Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Underholdningsbranchen udvikler sig løbende og det samme gør de regler, som regulerer branchen. 3. udgave af Entertainmentretten har til formål at beskrive disse regler med særlig fokus på aftalepraksis og de særlige karakteristika, som er gældende i de kreative brancher. I tillæg hertil er der medtaget nye emner, f.eks. gives der et indblik i indholdet af forslagskontrakter, og de væsentligste emner inden for kunstig intelligens beskrives. Der sker også en uddybning af områder såsom TV-formater og musikforlagsaftaler. Samlet set giver bogen en bred indføring i de mange forskellige juridiske problemstillinger, som er gældende for underholdningsbranchen.Målgruppe Bogen henvender sig hovedsageligt til undervisning i Entertainmentret på Københavns Universitet. Herudover er bogen relevant for ikke-studerende, fx advokater, jurister eller andre, der gerne vil have et overblik over reglerne i underholdningsbranchen, da den giver en praktisk indføring i bl.a. film-, bog- og musikkontrakter.Om forfatterne og redaktørerne Bogen er en antologi og er skrevet af en række forfatter, som hver især er eksperter på de områder, som de har beskrevet.Bogen er redigeret af Jakob Plesner Mathiasen og Lasse Lau Nielsen.Jakob Plesner Mathiasen er advokat med speciale i IP- og Entertainmentret. Han har særlig fokus på samspillet mellem IP-rettigheder og ny teknologi, herunder navnlig AI. Jakob er udpeget som sekretær for Dansk Selskab for Ophavsret og har modtaget Koktvedgaard-prisen for sit arbejde inden for Medie- og Entertainmentret. Jakob er uddannet cand.jur. fra Københavns Universitet, blev advokat i 2004 og fik møderet for landsretten i 2008. Jakob har udgivet en lang række bøger og artikler om IP- og Entertainmentret. Jakob var – sammen med Lasse Lau Nielsen – med til at oprette faget Entertainmentret på Københavns Universitet, hvor han underviser som ekstern lektor. Jakob har desuden skabt podcasten ”Entertainmentretten”, hvor han sammen med sin faste medvært, Morten Rosenmeier, kaster sig over de aktuelle problemstillinger inden for retsområdet.Lasse Lau Nielsen har i et lille årti arbejdet intensivt med medie- og entertainmentret og arbejder i dag i Gorrissen Federspiels afdeling for IP og Digital Business, hvor han navnlig beskæftiger sig med spørgsmål relateret til musik, kollektiv forvaltning af rettigheder og kunstig intelligens inden for underholdningsbranchen. Tidligere har Lasse i en længere årrække været ansat i Kulturministeriet, hvor han bl.a. har forhandlet og implementeret et stort antal EU-retsakter på ophavsretsområdet. Han har desuden været forfatter og redaktør på alle tre udgaver af Entertainmentretten og har i flere år undervist i kursusfaget med samme navn på Københavns Universitet.
Nu kommer 2. udgave af Entertainmentretten, som beskæftiger sig med endnu flere juridiske problemstillinger!Hvordan er reguleringen af musik- og filmrettigheder? Hvor går grænsen mellem ytringsfriheden og retten til eget navn og billede m.v.? Hvordan reguleres e-sport og gaming? Må fodboldspillere, sponsorer og ejere af fodboldstadions overhovedet vise deres støtte til regnbuefarverne under EM?Ovenstående er blot et udklip af de spørgsmål, som bogen besvarer, og samtidig illustrerer de bogens emnemæssige bredde. Da bogen udkom for første gang i 2019 afdækkede den et hul, som litteraturen hidtil ikke havde formået. Entertainmentretten råder over et stort område, både internationalt og i Danmark i praksis, og det er samtidig under konstant udvikling. Bogen går derfor i dybden med at undersøge, hvordan lovgivningen påvirker praksis og de sædvaner, som vi ser indenfor underholdningsbranchen.Nyt i 2. udgaveLigesom sin forrige udgave har bogen en praktisk indgangsvinkel til de enkelte områder, så læseren får et indblik i de praktiske mekanismer og interesser inden for entertainmentretten. Hvor sidste udgave havde ekstraordinært fokus på internetplatforme som YouTube og Facebook og deres dertilhørende ansvar, arbejder denne udgave også med en række nye emner. Det drejer sig bl.a. om e-sport, online betting/kasino, computerspil og kollektiv forvaltning af ophavsret. Derudover er bogens allerede eksisterende kapitler opdateret som følge af nye retsregler, praksis m.v.MålgruppeBogen henvender sig specifikt til undervisning i Entertainmentret på Københavns Universitet. Herudover er bogen relevant for ikke-studerende, fx advokater, jurister eller andre, der gerne vil have et overblik over reglerne i kultursektoren, da den giver en praktisk indføring i bl.a. film- og musikkontrakter.Om forfatterneJakob Plesner Mathiasen er specialist i IP- og Entertainmentret og sekretær for Dansk Selskab for Ophavsret. Jakob Plesner Mathiasen er uddannet cand.jur. fra Københavns Universitet, blev advokat i 2004 og fik møderet for landsretten i 2008. Jakob Plesner Mathiasen har udgivet en lang række bøger og artikler om immaterialret og er ekstern lektor i Entertainmentret på Københavns Universitet. Jakob Plesner Mathiasen er ansat hos Gorrissen Federspiel.Lasse Lau Nielsen er cand. jur fra Syddansk Universitet og har siden sin tid i advokatpartnerselskabet Horten arbejdet intensivt med problemstillinger relateret til underholdningsbranchen. Først 7 år i Kulturministeriets ophavsretskontor, hvor han hovedsageligt har været involveret i forhandling af EU-retsakter på ophavsretsområdet, herunder direktivet om kollektiv forvaltning af ophavsret, portabilitetsforordningen og direktiv om ophavsret på det digitale indre marked. Siden 2020 har han beskæftiget sig med licensering af rettigheder til indspillet musik ved IFPI Danmark og Musikproducenternes Forvaltningsorganisation. Herudover har han de seneste år undervist på Københavns Universitet i faget Entertainmentret som ekstern lektor.Bogens yderligere kapitler er skrevet af eksperter indenfor de pågældende discipliner, og forfatterne har skrevet deres kapitler uafhængigt af hinanden.
Et omfattende opslagsværk om lov om kollektiv forvaltning af ophavsretLov om kollektiv forvaltning af ophavsret er en implementering af direktivet om kollektiv forvaltning af ophavsret og beslægtede rettigheder samt multiterritoriale licenser for rettigheder til musikværker med henblik på onlineanvendelse i det indre marked.Denne bog er en klassisk lovkommentar om loven om kollektiv forvaltning af ophavsret. Loven trådte i kraft i 2016 som konsekvens af implementering af EU-direktiv herom. Udover den klassiske lovkommentar indeholder bogen en gennemgang af organisationerne inden for området og meget af den baggrundsret, som er relevant for området.Denne lovkommentar er opbygget sådan, at der er et indledningskapitel, hvor der er en kort introduktion til forvaltningsorganisationers virksomhed og en kort beskrivelse af de danske forvaltningsorganisationer. Selve lovkommentaren følger lovens opbygning. Sidst er der en omtale af de bestemmelser i ophavsretsloven, der er en implementering af forvaltningsdirektivet.
Flere og flere benytter sig af de mange muligheder for at handle på internettet. Men internettet indeholder også en række faldgruber, man skal være opmærksom på som forbruger, og mange har en berøringsangst, når det kommer til internethandel.I Køb og salg på internettet beskrives de forholdsvis enkle spilleregler, man skal følge for at sikre sig, at handlen på internettet ikke bliver en dårlig oplevelse.Bogen gennemgår således de typiske problemstillinger, som opstår, når man handler på internettet, og indeholder gode råd og vejledning til forbrugeren om e-handel samt nyttige oplysninger, hvis man står med et konkret problem.+ Kend dine rettigheder på internettet+ Bliv mere tryg med e-handel+ Godt opslagsværk til konkrete problemer+ Klar besked om klagemuligheder
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.