Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Grundbog i psykiatri er det autoritative hovedværk inden for dansk psykiatri. Denne tredje udgave er væsentligt opdateret, og beskrivelser af både den nuværende diagnoseliste ICD-10 og den kommende ICD-11 er inkorporeret i alle kapitlerne. Bogens kapitler er grundigt revideret af både tidligere og nye forfattere, ligesom der er kommet nye kapitler til.Hvert kapitel indeholder casemateriale, oversigtsbokse, relevant litteraturliste og resumé, hvilket gør bogen til en oplagt grund- og opslagsbog for medicin- og psykologistuderende samt andre studerende inden for social- og sundhedsfagene. Kan også bruges af professionelle med interesse for psykiatri, fx praktiserende læger, kliniske psykologer, psykiatriske sygeplejersker og psykiatere samt personale på bosteder og i socialforvaltninger.Grundbog i psykiatri giver en opdateret beskrivelse af psykiatrien med mennesket i centrum og med en bred videnskabelig tilgang. Alle psykiske lidelser i WHO’s ICD-diagnoselister bliver gennemgået med fokus på årsagsforhold, forekomst, det klinisk billede, diagnostik og behandling. Fremstillingen af de enkelte lidelser og deres behandling er baseret på den nyeste forskning, og der lægges vægt på, at alle kliniske beslutningsprocesser og behandlinger er evidensbaserede.Erik Simonsen er professor emeritus ved Institut for Klinisk Medicin ved Københavns Universitet og speciallæge i psykiatri tilknyttet Forskningsenheden Psykiatrien Øst, Region Sjælland. Bo Møhl er professor emeritus i klinisk psykologi ved Aalborg Universitet, cand.mag. og cand.psych., specialpsykolog i psykiatri, specialist og supervisor i psykoterapi. Begge har mere end 35 års klinisk erfaring fra psykiatrien.
Børne- og ungegrupper – veje til mestring i teori og praksis er en teori- og metodebog, der omhandler arbejdet med børn og unge i grupper. Bogen formidler, hvordan vi som professionelle igennem arbejdet med grupper kan støtte udsatte børn og unge i at finde veje til mestring, når livet bliver svært. Læseren introduceres for en narrativ gruppepraksis, hvor børn og unges fortællinger er i centrum for udveksling af erfaringer og læring. Gruppesamtaler om alvorlige emner veksler med leg og kreative aktiviteter, metaforer og eventyr, der kan gøre det lettere at tale om udfordringer og problemer. Teorier og metoder understøttes af fortællinger om arbejdet med grupper for børn og unge med psykisk syge forældre, børn og unge med flygtningebaggrund, børn og unge i sorg osv. Der er også ideer til, hvordan forældre og netværk kan inddrages med henblik på at bygge bro mellem børn og voksne i de berørte familier.Bogen henvender sig til ansatte i behandlings-, social-, skole- og sundhedssektoren. Forfatterne er begge erfarne familieterapeuter, gruppeledere, supervisorer og undervisere.
Nogle børn og unge har mistet en forælder. Andre har en far eller mor, der er ramt af alvorlig fysisk eller psykisk sygdom, misbrug eller andre problemer. Fælles for dem er, at deres udfordringer ligner hinanden, og at de har behov for professionel støtte til at kunne mestre dem.Samtaler med unge pårørende henvender sig til fagpersoner, der kommer i kontakt med disse børn og unge, f.eks. pædagoger, sundhedspersonale, socialrådgivere og terapeuter.I bogens første del fortæller unge pårørende med forskellig baggrund om deres tanker og følelser, om ansvar, stigmatisering, sorg og sårbarhed. Men også om at lære sig selv bedre at kende og om at kunne klare svære ting.Anden del guider fagpersoner gennem tre typer af støttende samtaler: samtalen med barnet eller den unge i skole eller dagtilbud, forældersamtalen om barnet eller den unge samt familiesamtalen, hvor barnets eller den unges perspektiv er i centrum.Med forord af Haldor Øvreeide
Hvordan taler vi professionelt med børn, hvis far eller mor lider af psykisk eller fysisk sygdom? Hvordan hjælper vi dem, hvis den ene eller begge forældre har problemer med misbrug? Svigter vi dem ved at bagatellisere problemet? Eller griber vi hurtigt ind, fordi vi ved, at barnet befinder sig i en udsat position? Når børn er pårørende til syge forældre, bliver de professionelle ofte usikre. De vil måske gerne hjælpe, men hvordan griber man det an? Narrative familiesamtaler viser med udgangspunkt i virkelige historier og samtaler, hvordan man kan arbejde med udsatte børn og familier, og at der er gode muligheder for at hjælpe. I bogen indrammes fortællinger om det konkrete arbejde af teori- og metodeafsnit, der bl.a. omhandler teorier om mestring, kommunikation og narrativ metode. Denne opbygning gør det let for læseren at følge med i, hvordan metoderne anvendes, og hvordan man skaber alliancer med både børn og forældre, så hele familien føler sig hjulpet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.