Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ny dansk dramatik, fra den tredobbelte Reumertvinder Jakob Weis:Den står så tavst derovre på dokøen, i lige linje med Gud og konge. Danmarks-historiens dyreste folkegave.På taget cirkler to spøgelser hvileløst omkring. Møller og Larsen. Her er intet glemt, intet tilgivet eller kapituleret. Her raser kampen om, hvem der havde ret, og hvem der havde uret, om, hvem der gav ordrer, og hvem der ikke fulgte dem, om glasfacader, der skulle have været i sten, om rettidig omhu, og, måske endnu mere eksistentielt, hvadhøjden bør være på et anstændigt, toilet og hvad er det nu, der vejer mest, et kilo magt eller et kilo kunst?Møller & Larsen tager sit afsæt i tilblivelsen af Operaen og konflikten mellem en af verdens rigeste mænd og en af verdens største arkitekter. En konflikt, der senere på ærgerligste vis har defineret en af de dyreste og størst tænkte kulturbygninger i Nordeuropa.Urpremiere på Det Kongelige Teater, marts 2018
Grotesk og humoristisk nytolkning af Shakespeares Hamlet, hvor galskaben sættes op mod nutidens diagnosesamfund. Alle siger, at Ophelia har mistet forstanden. Hun kan ikke længere tale, men er begyndt at synge. Der må findes en diagnose, og derfor opsøger hun en terapeut. Sammen rekonstruerer de den traumatiske hændelse, der har taget talen fra hende. Hendes elskede Hamlet har dræbt Polonius, og hendes bror Laertes er på hævntogt. Samtidig er Claudius og Gertrud i gang med et intenst parterapi-forløb med delebarnet Hamlet som centrum. Gertrud elsker ham over alt på jorden, mens han er en torn i øjet på Claudius, og så kan anklagerne ellers flyve om ørerne. Mens alle andre får udredt deres livs kriser, glimrer hovedpersonen, Hamlet, ved sit fravær.
Det er paraften i swingerklubben. Den erfarne swinger med topmave og g-streng kigger rundt på de andre. Der er begynderparret, hvis sexliv er gået i stå og som forsøger at samle stumperne af forholdet ved at blande andre ind i det. Der er kendissen og swingermama og konsulenten i de dyre hofteholdere. Der er dark rooms, kondomer og madrasser på gulvene. Vi er klar til at bevæge os ud i swingernatten med skiftevis spænding og skælven når vi følger parrene, mens de mærker fast grund forsvinde under deres fødder når de kaster sig ud i deres Extrem Sport. "Extrem Sport" er en socialrealistisk komedie om udtørret tosomhed og det borgerlige parforholds fallit. Det er tredje del af trilogien "Humanum Bæst". Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007.I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
Kronprinsen skal giftes. Landet over sidder den danske befolkning klinet til skærmen med kanelgifler og en skarp til formiddagskaffen. Men noget er galt. Gommen er ikke mødt op i kirken og de royale reportere begynder at blive nervøse. Hvad ingen ved er, at kronprinsen er skredet. Fra Slotsholmen satte han i løb og nu ses han spæne gennem de mennesketomme gader på Amager i fuldt galla-outfit. Med et vildt udtryk i øjnene og gråd i halsen ligner han en, der har mistet kontrollen. Eller også har han netop genvundet den? Da han når Dragør, banker han på døren til en en middelklassefamilie i parcelhus og spørger, om han må søge tilflugt der. Han vil almindeliggøre sig, proklamerer han. Og i dette hjem starter historien. Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007.I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
Hvad er det for kræfter, der er på spil i den konstante jagt efter lykke, nærvær og mening med livet? Nu’et og ungdommen dyrkes som en religion. Mens nogle mediterer for at lære at være til stede i nu’et, kæmper andre en desperat kamp mod forgængeligheden og urets tikken. I et studie, der stiller skarpt på det moderne menneske, er man taget til Charlottenlund Travbane nord for København for at undersøge forskellige menneskeskæbner: spillefuglene, drømmerne og de, der er brudt sammen.Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007.I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
Scenen er sat. Vi er på Folketeatret, året er 1898 og Herman Bang skal instruere Strindbergs kontroversielle stykke "Frøken Julie". Veninden Betty Nansen skal spille hovedrollen og over for hende spiller den smukke skuespiller Fritz Boesen, som Herman Bang er hovedkuls forelsket i. Betty Nansens eget ægteskab vakler og Boesens flirteri frister. Den unge forfatterspire Johannes V. Jensen tilslutter sig selskabet, absinten flyder i en lind strøm og de prominente kunstnere begynder at vogte over og udnytte hinanden, mens Herman Bang kæmper en ensom kamp for sin ulykkelige kærlighed. "Bang og Betty" er en smertelig fortælling om fordomme, forelskelse og frigørelse. Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007.I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
"Et dukkehjem" fra 1879 ender da Nora forlader sin mand Helmer, deres tre børn og en bekvem tilværelse som bankdirektørfrue. Og her begynder "Helmer Hardcore. Et dukkehjem II". Året er 2007 og Helmer er en presset mand, der trods sin følelse af såret maskulinitet, desperat forsøger at vinde Nora tilbage. Nora nægter og Helmer klarer sig gennem tilværelsen som alenefar med rødvin i lidt for store mængder. Som tiden går og som promillen tager til, begynder også hans position som bankdirektør at vakle under ham og Helmers stilling i banken bliver et nemt bytte for yngre karrierestormere med rundsave på albuerne. "Helmer Hardcore. Et dukkehjem II" er en ubarmhjertig fortælling om en mand, der krampagtigt forsøger at holde fast i sin position som direktør og ægtemand, men som i stedet ender i det totale sammenbrud. Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007.I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
Vi er i en af litteraturens mest berømte, erotiske besættelser. Forfatteren Aschenbach er en mand i sin bedste alder med kontrol over sine følelser. Men kontrollen ophører brat efter et tilfældigt møde med den unge, smukke Tadzio. Mens Aschenbach langsomt sygner hen i en evig iagttagelse af den smukke mand, leger Tadzio med den seksuelle magt, han opdager, at han har over et andet menneske. Mens Thomas Mann i sin klassiske fortælling lader Aschenbach være historiens omdrejningspunkt, lader Jacob Weis i dette skuespil den unge Tadzio komme til orde.Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007.I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
En kvinde træder ind i en hotelsuite. Hun befinder sig i en europæsik storby, en metropol fyldt med mennesker, der lever deres drømme ud mens andre går til grunde. Kvinden er verdenskendt operasanger, en diva med et levet liv bag masken. Hun er træt og afkræftet efter en anstrengende forestilling. Pludseligt står en ung mand i hendes værelse. Er det roomservice? Der er noget påtrængende og iagttagende ved manden og han ved langt mere om kvinden end han burde og hvad hun er komfortabel med. "Diva min" er en tragisk fortælling om et menneskes vanvid og ubevidste, men katastrofale kollisionskurs mod bunden.Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007.I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
I første del af Jakob Weis’ dramatrilogi "Kunst, humor og angst" møder vi kunsten personificeret gennem Kristian von Hornsleth. For hvem er Kristian von Hornsleth? Er han en frelser? En medieluder? Et brand? En genial kunstner? Eller blot en provokatør? Husker du, da han fik en hel afrikansk landsby til at tage hans efternavn mod at få en gris eller en ged i betaling? Eller da han med værket "The Homeless Tracker" skabte en hjemmeside, hvor man kunne købe en britisk hjemløs person og følge dennes færden via GPS?"Udslet Hornsleth" studerer fænomenet Hornsleth: Hans liv, hans tanker, produktion, forbrug og hor. Vi trænger helt under huden. Og vi udsletter ham om nødvendigt.Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007.I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
I fremtidens farligste kampart "verbal boxning" har to par udfordret hinanden i en boksering. I det ene ringhjørne står den succesfulde filminstruktør Tobias Faber og hans kone, marketingschefen Cille. I det andet ringhjørne står taberne fra gaden Knudsen og hans forslåede vedhæng Tonja. Tobias og Cille går efter suset ved en let sejr, mens det andet par desperat forsøger at gribe denne ene chance, som livet har givet dem. Men dommeren dukker aldrig op og parrene må ikke forlade bokseringen før der er fundet en vinder. Det følgende døgn bliver en nådesløs og intens kamp uden faste spilleregler der afslører, at alle mennesker - høj som lav - har skeletter i skabet, som ikke tåler dagens lys. "Boxning. Infight ved verdens ende" er et drama serveret med både vittigheder og rørende scener. Skuespillet blev første gang sat op på Teater Grob i 1998 med Mia Lyhne i en af hovedrollerne. Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007. I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
En pilot med alvorlige psykiske problemer og faglige mangler er skyld i, at et fly styrter ned. Tilbage sidder syv mennesker i resterne af flyet og er grundlæggende i tvivl. Er de overhovedet levende? Er de havnet i en ødemark eller er de fanget i øjeblikket mellem liv og død? En afdanket rockstjerne, en stewardesse og den gravide kvinde Bitter, der virkelig lever op til sit navn, er blandt karaktererne i denne eksistentielle katastrofekomedie, hvor latter og rædsel mødes. "Der hvor flyene styrter" er et skarpt og underholdende skuespil om menneskers længsler og bristede drømme. Stykket blev skrevet til afgangseleverne på skuespillerskolen ved Odense Teater og opført i 2008. Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007. I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
Et brunstigt brøl sætter det årlige møde mellem en flok soldaterkammerater med en fortid i livgarden igang. Også i år skal en stormester i pels kåres: Den, der har nedlagt flest kvinder i det forgangne år, vinder. Beviset leveres i form af en hårdusk - en pels - til den tidligere stormester og præmien er en pude stoppet med duskene, som sejrsherren kan sidde og sniffe i. 2510 pelse er det blevet til i løbet af et årti. For at sikre den korrekte vinder indkaldes et uvildigt vidne. Men noget er anderledes i år. Vidnet stiller spørgsmål og borer dybt i venskabet mellem soldaterkammeraterne. Attituder og faste roller kollapser og hvad der skulle have været en kendt gennemspilning af ritualer ender som en katastrofe. Et brunstigt brøl bliver til et sammenbrud. Dramaet blev opført på Teater Grob i København i 2001 med blandt andre Thomas Levin og Per Scheel-Krüger i hovedrollerne. Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007. I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
Fie og Claes hygger sig i rækkehuset mens deres børn er på ferie hos farmor. Claes og naboen Thulesen får sig et par øl efter en veloverstået generalforsamling i grundejerforeningen og alt ånder idyl og provinsfred indtil Fies søster, Pity, pludselig dukker op. Da Pity med sit stofmisbrug og sine lettere forstyrrede tanker invaderer rækkehuset, invaderes Claes af frygt. For har Pity taget sin kærestes sindssyge pitbullterrier med mens han sidder i spjældet? Da Thulesens opdrættede duer begynder at dø, begynder Claes for alvor at tvivle på sine egne syner og tanker. Er det Pity eller pitbullterrieren, der står bag fugledrabene eller er det Claes, der er ved at blive sindssyg?"Pitbull" blev sat op på Teater V i 2009 med anmelderroste Ditte Hansen og Troels Lyby i rollerne som ægteparret Fie og Claes.Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007. I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
I anden del af Jakob Weis’ dramatrilogi "Kunst, humor og angst" møder vi humoren personificeret gennem komikeren Casper Christensen. Men hvor er Casper Christensen egentlig henne? En efter en tropper forskellige skuespillere op på Christensens produktionsselskab Dougals Entertainment for at pitche den nye fede idé og for at lefle sig ind dér, hvor pengene, berømmelsen og tidsånden befinder sig. Som i en sitcom med dåselatter og klappen bliver skuespillerne fortsat mere frustrerede, for hvem er hende, der sidder i receptionen? Og hvem griner? Og hvad vil de?"Casper Christensen komplekset" er et drama om grænsen mellem selviscenesættende kunstner og privatperson, om ironi og kynisme og om tidens relativisme, hvor ingen rigtig vil tage stilling til noget. Drama om kunsten, humoren og angstenJakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007. I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
I tredje del af Jakob Weis’ dramatrilogi "Kunst, humor og angst" møder vi angsten personificeret gennem Lars von Trier. Udgangspunktet er von Triers berømte og berygtede Hitler-udtalelser under et interview I Cannes, hvor Kirsten Dunst ihærdigt forsøger at få ham til at tie stille. Von Trier vil skabe et værk ud af skandalen. Alting filmes og instrueres og skellet mellem virkelighed og fiktion udviskes langsomt mens elementer fra dokumentarismen infiltrerer det surrealistiske. Vi møder en von Trier, der desperat råber "Jeg er alkoholiker, for helvede" mens en udstoppet ræv spiller rollen som psykiater. Efter en brat afslutning på første akt, udspiller anden akt sig som et spørgsmål: Findes der en etisk grænse for ytringsfrihed i kunstens hellige navn? Drama om kunsten, humoren og angstenJakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007. I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
Tove Ditlevsens sidste kærlighed.Hendes oprigtighed nærmer sig det brutale. Hun klæder sig selv og sine nærmeste af i hensynsløst ærlige portrætter af et kvinde- og forfatterliv, der til forveksling ligner hendes eget; Tove Ditlevsen, forfatter, brevkasseredaktør, mor, stedmor og hustru.Da vi møder hende i dette drama af Jakob Weis, er hun gift med sin fjerde mand, Ekstrabladets chefredaktør Victor Andreasen. Tove har netop udgivet novellesamlingen Den onde lykke, og hendes ægteskab bevæger sig i det opslidende felt mellem sammenbrud og lykke.De to føler sig forbundne via skæbnen, og deres forhold er en konstant spændetrøje af gensidigt begær og nedslidende afhængighed. Hun søger lindring i en kemisk rus. Han søger lindring hos sine unge elskerinder. Deres omgangskreds påtvinges rollen som vidner og medspillere i Toves selviscenesatte liv.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.