Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Nu udkommer den første monografi om den danske kunstner Franciska Clausen (1899-1986) i 35 år. Bogen undersøger Clausens liv og værk og præsenterer det hidtil bredeste udvalg af kunstnerens værkproduktion. Blandt andet belyses for første gang hendes omfattende portrætproduktion, som sideløbende med avantgardeværkerne udgjorde kernen i hendes kunstneriske virke, ligesom hun også skabte reklamer og plakater.Bogen fortæller også om Clausens skuffelse over den manglende anerkendelse, hun mødte i Danmark, da hun kom hjem efter at have været en del af den internationale kunstelite i Berlin og Paris i 1920’erne og 1930’erne.Udkommer op til den store retrospektive udstilling om Franciska Clausen på ARoS den 8. oktober.
Women Artists in Denmark 1880-1910 shines a spotlight on a number of female artists’ contributions to the Danish art scene at the end of the nineteenth century. These artists broke with the norms of their day, and with notions of art as a male-dominated discipline. They revolutionised art, and their contributions during the period from 1880 to 1910 were integral to making art modern.Featuring more than 100 artworks and never seen before works by female Danish artists from the period, this book examines the Modern Breakthrough through the works created by women artists. Women were a significant driving force in the Modern Breakthrough and the substantial changes that occurred scientifically, socially, and culturally in the final decades of the nineteenth century. The changes brought by modernity meant that more women had the opportunity to actively consider the relationship between the sexes, domestic life, and female identity. By looking collectively at an entire generation of women artists, this book offers new perspectives on the Modern Breakthrough itself and clarifies what it means to call these women ‘modern’.
Kvindernes moderne gennembrud 1880-1910 stiller skarpt på en række kvindelige kunstneres bidrag til den danske kunstscene i slutningen af 1800-tallet. Kunstnerne brød med tidens normer og forestillinger om kunst som en mandlig disciplin. De læste Amalie Skram og Selma Lagerlöf, gik til Georg Brandes’ forelæsninger, smed korsettet og eksperimenterede med nye kunstneriske udtryk. De var ikke blot tilskuere til det moderne gennembrud – de tog aktivt del i det. Med nedslag i periodens litteratur, fotografier, satire og kunst viser bogens forfattere, hvordan disse kunstnere fortolkede det moderne, skildrede hinanden og forholdet mellem kønnene. Med flere end 100 kunstværker giver bogen nye perspektiver på moderniteten og løfter den generation af kvindelige kunstnere, som næsten kun har været kendt gennem Anna Ancher, Marie Krøyer, Agnes Slott-Møller og Bertha Wegmann, ud af kunsthistoriens glemsel.
De tre kunstnere: danske Franciska Clausen (1899-1986), svenske Gösta Adrian-Nilsson, også kaldet GAN (1884-1965), og franske Fernand Léger (1881-1955) krydser spor i 1920’ernes avantgardemiljø i Paris.MÉCANIQUE MODERNE præsenterer eksempler på, hvordan en dyrkelse af maskiner i samspil med geometri og kroppe kan skabe et inciterende billedsprog. Her bringes de tre kunstnere på ny i selskab med hinanden, og den danske samtidskunstner Maiken Bent (f. 1980) sætter dem i scene med sit udstillingsdesign skabt til Gl. Holtegaard. Kunstnernes pionerarbejder med fokus på en moderne maskinæstetik bliver i kataloget præsenteret med ny forskning og nye vinkler i tekster af kunsthistorikerne Inge Lise Mogensen Bech, Maria Kjær Themsen og Anders Gaardboe Jensen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.