Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bachelorprojekter indenfor det sundhedsfaglige område - indblik i videnskabelige metoder er et kalejdoskopisk blik ind i en række udvalgte metoder, der kan fungere som øjenåbner for muligheder, praktiske metodiske guidelines, ledetråde og greb. Endvidere er alle kapitler forsynet med en række anvisninger til anden relevant litteratur til yderligere fordybelse i de konkrete metoder. Hovedvægten af de metodiske kapitler er lagt på forskellige typer af studier af litteratur samt empiriske studier med brug af spørgeskemaer, interviews, observation, foto mv. Derudover beskrives forskellige former for studier med intervention som sigte.Denne nye udgave er stærkt opdateret og udbygget med tre nye metoder: casestudier, aktionsforskning samt tværsnits- og kohortestudier.Kapitlerne er alle skrevet af forfattere, som har specifik forstand på eller erfaring med de konkrete metoder. Bogen indledes med et kapitel om at komme i gang med et sundhedsfagligt (professions)bachelorprojekt. Derefter følger et kapitel om litteratursøgning og 22 forskellige bud på metoder, som kan anvendes i bachelorprojekter. Endelig afrundes bogen med et kapitel om bachelorprojektets afslutning, herunder formidling af fund og resultater.Målgruppen for bogen er primært studerende og undervisere inden for professionsbacheloruddannelserne på sundhedsområdet: afspændingspædagogik og psykomotorik, biomedicinsk laboratorieanalyse, ergoterapi, ernæring og sundhed, fysioterapi, global nutrition and health, jordemoderkundskab, radiografi samt sygepleje. Ligeledes henvender den sig til diplomstudierne inden for sundhedsområdet. Der er endvidere en stor overbevisende tro på, at bogen også kan anvendes inden for andre professionsbacheloruddannelser, såsom socialrådgiver, optometri, tandpleje mv.Bogen bør introduceres til de studerende i begyndelsen af deres uddannelse, så de løbende oplæres i at gøre brug af en eller flere metoder gennem deres projekt- og eksamensopgaver.
Sygepleje til ældre er en lærebog i geriatrisk sygepleje, som beskriver hyppigt forekommende fænomener i sygeplejen til ældre. Bogen er skrevet i et konstruktivt samarbejde mellem især læger og sygeplejersker, og den bygger på en god kombination af ekspertviden, stor klinisk erfaring og forskningsmæssig indblik. Målet er, at læseren får større viden om de mest almindelige kognitive, psykologiske og fysiologiske ændringer, der har betydning for ældres sundhedstilstand og reaktioner på sygdom.Bogen henvender sig især til sygeplejestuderende, og den kan benyttes i den teoretiske undervisning relateret til ældre og i klinisk undervisning i både primær- og sekundær sektor. Bogen er også relevant for sygeplejersker ansat i det geriatriske speciale, det samme gælder på akutte modtageafsnit, på medicinske afdelinger og i hjemmeplejen. Den er også oplagt på diplomniveau og til kortere kursusforløb og efter- og videreuddannelse inden for sygepleje til ældre generelt.Sygeplejersker skal være gode til at identificere aktuelle og latente, potentielle behov hos ældre, og dette kræver indsigt i de særlige forhold, der knytter sig til høj alder og skrøbelighed. Sygepleje til ældre har derfor fokus på observationer, sygeplejerskens opgaver og ansvarsområder samt værktøjer, som kan anvendes til at håndtere typiske kliniske udfordringer på en hensigtsmæssig måde.Cases er et bærende element i bogen, og her gives eksemplariske kliniske eksempler på de enkelte hovedemner.
Neurologi og neurorehabilitering giver for første gang på dansk et samlet overblik over væsentlige temaer inden for klinisk neurologi som specialiseret neurorehabilitering. Bogen er inddelt i en generel og en speciel del. Den generelle del indeholder kapitler om neuroanatomiske, neurofysiologiske og neuropsykologiske emner. Derefter følger kapitler om neurologiske sygdomsgrupper, almen rehabilitering samt rehabilitering relateret til en række neurologiske sygdomsgrupper.I den specielle del indgår emner som ergo- og fysioterapeutiske arbejdsprocesser, vidensgrundlag, undersøgelse, intervention og evaluering relateret til mennesker med neurologiske lidelser. Den primære målgruppe er ergo- og fysioterapeutstuderende, men bogen kan også betragtes som en håndbog for ergoterapeuter og fysioterapeuter, som i hverdagen har ansvar for rehabiliteringsopgaver relateret til mennesker med neurologiske lidelser.
Klinik er en grundbog i sygepleje. Bogen er en introduktion til udøvelsen af klinisk sygepleje, og målet er, at sygeplejestuderende får et godt grundlag for at arbejde systematisk, vidensbaseret og situationsbestemt med centrale problemstillinger inden for sygeplejen. Bogen er målrettet til professionsbachelorniveau, især i forhold til emneudvalg, niveau, formelle krav og læringsudbytte på det første studieår. Men bogen kan passende bruges i hele grunduddannelsen, bl.a. som reference i opgaver og til opslag om specifikke emner. Klinik er en del af serie på tre grundbøger, hvor der samlet er fokus på, at den studerende understøttes i en kritisk, analytisk tilgang til stoffet, og at den studerende får indsigt i de sammenhænge, hvor sygepleje læres og udøves. I bogen er trykt en individuel e-nøgle, der giver adgang til i-bogsversionen af den trykte bog. I-bogen indeholder videoer, quiz og andre ekstramaterialer. Alle kapitler i bogen er fagfælledømt af eksperter med specialviden.
Ortopædkirurgi – Sygdomslære og sygepleje er nyskrevet og opdateret med de nyeste principper inden for sygepleje og behandling af de forskellige ortopædkirurgiske specialer. En lang række forfattere har bidraget med deres specialviden, og bogen er opdelt i en generel og en speciel del.I bogens generelle del beskrives præ-, per- og postoperativ sygepleje til den ortopædkirurgiske patient. Derudover indeholder den generelle del kapitler om modtagelse af patienten, ernæring, forebyggelse af komplikationer, træning af patienten, kvalitetsudvikling samt patientsikkerhed.I den specielle del gennemgås både sygeplejefaglig og lægefaglig behandling af lidelser og traumatiske tilstande i henhold til den fagområdespecialisering, der over de seneste år er sket inden for ortopædkirurgien.Bogen henvender sig til såvel sygeplejestuderende som uddannede sygeplejersker inden for alle grene af det ortopædkirurgiske speciale. Bogen er endvidere velegnet som opslagsværk for sygeplejersker ansat i akutmodtagelse, ambulatorier, sengeafdelinger samt opvågnings- og anæstesiafsnit. Endelig vil andre faggrupper inden for sundhedsvæsenet - herunder medicinstuderende - også have stor gavn af bogen.
Selv om ”pissedårlig sygepleje” ikke er et gængs sundhedsfagligt begreb, så er det et vigtigt begreb, da det skærper bevidstheden om, hvad der skal til for at opnå den gode sygepleje. Det har velmenende idealer og mål for sundhedssektoren ikke kunnet gøre.Pissedårlig sygepleje er således en kommentar til den aktuelle debat om sundhed og sygepleje.Forfatterne folder sig ud med humor og skarpe pointer i et frit og læsevenligt sprog, der samtidig tager læseren med rundt om debegreber, som danner klangbund for tidens drøftelser om sygepleje og sundhedspolitik.Læs Pissedårlig sygepleje, og bliv motiveret til at gøre sygeplejen bedre sammen med dine kollegaer.
Kliniske metoder i sygeplejepraksis er en lærebog, der både viser hvordan kliniske metoder kan forstås og hvad kliniske metoder eksempelvis kan være. Bogen ønsker at vise kliniske metoder som et mangfoldigt begreb – både på et ideologisk, begrebsmæssigt og klinisk niveau. Emnet belyses fra to vinkler, en perspektiverende vinkel der diskuterer kliniske metoder som et relativt nyt begreb i sygeplejeprofessionen og en konkret vinkel som giver eksempler på udvalgte kliniske metoder.
Mennesker med kræft har ofte mange og komplicerede problemer, der stiller store krav til plejepersonale og behandlere i klinisk praksis. Bogen sigter mod at give praktikeren en mulighed for viden og fordybelse i de kliniske problemstillinger. Kapitlerne indeholder generelle psykologiske, fysiologiske og sociale aspekter i forhold til børn, voksne og ældre mennekser med kræft, og er skrevet af et tværfagligt forfatterpanel. Bogen henvender sig til den sygeplejestuderende, sygeplejersken i praksis og andre faggrupper i sundhedsvæsenet, som har kontakt med kræftsyge mennesker.
GUIDE TIL NEUROLOGISK OG NEUROKIRURGISK SYGEPLEJEMed HÅNDBOG I SYGEPLEJE: NEUROLOGI OG NEUROKIRURGI har du altid den erfarne sygeplejerskes færdigheder og ekspertise i kittellommen, når det handler om pleje af patienter i disse specialer. Bogen indeholder blandt andet kapitler om hjernens anatomi, forskellige neurologiske sygdomme, neurokirurgi og neurorehabilitering, og du guides til observationer, sygeplejeinterventioner og patient- og pårørendeinddragelse. Patienter med neurologiske og neurokirurgiske sygdomme kan have kroniske tilstande eller pludselig opstået akut og livstruende sygdom. Sygeplejen til neurologiske og neurokirurgiske patienter kræver derfor specialviden og erfaring med sygdomstilstande og patientforløb, som her gennemgås i syv anvisende, praksisnære og klinikvenlige kapitler. HÅNDBOG I SYGEPLEJE: NEUROLOGI OG NEUROKIRURGI henvender sig til sygeplejestuderende og nyuddannede sygeplejersker, men kan med fordel bruges af alle, som ønsker et let tilgængeligt opslagsværk.
Inaktivitet & immobilitet er en udvidet og opdateret 3. udgave, der beskriver de generelle fysiologiske og psykologiske konsekvenser af at være fysisk inaktiv og immobil. Der er i 3. udgave sket en opdatering og i nogle tilfælde en mere gennemgribende revision af de eksisterende kapitler, så hele bogen nu fremstår i en mere aktuel udgave. Der er stadig fokus på de vigtigste områder, hvor aktivitet og mobilitet har betydning for forebyggelse, sygdomsforløb og rehabilitering i både primær og sekundær sektor. Samtidig er der blevet tilføjet to helt nye kapitler, der handler om omgivelsernes betydning for aktivitet og mobilitet samt om det stigende problem med overvægt blandt børn og unge.Den primære målgruppe er sygeplejestuderende. Men der er tilstræbt en tværfaglig vinkling, som også gør bogen meget relevant for især ergoterapeut- og fysioterapeutstuderende. Studerende inden for andre sundhedsprofessionelle uddannelser kan også have god gavn af bogen. Det samme gælder færdiguddannet sundhedsprofessionelt personale, som bl.a. kan bruge bogen som opslagsværk.Inaktivitet & immobilitet angiver anbefalede forebyggende tiltag inden for udvalgte områder såsom lungekomplikationer, obstipation, urininkontinens, tromboser, tryksår og knogletab. Der er ligeledes et kapitel om motivation, og der stilles skarpt på betydningen af ernæring generelt samt træning til henholdsvis kirurgiske og ældre medicinske patienter.
FUNDAMENTALS OF CARE: Klinik, ledelse, uddannelse og forskning beskriver en vigtig ny tendens i sygepleje, som udspringer af overbevisende international dokumentation for mangelfuld sygepleje – især i forhold til patienter og borgeres fundamentale behov. Det er den første samlede præsentation af begrebsrammen Fundamentals of Care på dansk i bogform, og målet er at bidrage til, at alle sygeplejersker fokuserer mere målrettet på sygeplejens selvstændige genstandsområde.Bogens kapitler gentænker på forskellig vis fagets helt fundamentale spørgsmål: Hvad er sygepleje, og hvad bør sygepleje rette sig mod? Den henvender sig derfor til sygeplejersker på alle niveauer og in-den for alle virksomhedsområder. Det gælder kliniske sygeplejersker, ledere, undervisere og forskere, samt bachelor-, master- og kandidatstuderende.Bogen er skrevet i samarbejde med kliniske sygeplejersker, ledere, undervisere og forskere, og de viser hver især, hvilket potentiale denne form for grundlagstænkning rummer. I klinisk praksis og på ledelsesniveau kan bogen bruges i faglige refleksionsfora, journal clubs o.l. På ledelsesniveau kan bogen bidrage til at styrke argumentation for sygeplejens genstandsområde i prioriteringer, normeringer og ressourcetildeling. I uddannelses- og forskningsmiljøer kan bogen være med til at tydeliggøre, hvad sygepleje er, og hvor faget behøver ny viden og forskning.
Tværfaglig lærebog i geriatri De fleste gamle mennesker er raske, men den gamle krop er forholdsvis skrøbelig, hvorfor hyppigheden af sygdom hos gamle er noget større end hos yngre mennesker. Gamle mennesker lider ofte af flere sygdomme på en gang, og sygdom hos gamle fremtræder tit med andre symptomer end hos yngre mennesker. Derfor præsenterer gamle mennesker, der bliver patienter, ofte de professionelle for et langt mere kompliceret sygdomsbillede end tilfældet er hos yngre mennesker. I dette komplicerede sygdomsbillede har fem geriatriske giganter: instabilitet, immobilitet, intellektuelle og mentale problemer, inkontinens og iatrogene forhold skilt sig ud som kliniske problemstillinger, der forekommer hyppigt og har stor indflydelse på de gamle patienters oplevede livskvalitet. En væsentlig hensigt med lærebogen, Geriatri – en tværfaglig udfordring, har været at videregive opdateret viden og erfaring til professionelle i sundhedsvæsenet og anvise hvordan man kan forebygge, behandle, genoptræne eller lindre disse tunge funktionsproblemer, og dermed hjælpe syge, gamle mennesker til et bedre liv. Bogens primære målgrupper er lærere og studerende ved både de videregående sundhedsfaglige og sociale uddannelser. Bogen henvender sig også til erfarne fagfolk inden for social- og sundhedssektoren, der til daglig arbejder med gamle mennesker, og som har brug for at få opdateret deres viden om kompleksiteten i livet som gammel og syg.
Inaktivitet rangerer ifølge danske forskere lige så højt på risikoskalaen som rygning. Dette har konsekvenser for sygepleje. Det handler ikke kun om fysiske konsekvenser, som genoptræning kan afhjælpe, men i lige så høj grad om at fremme patientens psykiske velvære gennem et øget fokus på dynamisk sygepleje. Gennem de senere år er der genereret megen viden om inaktivitet og immobilitet, som må være en del af vidensgrundlaget for sygepleje. Det er ikke hensigten at fremkomme med detaljerede handlingsanvisninger i bogen men at præsentere en række problemstillinger, som læseren kan reflektere over og handle ud fra i den konkrete situation.Bogen henvender sig primært til sygeplejestuderende, men sygeplejersker vil kunne have glæde af at anvende den som en ajourføring. Så vidt muligt er den viden, der formidles, evidensbaseret udfra egen eller andres forskning. Kapitlerne er skrevet af et tværfagligt forfatterpanel, hvilket medvirker til at belyse temaets mange facetter.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.