Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Vennerne dør. Ingen af ungdommens drømme blev til noget. Idealerne er et efter et forsvundet. Men en kvinde, en sommerhat, en kassekredit vender pludselig op og ned på det hele – med fatale konsekvenser. Frysende våde vejbaner handler om dem, der var unge dengang sort var det nye sort. Om kærlighed. Om venskab og svigt. Om livet i et velfærdssamfund under afvikling og om København, hvor man så let forulykker. Om en hovedkulds forelskelse. Om en tur til luksushoteller i Basel, Stuttgart og Strasbourg. Og om en pistol.
Jan Sonnergaard (1963 – 2016) lagde med sit provokerende og direkte sprog stemme til en helt ny rå realisme i dansk litteratur. Hans banebrydende noveller tager ubarmhjertigt favntag med sociale problemer i under-, middel- og overklassens Danmark og udgives her for første gang samlet i bogform.Bogen indeholder de fire novellesamlinger: Radiator, Sidste søndag i oktober, Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen og Gamle historier plus Jan Sonnergaards seneste novelle, Fundamental, familiær spillogik, som han afleverede til webmagasinet Lapidar.dk blot fire uger inden sin død. Novellesamlingen er med nyt forord af journalist Henrik Vesterberg.Samlede noveller + 1 udgives 15. maj. Samme dag i 1997 debuterede Jan Sonnergaard som forfatter med Radiator.
Historier om unge mennesker i 1990'ernes Danmark. Læs fx om: Den alkoholiserede tjener på in-baren, der møder Lotte fra det hinsides. Gruppen af unge mænd på plyndringstogt gennem København. Den sorgfulde kyniker, der altid havner i one-night-stands. Den alt for rare fyr, der altid må gemme sig i skabet, når en liderlig lærer besøger kæresten.
Dette er sidste bind af Sonnergaards novelletrilogi, som indledtes i 1997 med Radiator og i 2000 fulgtes op af Sidste søndag i oktober. Bogen er et af de første forsøg på at tage pulsen på 2000'erne. Det handler om flygtningen og hendes elsker, som aldrig skulle have stolet på myndighederne; om misbrugeren, der opsøger sin fortid; om studenten, der flygter til Berlin og bliver suget ind i et univers af rædsel og mystik om yuppiernes beruselse over endelig at slippe for alt hippielortet og solidaritetspisset om dem, der befinder sig på den rigtige side af 700.000 i årsindtægt; om den succesrige reklamemand, der tromler sig vej gennem tilværelsen; om karriere, taktik og intriger; om isolation og afstumpethed- og inspirationen kunne nemt være hentet blandt typer som Peter Brixtofte, Klaus Riskær Pedersen, Rasmus Trads og Peter Linck.Den sonnergaardske sans for forskellige miljøers særegne omgangstone og spilleregler fornægter sig ikke i dette nye terræn.Hans nye bog er noget så sjældent som en litterær event, hvilket i vort land er en uhyre sjældenhed. Men hans position er velfortjent, fordi han er en blændende god forfatter, som til og med har både sine meningers mod og hjerte.Henrik Palle, PolitikenJan Sonnergaards novelletrilogi om 1990'ernes Danmark står færdig. Det er en litterær milepæl.Bjørn Bredal, PolitikenDet er ikke bare en fornøjelse at læse Sonnergaards noveller, det er simpelthen en rus.Bent Vinn Nielsen, Information
Jan Sonnergaard var ikke bleg for et godt slagsmål. Han så det som enhver forfatters pligt at forholde sig kritisk og sige fra overfor magthaverne, og han gjorde det gerne og ofte fra den dag, hans debut, Radiator, landede med et brag i 1997. Novellesamlingen solgte over 100.000 eksemplarer og gav ham en medieadgang, som han flittigt benyttede indtil sin alt for tidlige død i 2016.Konsekvenserne taler vi om i morgen er 56 artikler og én novelle af Jan Sonnergaard, udvalgt og redigeret af Lars Sonnergaard og Kristian Himmelstrup. Teksterne spænder fra debatartikler og kronikker over madanmeldelser, kulturanbefalinger til en slapstick-føljeton om seriemord ved sommertide. Det håndplukkede udvalg demonstrerer hans spændvidde, hans stilistiske mesterskab, og så sandelig også hans sorte humor, sociale indignation – og hævntrang: ”Og er de her tekster ikkeret fyldt med fjender? Nu tillader jeg mig selv at besvarespørgsmålet: Jo, det er de. De er også fyldt med så meget andet. Med mad, med musik, med nøjagtige tidsbilleder, med levet liv”, som Jonas T. Bengtsson skriver i forordet.
'Kvinden fra Paris' er en del af novelleserien 'En mand steg af toget ...', der blev trykt første gang i DSB's magasin Ud & Se i 2010. 12 danske forfattere, herunder Jan Sonnergaard, blev bedt om at skrive et bidrag, der indeholder sætningen 'en mand steg af toget ...'. Hvad, der i øvrigt sker, er helt op til forfatterne selv. E-novellen er udgivet i samarbejde mellem forfatteren, Lindhardt og Ringhof og Ud & Se.Novelleserien 'En mand steg af toget ...' blev trykt første gang i DSB's magasin Ud & Se i 2010. En stribe danske forfattere blev bedt om at skrive et bidrag, der indeholder sætningen 'en mand steg af toget ...'. Hvad, der i øvrigt sker, er helt op til forfatterne selv. E-bogen er udgivet i samarbejde mellem forfatteren, Lindhardt og Ringhof og Ud & Se.Noveller: Susanne Staun: En privat oplevelse, Jan Sonnergaard: Kvinden fra Paris, Katrine Marie Guldager: Storebælt, Naja Marie Aidt: Juli måned, bagende sol, Jesper Wung-Sung: Mand med hale, Merete Pryds Helle: Tog til tiden, Anders Bodelsen: Dirigenten, Christina Hesselholdt: Han skulle aldrig være steget på toget, Bent Vinn Nielsen: Dødens elskerinde Novellerne er udgivet både samlet og separat.Jan Sonnergaard (1963 - 2016) udgav i 2009 romanen ‘Om atomkrigens betydning for Vilhelm Funks ungdom‘ med et overraskende billede af 1980erne som et tiår præget af angst for verdens undergang i et ragnarok af kernevåben. Yuppierne og punkerne, decenniets to modsætninger, var i Sonnergaards optik to ikke særlig forskellige reaktioner på en og samme sag, forventningen om snarlig død. Litterært var han en enegænger allerede fra debuten med novellesamlingen ‘Radiator‘, 1997, der komponeret sammen med endnu to bind noveller tegner et skarpt og skrapt portræt af et klassedelt Danmark.
Novellix – Stor litteratur i et lille formatBarndommen er leg. Barndommen er formning. Barndommen er erfaring. Og den er med os hele livet. I denne æske udforsker fire af Danmarks bedste forfatterstemmer forskellige dimensioner af barndommen og dens betydning for os som mennesker. Det er fortællinger om opdragelse, arv, adfærd, skyld og samvittighed. Familiens maltraktering af den mest egnede syndebuk. Mødet med havet, dette vand, hvorfra vi kommer, og den erfaring, det bidrager os. Mødet med det nye menneske, der indtræder i vores families symbiose. Og ikke mindst: samspillet mellem de individer, der uundgåeligt vil krydse grænsen til hinandens rum.Æsken indeholder fire bøger:Jesper Wung-Sung – DommerenMerete Pryds Helle – Jeget er havetJan Sonnergaard – Fundamental, familiær spillogikEmeli Bergman – Låne dine muskler
"En mirakuløs og præcis sans for humor … Det handler om det menneskelige, der er blevet væk." Sådan skrev anmelderne om Jan Sonnergaards brag af et gennembrud, ’Radiator’. I tredje bind af novelletrilogien er Sonnergaards særlige univers, humoren, det sproglige overskud og sansen for (u)menneskelige detaljer intakt. Læseren møder forfatterens kuldslåede socialrealisme og balancerede kynisme kombineret med en varm understrøm af håb … og ikke mindst humor!Flertallet af historiernes personer er kommet til penge, og trilogien har dermed bevæget sig fra tabernes københavnske nordvestkvarter, over middelklassens kvababbelser på Krogs Fiskerestaurant til de nyriges kynisme i whiskybæltet. Overalt spises der med kniv og gaffel ledsaget af druk, blod, bordel, forbrydelse, stoffer, penge … og ustraffet kamikazekørsel i en rød Alfa Romeo med 200 km/t op ad Strandvejen.Radiator-trilogien er en litterær milepæl og klassiker bestående af Radiator, Sidste søndag i oktober og Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen. Tusindvis af læsere har for længst nydt historierne med øjne og ører på stilke. Indhold:Formel BSaraSøvngængerJeg er stadig bange for Caspar Michael PetersenBananfluerneFarvelBlackoutNed til søen med Flemming og hans pumpgunVi skriver 1995 - og det bliver bedre endnuSpøgelset på Ottmachauer Steig
"En mirakuløs og præcis sans for humor … Det handler om det menneskelige, der er blevet væk." Sådan skrev anmelderne om Jan Sonnergaards brag af et gennembrud, ’Radiator’. I andet bind af novelletrilogien er Sonnergaards særlige univers, humor, sproglige overskud og sans for (u)menneskelige detaljer intakt. De elleve små historier om velfærdssamfundets udstødte er glimrende modgift mod ethvert tilløb til selvtilfredshed.Kort sagt er det blevet 'Sidste søndag i oktober', og personerne er fanget med direkte udsigt til en vintertid, de ikke ønsker. De udlever et selvbedrag, som er kørt af sporet, i et samfund, der ikke har plads til dem. Meget er ved at være forbi – ungdommen, sundheden, sandheden og anstændigheden. Hvad gør man?Radiator-trilogien er en litterær milepæl og klassiker bestående af Radiator, Sidste søndag i oktober og Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen. Tusindvis af læsere har for længst nydt historierne med øjne og ører på stilke. Indhold:Frels de raske – skyd en sygEr der liv efter kærligheden?GillelejeDansk eternit, AalborgDen tredje, hver månedLollapaloozaDig vil jeg sgu da skide påOnsdag formiddag hos AnnetteLille skatReprise på Krogs FisserestaurantSidste søndag i oktober
"En mirakuløs og præcis sans for humor … Det handler om det menneskelige, der er blevet væk." Sådan skrev anmelderne om Jan Sonnergaards brag af et gennembrud, ’Radiator’. Novellesamlingen er første bind i Radiator-trilogien – der for længst har fået tusindvis af læsere til at nyde historierne med øjne og ører på stilke.I ’Radiator’ er novellernes tone og tempo lige så vildt, anarkistisk og humoristisk som de personer, der beskrives. Fra de forfrosne skildringer af ensomhed og social isolation, hvor aggressionerne ligger og lurer – til det mere groteske og muntre i historien om det unge par, hvis nyslåede kærlighed forstyrres af pigens tidligere elsker, en frustreret universitetslærer.Radiator-trilogien er en litterær milepæl og klassiker bestående af Radiator, Sidste søndag i oktober og Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen.Indhold:WilliamHistorie om en ung mand, der tvinges ind i et klædeskab, fordi et ubehageligt væsen bryder ind i hans kærlighedsliv på de mest umulige og ubelejlige tidspunkterTyveriPolterabendSexKimono mit husLotteNETTO og faktaFallitImmatrikuleret 1.9.1982, spøgelse
Dette andet bind af novelletrilogien, der indledtes med Radiator (1997), skærer endnu mere ind til benet end den meget roste debutsamling. Tiden er gået siden da, personerne er blevet ældre. Men Sonnergaards noveller er stadig et signalement af nogle præcise steder, nogle præcise karakterer i en bestemt tid, nemlig lige nu.Timeglasset er ved at rinde ud for personerne. Er det kærligheden, der er ved at være forbi? Er det ungdommen eller sundheden eller måske anstændigheden? Og hvad gør man, når man indser det? Lyver? Giver op? Samlingen indeholder følgende noveller: Frels de raske - skyd en syg Er der liv efter kærligheden Gilleleje Dansk eternit, Aalborg Den tredje, hver måned Lollapalooza Dig vil jeg sgu da skide på Onsdag formiddag hos Annette Lille skat Reprise på Krogs Fisserestaurant Sidste søndag i oktober
Det handler først og fremmest om kærlighed. Ikke blot romantisk kærlighed og forelskelse, men også mange andre aspekter af kærlighed: jalousi og vold. Næstekærlighed og uegennyttig hjælp. Utroskab og forræderi. Gavmildhed og tilgivelse. Nærighed og nag.Jan Sonnergaard har fulgt nogle ganske særlige retningslinjer, mens han skrev bogen: Ét dogme var, at han skulle opholde sig mindst tre måneder og færdiggøre fortællingerne der hvor de foregår - i hhv. Paris, Berlin, Prag, Saint-Nazaire, Tbilisi ... og på Amager. Han skulle have et indgående og personligt kendskab til alle de steder, der er omtalt i bogen; fra det tarveligste bordel til den dyreste Michelinrestaurant. Alle de ovennævnte aspekter af kærlighedens væsen skulle behandles i bogen.
Den lille havfrue er én af 15 morsomme og bizare nye, gamle historier fra de mange forskellige mere eller mindre obskure medier, Jan Sonnergaard sideløbende med sine bogudgivelser har publiceret noveller (f.eks. belgiske De Standaard, det franske rumudforskningscenters forlag CNES, Magasin Schäfer mv.). Ældste novelle er fra 1992, yngste fra 2008.
Kvinden nedenunder, hér, ovenover er én af 15 morsomme og bizare nye, gamle historier fra de mange forskellige mere eller mindre obskure medier, Jan Sonnergaard sideløbende med sine bogudgivelser har publiceret noveller (f.eks. belgiske De Standaard, det franske rumudforskningscenters forlag CNES, Magasin Schäfer mv.). Ældste novelle er fra 1992, yngste fra 2008. Bonusnovelle: Novellen, alle afviste!
Det er hårdt at være Birkedommer er én af 15 morsomme og bizare nye, gamle historier fra de mange forskellige mere eller mindre obskure medier, Jan Sonnergaard sideløbende med sine bogudgivelser har publiceret noveller (f.eks. belgiske De Standaard, det franske rumudforskningscenters forlag CNES, Magasin Schäfer mv.). Ældste novelle er fra 1992, yngste fra 2008. Bonusnovelle: Novellen, alle afviste!
Femten morsomme og hårdtslående noveller, som ikke ret mange læsere kender til, da det kun er et par af dem, der tidligere har været udgivet i bogform. Ældste novelle er fra 1990, yngste fra 2008.
Da de bliver studenter i 1982, er nedtællingen allerede begyndt. De følgende år nærmer sig ubønhørligt ragnarok, og ved udgangen af årtiet er der kun få sekunder til klokken 00.00 og Day X.Ingen går fri. Høj som lav, klog som dum, rig som fattig - alle ved, at ingen vil blive skånet og at næste skridt vil være menneskehedens ophør og planetens totale udslettelse.Generationsroman om et tiår med punks, yuppier, bz'ere, one night stands, coke, skulderpuder, Porscher, storbyopstande, politivold ... og bomben!
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.