Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Et mindset dækker over de holdninger og indstillinger, man som person tænker og handler ud fra. Med et dynamisk mindset har man en tro på, at man kan lære, man tør give sig i kast med udfordringer, og man er motiveret og vedholdende. I modsætning hertil er det fikserede mindset, hvor man oplever, at man enten kan eller ikke kan - og at man derfor ikke behøver at anstrenge sig.Denne bog er skrevet af to undervisere, der har arbejdet tæt sammen med Carol Dweck, som er professor i psykologi og kvinden bag teorien om mindset. Med dette solide kendskab til forskningen beskrives det i bogen, hvordan motivation, indstillinger og holdninger til talent og læringsfremgang har indflydelse på børn og unges udvikling og resiliens - i skolen, i privatlivet og i fremtiden. Her præsenteres en række fremragende strategier, som professionelle i dagtilbud, skole og ungdomsuddannelser kan lade sig inspirere af for at udvikle dynamisk mindset hos børn og unge.Bøgerne i Challenging Learning-serien er skrevet af James Nottingham i samarbejde med en række kollegaer. Formålet med serien er at udfordre læring og gøre læring mere udfordrende. Bøgerne formidler konkrete aktiviteter, strategier og redskaber til at udvikle eksempelvis dialog, feedback, spørgsmål og mentalitet i pædagogiske relationer. Bøgerne, der er formidlet i Nottinghams sædvanlige tankevækkende og underholdende stil, henvender sig til lærere, pædagoger og ledere.Til serien hører hjemmesiden www.dafolo.dk/challenginglearning. Her kan man finde en række aktivitetskort, modeller og figurer fra bøgerne, så de beskrevne aktiviteter er lige til at gå til.Omtale'Nottingham og Larsson udpeger de udløsende faktorer, reaktioner samt adfærdsmåder, som de to mindset hver især fremkalder. Dette bliver understøttet af Carol Dwecks noter, som på elegant vis sammenkobler og bygger bro mellem teori og praksis. Bogens kapitler indeholder øvelser, som kan anvendes med en eller flere kolleger til at fremme en eksplorativ dialog og fælles refleksion. (…) En yderst velskrevet og anvendelig bog til alle, som ønsker at blive klogere på det mindset man har i en sammenhæng, og det mindset man har i en andet, så praksisserne på bedste vis kan integreres i læringen i klasserumskulturen.' - Hanne Marie Vesløv, skolekonsulent, og Margith Rahbek Dam, pædagogisk udviklingskonsulent'Forfatterne minder os om, at mindset kan have indflydelse på andet end resultater. Med et dynamisk mindset bliver mennesker fx mere vedholdende og villige til at tage imod udfordringer, men hvis der ikke er situationer, hvor der er brug for disse evner, så kommer det dynamiske mindset ikke til udtryk. Endelig giver bogen en række hands-on-værktøjer til at fremme et dynamisk mindset, så der kan skabes progression og fremskridt for alle elever uanset deres udgangspunkt. Forfatterne slår fast, at uanset hvilke vilkår skolerne er underlagt, så betyder læreren rigtig meget for kulturen i klasserummet og for den enkelte elevs læring og progression.' – Berit Johannsen, konsulent ved Navigent'James Nottingham og Bosse Larsson giver et nuanceret billede af begrebet mindset. De rydder op i nogle af de forenklede tolkninger ved at gennemgå forskellige forskningsresultater og give deres bud på, hvad der er brug for i debatten. Sammen med Carol Dweck stiller forfatterne spørgsmålstegn ved, om det har lydt for nemt at udvikle et dynamisk mindset. Bogen giver desuden nogle gode bud på, hvordan der kan arbejdes i praksis på skolerne. Den er særligt velegnet til de læsere, der gerne vil have en mere grundig forståelse for forskning, baggrund og ræsonnementer om mindset, inden de går i gang med det konkrete arbejde med eleverne. Bogen er et vigtigt bidrag til at få diskuteret, om og hvordan der kan arbejdes med mindset, selv om effekten er nuanceret og gør en større forskel i nogle situationer end i andre. Der er lagt op til mange gode refleksioner gennem bogen, som bygger bro til egen praksis samtidig med, at lærere og kolleger opfordres til at diskutere deres professionelle sprog. Hvordan taler vi egentlig om eleverne - og om hinanden? Gennem konkrete cases gives eksempler på værdien af, og vigtigheden af ikke at kategorisere, men udbrede tilgangen til eleverne. De tre spørgsmål: Hvad forsøger vi at opnå? Hvor store fremskridt har vi gjort indtil nu? Hvad er det næste vi bør gøre? går igen i udviklingen af skolens kultur og tilgang til elevernes læring. I bogen bliver der gjort meget ud af værdien af feedback og vigtigheden i timingen heraf samt af at skelne mellem forskellige typer af ros. Det er langt vigtigere at have fokus på elevernes fremskridt end på deres resultater. Forfatternes tilgang spejles i spørgsmålet: Spørg ikke om, hvad lærerne gør. Spørg i stedet eleverne om, hvad deres lærere tillægger værdi.' – Nanna Paarup, konsulent og forfatter, www.skolekonsulenter.dk'Fin bog om mindset. (…) Denne bogs budskab er vigtigt, for den forsøger at rykke ved vores forestillinger om intelligens. (…) En væsentlig del af denne bog er dens opbygning. Der tales hele tiden med læseren. Der stilles spørgsmål, der opfordrer læseren til at tænke over udfordringer, til at tale med kolleger om udvalgte problemstillinger. Det er en god ide.' - FolkeskolenLæs hele anmeldelsen
Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet generelt og i forhold til undervisningen i børnehaveklasse, 1. og 2. klasse. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås, praktiseres og kobles med læringsmål. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og meningsskabende i deres læring.Se indholdsfortegnelse og indledning til bogen'Samlet set giver Literacy og læringsmål i indskolingen et inspirerende dynamisk billede af, hvordan man kan forstå literacy i indskolingen i disse år på en måde, der gør en klogere på de fleste fag i skolen, samtidig med at der bliver knyttet an til de spændinger, der er i den nuværende målforståelse.' - Søren Eefsen, lektor i dansk ved professionshøjskolen UCC'Literacy og læringsmål i indskolingen er en fantastisk bog (...) Dette er en bog, der inspirerer på hver eneste side med teori og ikke mindst konkrete og let håndgribelige praksiseksempler.' - Nina R. Kledal, læsekonsulent'Spændende og inspirerende bog. Vigtig pointering af at literacybegrebet hører til i alle fag, så eleverne bliver dygtige til sprog i alle afskygninger. God blanding af teori og praksiseksempler.' - lektørudtalelse fra Dansk BiblioteksCenter'Bogens 11 kapitler indkredser de to centrale begreber literacy og læringsmål, og det er en indsigtsfuld bog for alle' - Folkeskolen- Læs resten af anmeldelsen her'Det er fra ende til anden en meget inspirerende bog set ud fra såvel den teoretiske som den praktiske synsvinkel.' – Børnehaveklasselederforeningen - Læs resten af anmeldelsen her
Børnehavebørn er nysgerrige, videbegærlige og elsker en sjov udfordring. Daginstitutioner har derfor også en helt unik mulighed for at støtte og udvikle børnenes lyst til at lære og ikke mindst deres evner til at lære. Det handler denne bog om.Bogen her fokuserer nemlig på, hvordan man hjælper børnehave-børn med at lære, hvordan man lærer.I bogen tages centrale emner som læringsudfordringen, tænkefærdigheder og dynamisk og fikseret mindset under kærlig behandling - altid fulgt op at konkrete forslag til refleksion i personalegruppen samt aktiviteter at prøve af med børnene.Du finder blandt meget andet inspiration til at arbejde med:I.K.V.-modellenLæringsudfordringenUdforskende tale og gode spørgsmålMindset og rosFeedbackens syn trinStyrk den tidlige læring er spækket med gode forslag og konkrete aktiviteter lige til at bruge sammen med børn i alderen 3-7 år, alt sammen præsenteret i det sædvanlige tankevækkende og humoristiske sprog, som James Nottingham er kendt for.Se indholdsfortegnelse og forord til bogenLæs pressemeddelelse om internationalt partnerskab om kompetenceudvikling
Udfordring gør læring mere interessant. Det er hovedargumentet for at kaste sig ud i læringsudfordringen, der er en dialogbaseret gruppeaktivitet. Her opstår en kognitiv konflikt, hvor to eller flere ideer giver mening hver for sig, men ved nærmere eftertanke synes at være i modstrid med hinanden. Dette motiverer deltagerne i læringsudfordringen til sammen at tænke dybere, strategisk og mere kritisk, indtil de kommer ud på den anden side af 'pitten' og oplever et heureka-øjeblik. Læringsudfordringen giver deltagerne mulighed for at tænke over og tale om deres egen læring. Den opmuntrer til en dybdegående undersøgelse, der får eleverne til at bevæge sig fra viden på et overfladisk niveau til en dyb forståelse. Den opbygger elevernes vedholdenhed, beslutsomhed, nysgerrighed, dynamiske mindset og metakognitive strategier. Og den øger glæden ved at lære i samarbejde med andre.Læringsudfordringen indeholder en inspirerende beskrivelse af den bagvedliggende tilgang til undervisning og læring, en grundig indføring i aktivitetens fire stadier samt overvejelser om, hvordan man kommer i gang som enkelt underviser eller som samlet skole.'Denne bog indeholder mange relevante processer, der kan sætte gang i de forskellige læringsstadier, vise forbindelserne mellem stadierne og dokumentere, hvilken indflydelse de har, i kraft af de strategier, som James Nottingham og hans team har gennemprøvet i mange forskellige sammenhænge over hele verden. Det er en fornøjelse at læse en bog, der igen gør udfordring til en del af læringen.' (John Hattie)'Det er en både tankevækkende og inspirerende udgivelse. En af de udgivelser, som får undervisere til at stoppe op, tænke over egen undervisningspraksis og videreudvikle denne praksis.' - Lektørudtalelse fra Dansk BiblioteksCenterBøgerne i Challenging Learning-serien er skrevet af James Nottingham i samarbejde med en række kollegaer. Formålet med serien er at udfordre læring og gøre læring mere udfordrende. Bøgerne formidler konkrete aktiviteter, strategier og redskaber til at udvikle eksempelvis dialog, feedback, spørgsmål og mentalitet i pædagogiske relationer. Bøgerne, der er formidlet i Nottinghams sædvanlige tankevækkende og underholdende stil, henvender sig til lærere, pædagoger og ledere.Til serien hører hjemmesiden www.dafolo.dk/challenginglearning. Her kan man finde en række aktivitetskort, modeller og figurer fra bøgerne, så de beskrevne aktiviteter er lige til at gå til.Se indholdsfortegnelse og forord til bogen'Styrken i denne bog er, at man som læser både får indblik i de teorier, der ligger bag Nottinghams tanker, og får mange gode eksempler på, hvordan det gøres i praksis sammen med elever. Bogen knytter sig ikke direkte til specifikke fagområder, men der er flere steder i bogen ideer til alle skolens fagområder. Bogen anbefales som et godt bud til undervisere, der har lyst til at prøve noget nyt - til at udfordre deres elever' - Gunnar Green, FolkeskolenUdnævnt som Månedens Bog i december 2017 af Kompetencehuset Heckmann: 'Bogen er specielt god for dig, som ønsker mere dialog og mere dybdelæring, og som fx allerede arbejder med SOLO-taksonomien.'
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.