Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Videnskabsteori for økonomi, politik og forvaltning giver et overblik over centrale videnskabsteoretiske positioner og deres indbyrdes kamp om nøglen til videnskabelig erkendelse. Det videnskabsteoretiske overblik suppleres med gode eksempler på de forskellige positioners konsekvenser for studier af økonomi, politik og forvaltning. Læseren rustes til at forstå og tage stilling. Dermed giver bogen grundlag for løbende reflektion over muligheder og begrænsninger ved forskellige videnskabelige former for erkendelser.
Videnskabsteori for økonomi, politik og forvaltning giver et overblik over centrale videnskabsteoretiske positioner og deres indbyrdes kamp om nøglen til videnskabelig erkendelse.Disse kampe er især centreret omkring uenigheder om, hvorledes vi som samfundsforskere hensigtsmæssigt kan forstå og anvende begrebspar som sand/falsk og rigtig/forkert. Hermed handler de også om, hvordan vi kan skelne videnskab fra andre former for erkendelse, og hvordan vi ideelt set bør arbejde videnskabeligt.Det videnskabsteoretiske overblik suppleres med gode eksempler på de forskellige positioners konsekvenser for studier af økonomi, politik og forvaltning. Hermed lægger Jan Holm Ingemann op til at identificere og analysere kampenes relevans i forhold til spørgsmål som: Er økonomi, politik og forvaltning noget særligt? Skal disse felter studeres ved hjælp af særlige perspektiver og metoder, eller på samme måde som astrofysikere studerer planeternes baner?Læseren rustes til at forstå og tage stilling. Dermed giver bogen grundlag for løbende refleksion over muligheder og begrænsninger ved forskellige videnskabelige former for erkendelser.Forfatteren vandt en særpris ved Lærebogsprisen 2012, som præmierede bogforslaget med den begrundelse, at forfatteren mestrer at gøre et svært tilgængeligt stof begribeligt, interessant og relevant.
Kvalitative undersøgelser i praksis handler om metoder til at skabe viden om mennesker og samfund. Bogen giver en introduktion til etablerede kvalitative metoder som dokument- og interviewmetoder, observationsmetode samt aktions- og praksisforskning. Den introducerer desuden til, hvordan man anvender kvalitative metoder i studiet af dynamiske internetbaserede kilder, da en stor del af vores økonomiske, politiske og sociale liv udspilles på, og i forbindelse med, internettet og ikke mindst sociale medier.Hvordan en undersøgelse bedst tilrettelægges afhænger af, hvilke spørgsmål den skal svare på. Bogen præsenterer derfor metodernes forskellige styrker og svagheder. Den kobler desuden de metodiske overvejelser op på et videnskabs- og erkendelsesteoretisk fundament, da fortolkningen af den viden, der kommer ud af en undersøgelse, afhænger af det videnskabsteoretiske grundlag metoderne bygger på.Kvalitative undersøgelser i praksis er især målrettet studerende på videregående uddannelser som universiteter og professionshøjskoler, men kan også anvendes af alle andre, der ønsker at anvende kvalitative metoder i deres undersøgelsespraksis.Forfatterne vandt en særpris ved Lærebogsprisen for forslaget til bogens første udgave. De modtog prisen for deres evne til på utrolig klar, forståelig og anvendelig vis at sætte fokus på, hvordan metoderne kan anvendes i praksis. I denne 2. udgave af bogen har forfatterne fastholdt ambitionen om at skrive forståeligt, anvendeligt og tæt på anvendelsen i praksis. Netop ønsket om nærhed til praksis indebærer, at denne udgave er udvidet og opdateret, herunder særligt i relation til digitale medier og nye digitale praksisser.
Dette er ikke en metodebog i betydningen en rigid anvisning af trin og elementer i denne proces. Ambitionen med bogen er derimod at åbne op for metoder, der kan afdække vores verden i al dens kompleksitet og flerdimensionalitet. På den måde handler bogen om, hvordan man kan skabe forskningsbaseret viden gennem et åbent og kreativt samspil mellem praksis, virkelighed og erkendelse.Nøglen til den åbne og flerdimensionelle forskning er eksempler. I bogen vises, hvordan der med eksemplarisk metode åbnes op for muligheder for at se verden i et sandkorn . Gennem umiddelbare og konkrete observationer er det muligt at forske i og afdække, hvad der overgribende og fundamentalt er på spil i tid og rum. Gode, afgrænsede eksempler kan undertiden give os adgang til den omfattende helhed, fordi de er kondenserede udtryk for denne. Særegne eksempler kan endog vise helt nye lag og dimensioner i helheden, som vi måske ikke tidligere havde set så klart.Ud fra forskellige genstandsfelter og perspektiver viser forfatterne, hvordan forskning kan basere sig på konkrete eksempler, og hvordan disse kan sættes i direkte forbindelse med teoretiske vinklinger.Bogen henvender sig til forskere i professions- og universitetsregi samt til studerende, der skal tilrettelægge større projektarbejder.
At se verden i et sandkorn - om eksemplarisk metode er ikke en metodebog i betydningen en rigid anvisning af trin og elementer i denne proces. Ambitionen med bogen er derimod at åbne op for metoder, der kan afdække vores verden i al dens kompleksitet og flerdimensionalitet. På den måde handler bogen om, hvordan man kan skabe forskningsbaseret viden gennem et åbent og kreativt samspil mellem praksis, virkelighed og erkendelse. Nøglen til den åbne og flerdimensionelle forskning er eksempler. I bogen vises, hvordan der med eksemplarisk metode åbnes op for muligheder for at se verden i et sandkorn . Gennem umiddelbare og konkrete observationer er det muligt at forske i og afdække, hvad der overgribende og fundamentalt er på spil i tid og rum. Gode, afgrænsede eksempler kan undertiden give os adgang til den omfattende helhed, fordi de er kondenserede udtryk for denne. Særegne eksempler kan endog vise helt nye lag og dimensioner i helheden, som vi måske ikke tidligere havde set så klart. Ud fra forskellige genstandsfelter og perspektiver viser forfatterne, hvordan forskning kan basere sig på konkrete eksempler, og hvordan disse kan sættes i direkte forbindelse med teoretiske vinklinger.Bogen henvender sig til forskere i professions- og universitetsregi samt til studerende, der skal tilrettelægge større projektarbejder.
Dette er ikke en metodebog i betydningen en rigid anvisning af trin og elementer i denne proces. Ambitionen med bogen er derimod at åbne op for metoder, der kan afdække vores verden i al dens kompleksitet og flerdimensionalitet. På den måde handler bogen om, hvordan man kan skabe forskningsbaseret viden gennem et åbent og kreativt samspil mellem praksis, virkelighed og erkendelse.Nøglen til den åbne og flerdimensionelle forskning er eksempler. I bogen vises, hvordan der med eksemplarisk metode åbnes op for muligheder for at se verden i et sandkorn . Gennem umiddelbare og konkrete observationer er det muligt at forske i og afdække, hvad der overgribende og fundamentalt er på spil i tid og rum. Gode, afgrænsede eksempler kan undertiden give os adgang til den omfattende helhed, fordi de er kondenserede udtryk for denne. Særegne eksempler kan endog vise helt nye lag og dimensioner i helheden, som vi måske ikke tidligere havde set så klart.Ud fra forskellige genstandsfelter og perspektiver viser forfatterne, hvordan forskning kan basere sig på konkrete eksempler, og hvordan disse kan sættes i direkte forbindelse med teoretiske vinklinger.Bogen henvender sig til forskere i professions- og universitetsregi samt til studerende, der skal tilrettelægge større projektarbejder.
Bæredygtig udvikling kræver grundlæggende forandringer. For at frembringe erfaring med og viden om sådanne forandringer, er der fremsat en ide om økologiske eksperimentalzoner som samfundets udviklingsafdeling. Ideen om økologiske eksperimentalzoner udspringer af de seneste årtiers tiltagende erkendelse af, at et samfund som det danske nødvendigvis må indrettes således, at det befordrer bæredygtighed. På den baggrund åbnes der i denne antologi en ny forskningsfront, hvor forfatterne på et tværvidenskabeligt grundlag analyserer og videreudvikler ideen: Konstruktivt, idet de anerkender nødvendigheden af bæredygtig udvikling og værdien af folkeligt initiativ. Positivt, idet de beskriver nuværende samfundsstrukturer og samfundsmæssige institutioner og analyserer dem i forhold til bæredygtighed og eksperimenter. Normativt, idet de forholder sig til værdigrundlag og peger på, i hvilken retning den fremtidige udvikling bør løbe. Antologien indeholder bidrag af: Erik Christensen, Jens Christensen, Troels Dilling-Hansen, Ulla Eikard, Tore Jacob Hegland, Claus Heinberg, Frede Hvelplund, Jan Holm Ingemann, Klaus Lindegaard, Henrik Lund, Hanne W. Tanvig
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.