Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Fra terapi til pædagogik handler om narrativ praksis med særligt fokus på det pædagogiske arbejde inden for især de specialpædagogiske og socialpædagogiske områder.Der ligger en stor udfordring for enhver pædagog, psykolog, psykiater, sygeplejerske, lærer og socialrådgiver i at afstå fra at ”vide bedre” i mødet med eleven, borgeren, klienten eller patienten. Som narrativ praktiker må man lægge sin egen fortolkning af ”situationen” på hylden. Narrativ praksis tilbyder et radikalt alternativ til diagnoser og fortolkning og har det fundamentalt positive og konstruktive udgangspunkt, at hvor der er liv, der altid er en livskraft til stede.Bogen beskriver, hvordan narrativ pædagogik kan praktiseres i forskellige professionelle sammenhænge – uden for terapirummet. Forfatterne arbejder alle med narrativ pædagogik i hverdagen, og bogens mange cases stammer fra deres gode erfaringer med inddragelse af narrative metoder i deres daglige arbejde. Bogen indeholder desuden kapitler, der indfører læseren i teoretisk og metodisk narrativt arbejde.Fra terapi til pædagogik er redigeret af Anette Holmgren, leder af Center for narrativ terapi. Den henvender sig til en bred kreds af professionelle inden for bl.a. behandling, rådgivning, coaching, sygepleje, specialpædagogik og undervisning.
Jo mere alsidige og righoldige fortællinger en person og en kultur har om sig selv og andre, jo flere handlemuligheder har de, og jo mere rummelige bliver de. Derfor denne bog om narrativ praksis i skolen.I Danmark har vi i de seneste fem-syv år set, hvordan en narrativ tilgang til arbejdet med børn, unge og familier er blevet udbredt i mange behandlingsmæssige og pædagogiske sammenhænge. Med denne bog er den narrative praksis nået til folkeskolen. Bogen er den anden i en serie af bøger, der beskriver den narrative tilgang i detaljer og med tilhørende metodiske og teoretiske overvejelser. Den første bog udkom i 2010 med titlen: Fra terapi til pædagogik – en brugsbog i narrativ praksis.Bogen er en samling af konkrete, velfunderede eksempler fra en genkendelig hverdag på narrativ praksis i skolen. Forfatterne viser, hvordan narrative perspektiver og metoder har inspireret og bidraget til meningsskabelse og (op)løsning af vanskeligheder og til skabelse af nye handlemuligheder og nye forståelser for elever, lærer og forældre. Herudover giver den læseren en grundforståelse af den narrative tænkning, dens teori og dens begreber.Narrativ praksis i skolen er redigeret af Anette Holmgren, leder af konsulentfirmaet DISPUK, og Martin Nevers, underviser hos DISPUK.
Samtaler der bygger bro guider fagprofessionelle til bedre samtaler med borgere, forældre, børn, brugere og pårørende. Bogen viser, hvordan du undgår de faldgruber, der ofte fører til konflikt eller fastlåsthed ved at bygge bro mellem modsatrettede tanker og følelser i din egen tilgang.Mellem:medlidenhed og irritationbekymring og passivitet problemer og positivitetfaglig usikkerhed og følelsen af at have retskyldfølelse og placering af skyld hos andreJacob Folke Rasmussen viser, hvordan du kan skabe grobund for udviklende samtaler ved at fokusere på det vigtige bag problemerne, ved at sammenflette din egen og andres viden og ved at have blik for de underliggende forståelser.
Hvordan kan inklusion udfoldes i hverdagen og give mening, sådan at vi får vuggestuer, børnehaver og SFO'er med endnu højere pædagogisk kvalitet? I denne antologi giver forfatterne deres bud på, hvordan inklusion i praksis - når vi bevæger os fra vision til virkelighed - netop kan udgøre den afgørende, kvalitative forskel både for det enkelte barn og for fællesskabet.Antologien er båret af et dobbelt perspektiv på inklusionsopgaven. Som professionel må man have fokus på at tilpasse den pædagogiske kontekst, så alle børn får lige muligheder for at deltage. Samtidig må man have fokus på individets forudsætninger og de eventuelle vanskeligheder, som barnet kan være i, og som kan være en barriere for barnets aktive deltagelse i institutionens fællesskaber.Forfatterne udgør en bred vifte af praktikere, forskere og konsulenter, der repræsenterer både den særlige specialpædagogiske viden og det almenpædagogiske felt. Bogen henvender sig primært til det pædagogiske personale i dagtilbud og SFO, men da inklusion er en fælles opgave for hele børne- og ungeområdet, er mange af bogens bidrag også yderst relevante for skolens ansatte, medarbejdere i PPR, kommunens forvaltning og pædagogiske konsulenter.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.