Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Sartre mente, at mennesket er en passion inutile, og det er da muligt, at lidenskab i sidste instans er unyttig og forgæves, men undervejs er den uundværlig og livgivende.Litterære lidenskaber bind I-II sætter sig for at vidne om en tilstand, som Thomas Mann har givet den bedste beskrivelse af: “Hengivelse i forening med erkendelse – lige netop dét er passion”.Det første bind indeholder læsninger af dansk lyrik fra Ingemann og Aarestrup til Signe Gjessing, en sektion om Johannes V. Jensen og en diskussion af vigtige begreber i fortælleanalysen.Det andet bind foranstalter en løbende dialog med international filosofi og litteratur teori, ofte i forbindelse med markante digtere i tysk, engelsk og amerikansk litteratur, bl.a. Hölderlin, Rilke, Celan, Wordsworth og Stevens.
Sartre mente, at mennesket er en passion inutile, og det er da muligt, at lidenskab i sidste instans er unyttig og forgæves, men undervejs er den uundværlig og livgivende.Litterære lidenskaber bind I-II sætter sig for at vidne om en tilstand, som Thomas Mann har givet den bedste beskrivelse af: “Hengivelse i forening med erkendelse – lige netop dét er passion”.Det første bind indeholder læsninger af dansk lyrik fra Ingemann og Aarestrup til Signe Gjessing, en sektion om Johannes V. Jensen og en diskussion af vigtige begreber i fortælleanalysen.Det andet bind foranstalter en løbende dialog med international filosofi og litteratur teori, ofte i forbindelse med markante digtere i tysk, engelsk og amerikansk litteratur, bl.a. Hölderlin, Rilke, Celan, Wordsworth og Stevens.
Den nye interesse for steder i litteratur har ændret vores måde at læse på. Vi har bevæget os hen imod en større opmærksomhed over for de virkelige rum, som litteraturen foregår i.Topografi ('steds-skrift') inddrages ofte i dette nybrud, og for litterater burde der være noget umiddelbart tiltrækkende ved analyser af geografiske lokaliteter, der understreger det skriftlige aspekt i fremstillingen af et sted.For at afklare rummets og stedets status i litteraturvidenskaben sætter Jan Rosiek egne bidrag sammen til en anden forståelse af nøgleord og kategorier som rum, sted, stof og motiv. De har ofte spillet en stor rolle i analysen af fortællinger. Nu kan vi også begynde at forstå betydningen af rum og sted i forbindelse med lyriske værker.Gennem geokritiske læsninger fremstilles betydningen af steder som nationen Danmark, det kulturelle erindringssted Gurre og den topografiske lokalitet stranden. I bogens litterære udgravninger finder myter og erindringer sted på ny.Forfatter Jan Rosiek er professor i nordisk litteratur ved Københavns Universitet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.