Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Fortællinger spiller en afgørende rolle i alle sociale omgangsformer, ikke blot som en måde at formidle information på, men også som en måde at påvirke andre og forme virkeligheden, så den ser ud på en bestemt måde. I en lang række sammenhænge opleves det, at narrativer bruges strategisk til at fremme bestemte dagsordner. I en mere hverdagslig forstand kan fortællinger spille en vigtig rolle som det kit, der binder sociale relationer sammen og skaber en sammenhængende identitet for individer. Derfor er narrativ analyse en vigtig discipin i samfundsvidenskab og humaniora.Denne bog gennemgår den narrative analyses mange facetter. Den giver en indføring i, hvad narrativ analyse indebærer, og supplerer med en række eksempler på, hvordan analyserne laves i praksis. Bogen er skrevet som lærebog til studerende på universiteter og professionshøjskoler og som håndbog til forskere, der selv arbejder med narrative studier.
Kulturelt indlejrede forestillinger, tabuer, berøringsangst og manglende åbenhed om problemet skygger for, at vi både kan og tør se alkoholproblemer, når vi møder dem i hverdagen. Det gælder også for professionelle i social- og sundhedssystemerne. Misbrugsbehandlingen er siden kommunalreformen placeret i de nye storkommuner. Dette giver mulighed for en mere sammenhængende social indsats fra at alkoholproblemet identificeres, ofte i forbindelse med andre sociale problemer, til at der kan tilbydes behandling/støtte til forandring af misbruget. Alkoholmisbrug og social indsats er en grundbog, som hviler på et helhedssyn på alkoholproblematikken. Helhedssynet indebærer, at socialarbejderen ikke blot undersøger det umiddelbare problem, henvendelsesårsagen, men foretager en bredere afdækning af problemsammenhænge i borgerens familie- og hverdagsliv, og finder de bedste forklarings- og løsningsmodeller på baggrund af forskellige teoretiske forståelser. Mange faktorer og forhold må medtænkes – også borgerens egen opfattelse inddrages. Alkoholmisbrug og social indsats imødekommer behovet for efteruddannelse af socialrådgiveren i forvaltningen inden for områder som sygedagpenge, kontanthjælp, pensions- og revalidering, handicap, børne- og familieområdet eller på jobcentret, ligesom det gælder pædagoger/socialrådgivere på alle de kommunale dag- og døgntilbud til mange forskellige målgrupper. Den er desuden relevant i undervisningen på de sociale højskoler og pædagogseminarierne. Inger Bruun Hansen og Anne Breumlund er begge lektorer ved Institut for Sociologi, Socialt arbejde og Organisation, Aalborg Universitet, hvor de underviser på Socialrådgiveruddannelsen og på kandidatuddannelsen i Socialt Arbejde.
Kulturelt indlejrede forestillinger, tabuer, berøringsangst og manglende åbenhed om problemet skygger for, at vi både kan og tør se alkoholproblemer, når vi møder dem i hverdagen. Det gælder også for professionelle i social- og sundhedssystemerne. Misbrugsbehandlingen er siden kommunalreformen placeret i de nye storkommuner. Dette giver mulighed for en mere sammenhængende social indsats fra at alkoholproblemet identificeres, ofte i forbindelse med andre sociale problemer, til at der kan tilbydes behandling/støtte til forandring af misbruget. Alkoholmisbrug og social indsats er en grundbog, som hviler på et helhedssyn på alkoholproblematikken. Helhedssynet indebærer, at socialarbejderen ikke blot undersøger det umiddelbare problem, henvendelsesårsagen, men foretager en bredere afdækning af problemsammenhænge i borgerens familie- og hverdagsliv, og finder de bedste forklarings- og løsningsmodeller på baggrund af forskellige teoretiske forståelser. Mange faktorer og forhold må medtænkes – også borgerens egen opfattelse inddrages. Alkoholmisbrug og social indsats imødekommer behovet for efteruddannelse af socialrådgiveren i forvaltningen inden for områder som sygedagpenge, kontanthjælp, pensions- og revalidering, handicap, børne- og familieområdet eller på jobcentret, ligesom det gælder pædagoger/socialrådgivere på alle de kommunale dag- og døgntilbud til mange forskellige målgrupper. Den er desuden relevant i undervisningen på de sociale højskoler og pædagogseminarierne. Inger Bruun Hansen og Anne Breumlund er begge lektorer ved Institut for Sociologi, Socialt arbejde og Organisation, Aalborg Universitet, hvor de underviser på Socialrådgiveruddannelsen og på kandidatuddannelsen i Socialt Arbejde.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.