Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Mulighedernes ocean er både mulighederne for aktivitet i vand og vandetsuendelige række af muligheder for udfoldelser. Bogen handler om vandaktiviteter for små og store børn med psykiske, fysiske eller socialeudviklingsvanskeligheder. Vand inviterer børn til aktivitet. Det bådefascinerer og skræmmer. Der er en lang udviklingsvej fra livmoderenslune og til svømmehallens store, rungende, støj- og menneskefyldteocean. Selv om vi godt nok alle sammen har både sanse- og bevægelseserfaringer fra livet i livmoderen, så må vi begynde stort set forfra isvømmehallen. Uden for livmoderen er det tyngdekraften, der råder, såvi skal øve og øve kroppen til bevægelse med gang henover jorden ogtil at holde balancen.Det er for mange børn et tungt og endda meget krævende arbejde påegen hånd at opnå koordinerede bevægelsesmønstre. Uden at defi neresagen med diagnoser, så gælder det børn, der er kluntede eller spastiske,børn med DAMP/ADHD-vanskeligheder og mange fl ere. Vand gørlivet lettere, ved at balancen støttes i vandet, og at opdriften (delvis)sætter tyngdekraften ud af kraft. I vand gør man alting langsomt og kanfå tid til at få sin opmærksomhed rettet mod det, man gør i vandets slowmotion. Vand som medium og vandaktivitet gør det lettere at blive opmærksompå sine bevægelser.Der skal kompetente voksne med nede i vandet sammen med børnene.Det kan være hjælpere og forældre, og de behøver faktisk ikkeat kunne svømme for at være gode nok voksne. Eneste betingelse er,at man kan lide det der med vand. Instruktørerne er svømmelærere,børneergoterapeuter eller handicapsvømmeinstruktører. Det er ikkekun i vandet, det foregår. Det begynder hver gang i omklædningsrummetmed bad og vask, hvor der lægges vægt på selvstændighed og detenkelte barns kunnen, så det er aktivt med selv. Regler og rammer læresfra starten, så barnet er trygt i fællesskabet med de andre. Hvert barnhar aktivitetskort med ting, det skal gøre og ting, det må gøre i en fastrækkefølge.Bogen er fyldt med forslag til aktiviteter, med arbejdsgange og medmange eksempler på lege, sanglege, rytmicitet og materialer til brug ivand. Den er skrevet med humør og glæde, så man får lyst til at klædeom og få badetøjet på og være med. Samtidig er den så faglig velfunderet,at man ikke kan være i tvivl om indsatsens betydningsfuldhed forbåde forsigtige Helene og for Mads, der vil bestemme alt selv. Bogen eren præsentation af, hvad en fl ok professionelle har erfaret og opnået imulighedernes ocean. Men den er også værd at læse og bruge – bådedens holdninger, viden og aktiviteter – af forældre med ganske almindeligekluntede og ukoordinerede børn.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.