen viser, hvordan resiliens kan forstås som en proces, som opstår i relationerne mellem personen og de miljøer, som han eller hun indgår i. Samtidig fortæller bogen, hvordan viden om resiliensprocesser kan bruges til at styrke disse relationer i praksis. Resiliensprocesser er skrevet til både nuværende og kommende socialrådgivere, pædagoger, lærere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sygeplejersker og psykologer - det vil sige til professionelle og til studerende på professionshøjskolerne og universiteterne, som arbejder eller kommer til at arbejde inden for vigtige professioner i det sociale arbejde med børn og unge i udsatte positioner. Målet med bogen er at formidle viden om resiliens og derved støtte og fremme det tværfaglige samarbejde.

  • af Carsten Rene Jørgensen, Stig Broström, Katrine Zeuthen, mfl.
    385,95 kr.

    Pædagogik i skole og fritid henvender sig særligt til studerende, der har valgt specialiseringsdelen ”Skole- og fritidspædagogik” på pædagoguddannelsen, og udgivelsen er komponeret omkring bekendtgørelsens kompetencemål for netop denne specialisering.Bogen introducerer til de faglige temaer, der er centrale for denne del af pædagoguddannelsen, og dens 27 kapitler giver et grundigt og inspirerende afsæt for pædagogens arbejde i skole- og fritidsinstitutioner.Alle kapitler indledes med et abstract, hvori kapitlets hoverpointer skitseres. Sidst i kapitlerne er der en række refleksionsspørgsmål og forslag til videre læsning. Flere kapitler indeholder billedmateriale, links, modeller, illustrationer og cases, der bidrager til en alsidig og varieret læseoplevelse. Stikordsregisteret bagest i bogen gør det let at finde frem til centrale teoretikere og vigtige pædagogiske begreber i de forskellige kapitler.De 37 bidragende forfattere har alle fingeren på den pædagogiske puls, enten som undervisere og forskere på landets pædagoguddannelser, som forskere og professorer på danske og nordiske universiteter eller som konsulenter i relevante pædagogiske sammenhænge. Så med denne bog får du som studerende et godt grundlag for at udvikle sin professionelle faglighed inden for det skole- og fritidspædagogiske område.

  • af Susanne Idun Mørch, Jørgen Elm Larsen, Niels Rosendal Jensen, mfl.
    467,95 kr.

    Hvad kan social- og specialpædagogikken bruges til? Hvem retter den sig imod? Hvordan skal den udføres i praksis? Og hvordan uddanner man til den?Denne omfattende grundbog diskuterer alle disse spørgsmål – og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik.  Bogen tilbyder desuden inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt.For at gribe fagområdets mangfoldighed, er bogens kapitler skrevet af forfattere, der bredt repræsenterer professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og pædagogisk praksis. Alle har – på forskellig vis – dyb indsigt i og erfaring med det social- og specialpædagogiske vidensfelt.Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen 2. udgave er tilføjet en række nye kapitler og revideret i forhold til nyeste forskning på området. Bogen er redigeret af Tim Vikær Andersen, der er lektor på Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole.

  • - En fagdidaktik
    af Janne Hedegaard Hansen, Bjørg Kjær, Svend Brinkmann, mfl.
    347,95 kr.

    En solid grundbog i specialpædagogik til dig, der er lærerstuderende og læser faget specialpædagogik eller dig, som er pædagogstuderende med specialiseringen ”Social- og specialpædagogik” og ”Skole- og fritidspædagogik”. Det er en bog, som er velfunderet i didaktik og specialpædagogikkens undervisningsteorier, og du kommer med ind i klasselokalet både i skolen og på din uddannelse, hvor specialpædagogiske dilemmaer udspiller sig forskelligt. Antologien består af i alt 22 kapitler skrevet af en række forfattere, som med hver deres professionelle baggrund giver et bud på en hel vifte af temaer, der er særligt aktuelle for studerende, som har en ambition om at byde ind i lærerjobbet med specialpædagogisk ekspertise.

  • - Om sanser og sanseintegration i et relationelt perspektiv
    af Ida Skytte Jakobsen & Gitte Frost
    277,95 kr.

    Vi sanser, når vi er alene, og vi sanser især, når vi er sammen med andre. At sanse er en livslang og social proces, der begynder allerede i fosterstadiet. Lige så naturlige sansninger kan forekomme, lige så indviklede og frustrerende er de, når de ikke spiller ordentligt sammen med vores sociale liv.Med mange års erfaring som henholdsvis psykolog og fysio- og psykoterapeut giver forfatterne en grundig indføring i sansernes samspil, og hvilke problemer det kan medføre, når sanserne er udfordrede. Ved hjælp af deres forskellige baggrunde udfolder forfatterne sansernes enorme relationelle betydning.Bogen består af teori, cases og praktiske vejledninger til, hvordan man kan hjælpe både børn og unge til en bedre hverdag, når sanserne driller.SANS henvender sig især til professionelle, som i deres daglige arbejde har kontakt med sanseudfordrede børn og unge. Men bogen har også relevans for forældre til børn med sanseudfordringer.

  • af Ida Skytte Jakobsen, Godette Walmod & Mona Kjær Ditlevsen
    287,94 kr.

    Er det i orden at føle sig sårbar som professionel?Hvordan medvirker man til et godt tværfagligt samarbejde?Hvad gør man, når man føler sig fastlåst i sit arbejde?Hvordan håndterer man store krav i arbejdslivet?Det sociale arbejde er mangfoldigt, og indimellem oplever socialarbejderen at stå i dilemmaer og spændingsfelter, der nødvendiggør faglig refleksion.Psykologi og socialt arbejde 2 er en opfølgning til bogen Psykologi og socialt arbejde 1. Hvor bog 1 har fokus på grundlæggende psykologiske begreber relateret til det sociale arbejde, har bog 2 fokus på socialarbejderens praksis og de spændingsfelter, socialarbejderen kan opleve at stå i. Ved hjælp af psykologiske teorier, begreber og modeller søger bogen at forholde sig til disse spændingsfelter.Bogens spændingsfelter:• Mig selv og den anden• At forstå og blive forstået• Det velkendte og det anderledes• Magt og afmagt• Innovation og fastlåsthed• Forgrund og baggrund• Krav og ressourcer• Styrke og sårbarhed• Omsorg og omsorgssvigt• At bruge sig selv og passe på sig selv

  • af Ida Skytte Jakobsen, Godette Walmod & Mona Kjær Ditlevsen
    376,95 kr.

    Hvorfor gør hun ikke sin uddannelse færdig? Hvorfor stopper han ikke med at drikke? Hvorfor bliver han aggressiv og udadreagerende?Alle mennesker har en hverdagspsykologisk indsigt, som hjælper os til at forstå os selv og hinanden. Men i socialt arbejde er det vigtigt, at denne indsigt suppleres med teoretisk viden om psykologi, så det ikke er den enkelte socialarbejders egne erfaringer og holdninger, der bliver afgørende for vurderinger af og beslutninger om borgerne.Psykologi og socialt arbejde 1 er en ny udgave af Psykologi og socialt arbejde. Alle kapitler er opdateret, og der er tilføjet tre nye kapitler. Ettallet er tilføjet, fordi bogen er en af to.Bog 1 præsenterer centrale begreber, der giver et grundlag for at kunne forstå, udvikle og handle i socialt arbejde.Bog 2 går et skridt tættere på spændingsfelterne i det daglige arbejde som socialrådgiver og giver indblik i praksisrettede psykologiske perspektiver og modeller.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.