Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Udsatte voksne er et kerneområde i socialt arbejde. Samtidig er det et område, der er så bredt, at det kan være vanskeligt at trække skarpe grænser. Hvad er udsathed overhovedet? Kan man overhovedet tale om én samlet gruppe, der dækker så forskellige emner som handicap, hjemløshed, misbrug og sindslidelser? Og hvad er i så fald de centrale udfordringer, der kendetegner arbejdet med udsatte voksne som helhed? Denne grundbog giver et samlende overblik over et særdeles komplekst område.Bogens første del gennemgår centrale temaer, som går på tværs af målgrupper. Bl.a. diskuteres hensigten med og den historiske baggrund for den specialiserede sociale indsats, og der ses nærmere på rehabilitering, stigmatisering, personlighed og helhedssyn i arbejdet med udsatte voksne samt på arbejdets praktiske udførelse i form af Voksenudredningsmetoden (VUM).I bogens anden del præsenteres den juridiske ramme for den specialiserede indsats. Denne del præsenterer grundprincipperne i socialretten og de vigtigste regler i praksis og diskuterer derudover emner som magtanvendelse og sikring af borgerens retssikkerhed.Bogens tredje del præsenterer centrale målgrupper. Der gives dels en nøgtern præsentation med fokus på centrale definitioner, tal og udvikling, dels en praksisrettet indføring, hvor centralt placerede fagfolk med bred erfaring fra praksis introducerer til den sociale indsats i praksis.Bogen er skrevet som grundbog til socialrådgiveruddannelsen og beslægtede uddannelser på det sociale og pædagogiske område.Bogen er redigeret af Bettina Myggen Jensen og Inge Schiermacher, Professionshøjskolen Metropol.
Den nødvendige etik giver studerende et overblik over etik i socialt arbejde, som bliver konkretiseret i relation til socialrådgiveruddannelsens centrale områder. Træning i etik, og hvordan man bør handle, sker hele livet fra barn til voksen. Som socialrådgiver sker det i uddannelsen og senere i ens job. Del 1 omhandler etiske teorier, værdier, professionsetik, etik i myndighedsforvaltning og digital etik. Del 2 sætter etik i forbindelse med uddannelsens målområder. Hver for sig behandles etik i arbejdet med udsatte børn og unge, med udsatte voksne og i relation til beskæftigelsesområdet. Etik i socialt udviklingsarbejde, forholdet mellem etik og videnskab samt kritisk refleksion som metode bliver også taget op i selvstændige kapitler. Del 3 rammer bogens emne ind med et kapitel om etik og økonomi og et kapitel om etik i ledelse.Den nødvendige etik kan anvendes i undervisning, studieopgaver og gruppearbejde, hvor bogens praktiske eksempler og arbejdsspørgsmål kan medvirke til at sætte gang i de etiske refleksioner. Inge Schiermacher er socialrådgiver, cand.mag. og tidligere lektor på socialrådgiveruddannelsen. Hun har været medlem af Dansk Socialrådgiverforenings etiske råd. Henrik Høgh er Master i Human Ressource Development, cand.jur. og cand.mag. med mange års erfaring som chefjurist i Københavns Kommune.
Med Nudge foreligger den første bog på dansk om emnetKan man påvirke folk til de "rigtige" valg? - og hvis ja, hvordan kan man i så fald designe tiltag, der puffer folk i retning af en ønsket adfærd.Forfatterne viser ved hjælp af eksempler, hvordan nudge er anvendt og kan anvendes på tværs af fag og sektorer.Bogen henvender sig primært til studerende ved professionshøjskoler og til ansatte i kommuner, der beskæftiger sig med nudge som en del af deres studie eller i deres daglige arbejde. Læseren får kendskab til nudge begrebets grundlag, og formålet med bogen er at bidrage til, at læseren kan arbejde dynamisk med opgaveløsning inden for udviklingen af velfærd.Nudge kan anvendes på de tværprofessionelle forløb og moduler samt på professionshøjskolernes innovations- og udviklingsmoduler.
Kan praksisviden indfanges af en fortælling? Studerende på professionsuddannelserne efterlyser ofte viden om praksis og oplever, at de får en større forståelse for, hvad deres fag indebærer, når de i deres praktikperioder møder erfarne kolleger. En måde at bringe praksisviden ind i undervisningen på er gennem praksisfortællingen. I Fortællinger fra praksis i socialt arbejde , der er redigeret af Bettina Myggen Jensen og Inge Schiermacher, arbejde skriver seks erfarne praktikere om deres arbejde med mennesker med komplekse sociale og sundhedsmæssige problemer som hjemløshed og misbrug. Fortællingerne indeholder refleksioner over teoretiske forståelser af de belyste problemer samt over valget af metode; det giver de studerende mulighed for at koble fortællingerne med deres egne teoretiske og erfaringsbaserede refleksioner over praksis. Fortællinger fra praksis i socialt arbejde er skrevet til studerende på social- og sundhedsprofessionsuddannelserne. Bogen er også relevant for andre, der studerer eller arbejder med voksne med særlige sociale problemer.
Nugde tager begrebet 'at nudge' (puffe) op som værktøj til at påvirke folks adfærd og skubbe dem i en bestemt retning fysisk eller mentalt.Formålet med Nudge er at styrke læserens kendskab til nudgebegrebets grundlag, hvad nudge er, hvordan et nudge kan tilrettelægges, hvorledes man som professionel inden for velfærdsområdet kan forholde sig til det at nudge, samt hvilke moralske overvejelser man skal gøre sig ved anvendelse af nudge, hvis man vil have en professionel tilgang til emnet. Forfatterne viser ved hjælp af eksempler, hvordan nudge er anvendt og kan anvendes på tværs af fag og sektorer.Nudge kan anvendes på de tværprofessionelle forløb og moduler samt på professionshøjskolernes innovations- og udviklingsmoduler.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.