Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Jan Sejersdahl Kirkegaard

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - En tredje vej til inkluderende fællesskaber
    af Stine Clasen, Katrine Tranum Thomsen (red.) Anna Crawford Kromann, Eva Bartram, mfl.
    427,95 kr.

    Nest er betegnelsen for en pædagogisk praksis, hvor børn med autisme og børn fra almenområdet er en del af samme klassefællesskab. En Nest klasse forstås som en autismevenlig rede, hvor der anvendes specialpædagogiske metoder i hele klassen, og erfaringerne viser, at alle børn i klassefællesskabet profiterer af denne tilgang. Aarhus Kommune har i samarbejde med folkene bag Nest på Steinhardt University i New York tilpasset tilgangen til en dansk kontekst, og de første Nest klasser eksisterer nu på dansk jord. I denne bog introduceres Nest programmet og de forskellige niveauer, der er en del af det, nemlig filosofien, systemstrukturerne, samarbejdsstrukturerne og klasserumsstrategierne - alt sammen i et dansk perspektiv.

  • - I skoler og dagtilbud
    af Lene Tanggaard, Stine Clasen, Gro Emmertsen Lund, mfl.
    347,95 kr.

    Hvordan kan vi som fagprofessionelle arbejde med fællesskabende pædagogik og skabe inkluderende børnefællesskaber i skole og dagtilbud?Det er et af de centrale spørgsmål, som denne antologi søger at besvare. En lang række forskere og praktikere forholder sig ikke blot til de fysiske og pædagogiske rammer i skolen og daginstitutionen, men sætter også samarbejdet med PPR i højsædet.Bogen præsenterer derudover flere centrale elementer og beskriver fx, hvordan børnesynet bag Nest kan være et særligt omdrejningspunkt for det pædagogiske arbejde. Tilsammen kan disse praksisnære metoder og værktøjer som samarbejdet med PPR, restorativ praksis, rammernes betydning, fællesskabende pædagogik, Nest m.fl. være helt afgørende for at lykkes med at skabe inkluderende børnefællesskaber.Antologien henvender sig bredt til alle med interesse for fællesskabende pædagogik i skoler og dagtilbud. Der er masser af inspiration at hente for lærere, pædagoger, ledere, PPR-medarbejdere og faglige konsulenter i forhold til at indrette hverdagen, så den bedst muligt bidrager til at udvikle inkluderende børnefællesskaber.

  • af Stine Clasen, Eva Bartram, Camilla Tan Høegh, mfl.
    267,95 kr.

    Nest er betegnelsen for en pædagogisk praksis, hvor børn med autisme og børn fra almenområdet er en del af samme klassefællesskab. En Nest klasse forstås som en autismevenlig rede, hvor der anvendes specialpædagogiske metoder i hele klassen, og erfaringerne viser, at alle børn i klassefællesskabet profiterer af denne tilgang. Aarhus Kommune har i samarbejde med folkene bag Nest på Steinhardt University i New York tilpasset tilgangen til en dansk kontekst, og de første Nest klasser eksisterer nu på dansk jord. I denne bog introduceres Nest programmet og de forskellige niveauer, der er en del af det, nemlig filosofien, systemstrukturerne, samarbejdsstrukturerne og klasserumsstrategierne – alt sammen i et dansk perspektiv. Bogen fremmer en inklusionsdiskurs, hvor det ikke bare handler om at inkludere børn med særlige behov i almenmiljøer, men hvor det i høj grad og måske i særlig grad handler om at etablere inkluderende læringsmiljøer for alle børn. Nest klasser og Nest skoler ses nemlig som et konkret bud på en tredje vej at gå for at skabe bæredygtige, vedvarende, pædagogiske miljøer for børn med og uden særlige behov, og hvor samarbejde mellem forskellige aktører og hensigtsmæssige strategier i og omkring klassen har afgørende betydning for, at Nest klassen bliver den trygge rede, i hvilken børn både med og uden autisme skal lære og udvikle sig i. Bogen henvender sig til ledelse og pædagogisk personale på skoler samt til PPR-personale og forvaltninger, idet det netop er samskabelsen mellem de centrale og decentrale led, der er med til at sikre sammenhængskraften og dermed bæredygtigheden over tid. Hvis børn ikke lærer på den måde, som vi underviser dem, må vi undervise dem på en anden måde.Omtale af bogen'En spændende bog med interessante introduktioner til både tænkningen i Nest og eksempler på det pædagogisk/didaktiske arbejde i praksis. Samtidig er det interessant at læse om, hvordan autismeforståelser bliver omsat til konkret pædagogik, da det jo netop er det punkt, som både er essentielt og vanskeligt i praksis. Måden at forstå ASF-problematikker på er anderledes beskrevet end i mange andre af de beskrivelser, man som praktiker kan finde i eksisterende bøger og artikler, og er af den grund en forfriskende måde at præsentere feltet og forståelsen på. Bogen er tydeligt skrevet af gode ildsjæle, som er super dedikerede til både projektet og børnene – og måske netop i kraft af dette også opnår gode resultater.' - Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, forfatter og foredragsholder'Jeg havde glædet mig til at læse denne bog, og jeg fik mine forventninger indfriet. Nest Programmet i Danmark – En tredje vej til inkluderende fællesskaber er hurtigt læst, velskrevet og letforståelig. For mig var bogen en læseværdig og spændende indføring i en pædagogisk praksis, der på den ene side indeholder velkendte specialpædagogiske metoder og på den anden side åbner op for nye perspektiver i forhold til inklusion, der bestemt er værd at udforske.' - Folkeskolen - Læs hele anmeldelsen her

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.