Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Historiedidaktik består af tre dele: I første del beskrives, hvordan historie er blevet et videnskabsfag og siden et skolefag, og hvordan og hvorfor skolefagets sigte og indhold har ændret sig i tidens løb. Anden del diskuterer didaktiske potentialer i en række læremidler, der anvendes i historieundervisningen – både traditionelle og nye. Der er også ideer til, hvordan læremidlerne kan bruges. Tredje del giver forslag til, hvordan man kan organisere indholdet i sin undervisning, så det knytter sig til elevernes livsverden. Til sidst i denne del er der et par konkrete eksempler på undervisningsforløb. Historiedidaktik henvender sig til linjefagsundervisningen på læreruddannelsen, efteruddannelse, historielærere og andre der beskæftiger sig med historieformidling og -didaktik.
Det historiske overblik Illustreret kronologisk overblik. Det historiske overblik giver et kronologisk overblik over verdenshistorien med særligt fokus på Danmark - fra homo sapiens til Muhammedkrisen. Hvert kapitel afsluttes med en oversigt over væsentlige begivenheder i den beskrevne periode. Illustrationer understøtter teksten hele bogen igennem. Integrerer historiekanon. Undervisningsministeriets kanonpunkter for historie fremhæves igennem bogen, hvor de indgår naturligt i den større kronologiske sammenhæng. Til overbygningen. Bogen henvender sig til grundskolens ældste elever. Med bogen som faglig ballast får eleverne en grundlæggende kronologisk sammenhængsforståelse. Gratis ekstramaterialer. Under EKSTRAMATERIALER finder du fire pdf'er til download: Opgaver i form af kopisider, materialelister, forslag til arbejdet med kanonpunkterne og ideer til temaer,
Hvordan underviser man alsidigt, varieret og med den nyeste forskning i ryggen? Det spørgsmål besvarer Gyldendals metodehåndbog med 28 artikler om forskellige pædagogiske metoder. Her er anvisninger på: hvordan man rammesætter undervisningen hvilke læringsfremmende aktiviteter eleverne kan lave hvordan man opdeler eleverne og organiserer undervisningen hvordan man udøver pædagogisk ledelse. De enkelte artikler udreder metoderne, deres teoretiske ophav og deres praktiske gennemførsel.Cooperative Learning, Learning Styles, Multiple Intelligenser, LP-modellen, metoder der trækker på forskellige kompetencer og meget mere er samlet i denne ene bog. Bogen henvender sig særligt til lærerstuderende.
INTERVIEW: PETER BRODERSEN OG TO LÆRERSTUDERENDE FORTÆLLER OM BOGENBogen stiller skarpt på 61 opslag om klassiske og moderne didaktiske begreber. Hvert opslag præsenterer begrebets teoretiske baggrund, dets betydning i en praksis og dets bidrag til professionel analyse, forberedelse eller evaluering af undervisning. Det er f.eks. ”Lærerroller”, ”Stilladsering”, "Øvelse”.Didaktisk opslagsbog er en værktøjskasse: opslagene er redskaber til at kvalificere lærerens begreber om og handlemuligheder i praksis.Bogens erfarne undervisere, forfattere og forskere skriver og henvender sig til alle, der ønsker at udvikle sig som underviser på et teoretisk og reflekteret grundlag. Bogen er derfor særlig egnet til undervisningen ved læreruddannelsen og til efter- og videreuddannelse.
Historieundervisningen skal være varieret, vedkommende og interessant for eleverne, og rækken af mulige metoder er da også meget lang.Historieundervisning – en fagmetodik består derfor af en lang række kapitler, der sammen udfolder en bred og varieret palet af undervisningsmuligheder. Hvert kapitel beskriver en faglig tematik og eksemplificeringer af metoder og fremgangsmåder til at undervise i denne tematik. Artiklerne afsluttes med enkelte, udvalgte studiereferencer, som den interesserede her og nu kan gå videre med – og til studiebrug i læreruddannelsen eller til individuel refleksion rummer hvert kapitel yderligere enkelte studiespørgsmål. Bogen er møntet på studiebrug i læreruddannelsen og samtidig ment som en håndsrækning til historielærere i grundskolen.
Grundbogen Historie 6 er struktureret i følgende emner og temaer: At arbejde med kilder Renæssancen Danmark som kolonimagt Sørøvere Osmannerriget 1. Verdenskrig Børn og ungeTil grundbogen hører Lærerens bog med kopisider.På systemets hjemmeside http://historie3-9.gyldendal.dk/ kan man gratis downloade forslag til årsplaner, bestille tidslinjeplakater m.m.
Opgaverne i arbejdsbogen relaterer sig til indholdet i Historie 4. Der er opgaver til kontrol, analyse og perspektivering samt kreative opgaver og øvelser, der specifikt har fokus på faglig læsning.
Grundbogen Historie 4 er struktureret i følgende emner og temaer: Kilder i historie - Romerriget - Sundhed og sygdom - Vikingerne - Børnearbejde - Absalon og hans tid - Børneopdragelse.Kanonpunkterne Kejser Augustus, Jellingstenen og Absalon indgår i Historie 4.Både i grundbogen og i den tilhørende arbejdsbog er faglig læsning medtænkt. I arbejdsbogen findes opgaver, der specifikt retter sig mod faglig læsning, samt kontrolopgaver, skriftlige opgaver og opgaver af kreativ art.På systemets hjemmeside http://historie3-9.gyldendal.dk/ kan man gratis downloade forslag til årsplaner, bestille tidslinjeplakater m.m.
1. Verdenskrig giver eleverne viden om, hvorfor 1. Verdenskrig brød ud, hvordan den udviklede sig, og hvilke følger krigen fik.Europa har gennem historien været plaget af mange krige. Men krigen fra 1914 til 1918 var anderledes end tidligere krige. Nye våben gjorde kampene grusomme. Næsten 70 millioner soldater deltog i krigen, og mere end halvdelen af dem blev dræbt eller såret. De største slag fandt sted i Europa, men der blev også kæmpet i andre dele af verden. Derfor kalder man krigen for 1. Verdenskrig.Til bogen er der udarbejdet opgaver til faglig læsning på www.fagliglaesning.dk.
På plejehjemmet spørger skoleelever mennesker med demens om deres dagligdag. I fødevarelaboratoriet forsøger de at få hold på enzymerne i en kemisk proces, mens andre laver opslag for den lokale optiker på sociale medier. Det lyder ikke umiddelbart som undervisning i den danske grundskole, men det er netop, hvad det er – langt fra udenadslære og terperi, men tæt på en moderne verdens komplekse krav. Håndbog i scenariedidaktik giver en grundig introduktion til, hvordan scenariedidaktik kan praktiseres i folkeskolens fag. Med et væld af eksempler fra forløb som Marsbasen, Naturfagsmaraton og Vismandsspillet fortæller 40 forskere, praktikere og læremiddeludviklere om deres erfaringer med scenariedidaktik i dansk, matematik, naturfag, sprogfag, historie, samfundsfag og teknologiforståelse. Bogens forfattere viser, hvordan lærere med scenariedidaktik kan gøre undervisningen aktuel og relevant for eleverne ved at engagere dem i virkelighedsnære eller forestillede problemstillinger. Metoden trækker omverdenens praksisformer ind i klasselokalet og introducerer eleverne til de konkrete kompetencer, som kommunikationskonsulenter, byplanlæggere, raketforskere og plejehjemsassistenter bruger i deres dagligdag. Alt sammen med et nysgerrigt og selvkritisk blik for scenariedidaktikkens muligheder og begrænsninger som en ny måde at lære på i den danske grundskole.
Under anden verdenskrig kommer der masser af tyske soldater til Danmark. Lise på 16 bliver forelsket i den tyske soldat Gerd, og det får store konsekvenser for hende. Under besættelsen ser folk skævt til hende, og da krigen er slut, bliver hun stemplet som tyskertøs. Pludselig kan hun ikke blive i sin hjemby længere.Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
I arbejdsbogen til 4. klasse arbejder eleverne selvstændigt eller i grupper videre med grundbogens faglige stof. Opgavernes variation og bredde indbyder til aktivitet for alle elever.
HISTORIE 4 - Lærerens bog indeholder bl.a .: didaktiske og faglige overvejelser vedrørende historie i 4. klasse og brug af Historie 4 fagligt baggrundsstof til emner og temaer kommentarer og forslag til arbejdet med emner og temaer svar på grundbogens kildespørgsmål kommentarer og facit til arbejdsbogen om evaluering eksempel på en årsplan
Kommentarer og svar til kilder i Historie 9 knytter sig til Historie 9. Grundbog og er en vejledning henvendt til underviseren i historie.
Grundbogen Historie 3 er struktureret i følgende emner og temaer: Velkommen til historie - Stenalderen - Det legede vi - Det gamle Egypten - Sådan levede vi år 1800 og 1900 - Bronzealderen. Kanonpunkterne Ertebøllekulturen, Tutankhamon og Solvognen indgår i Historie 3.Både i grundbogen og i den tilhørende arbejdsbog er faglig læsning medtænkt. I arbejdsbogen findes opgaver, der specifikt retter sig mod faglig læsning, samt kontrolopgaver, skriftlige opgaver og opgaver af kreativ art.På systemets hjemmeside http://historie3-9.gyldendal.dk/ kan man gratis downloade forslag til årsplaner, bestille tidslinjeplakater m.m.
Hit med Historien! er et grundbogssystem til historieundervisningen på 3.-8. klassetrin.Indholdet er vedkommende for eleverne, og de får rig mulighed for at sætte deres egen livsverden ind i et historisk perspektiv. Via historiske faktioner bevæger eleverne sig, med deres egne erfaringer som udgangspunkt, ind i et univers, hvor de møder både historieskabende og historieskabte mennesker.Temaer på 4. klassetrin: Ret/retfærdighed Forbrydelse/straf Grupper/fællesskab Samfundets love og opbygningFaktionerne guider eleverne rundt i både nutiden, slutningen af 1800-tallet, tidlig enevælde, middelalderen og vikingetiden.
Historie 3 - Lærerens bog indeholder: didaktiske og faglige overvejelser om historie i 3. klasse og brug af systemet Historie 3 fagligt baggrundstof til emner og temaer kommentarer og forslag til arbejdet med grundbogens indhold svar på grundbogens kildespørgsmål kommentarer til arbejdsbogen om evaluering eksempel på en årsplan.
Opgaverne i arbejdsbogen til Historie 3 relaterer til grundbogens indhold. Der er opgaver til kontrol, analyse og perspektivering samt kreative opgaver og øvelser, der specifikt har fokus på faglig læsning.
Det er skolens opgave at ruste eleverne til deres nu- og fremtid. Det gælder også skolefaget historie. Faget må derfor have et klart dannelsesmæssigt sigte. Det indebærer, at den viden og de færdigheder, eleverne tilegner sig, må styrke deres forståelse af sig selv og den verden, de lever i, og den må kunne bruges som baggrund for refleksioner over deres værdigrundlag og fremtidsmuligheder. I den sammenhæng har skolefaget også en kulturoverleverende og -udviklende opgave, der giver eleverne et indblik i deres egen og samfundets kulturelle rødder.Fagdidaktik i historie – mellem teori og praksis præsenterer flere fagdidaktiske teorier og tilgange til praksis som en håndsrækning i tilrettelæggelsen, gennemførelsen, evalueringen og udviklingen af historieundervisningen. Vi håber, at bogen kan inspirere læseren til fagdidaktisk at overveje og praktisere en undervisning, der støtter eleverne til historisk refleksion og historieskabende deltagelse og dermed medvirke til, at de udvikler en meningsfuld kritisk historisk forståelse.Bogen er især tiltænkt læreruddannelsen undervisningsfag historie, men henvender sig også til andre, der beskæftiger sig med historieformidling og -didaktik.
I denne bog brydes med den gængse praksis i historieformidling. Der argumenteres for, at historiefaget også rummer elementer, hvor eleven lægger nutiden fra sig i sin tilnærmelse til et fortidsperspektiv, og giver forslag til, hvordan det kan ske i praksis. Bogen henvender sig til alle der er ved at uddanne sig til historielærer i alle skole- og uddannelsesformer samt øvrige undervisere og formidlere, som arbejder med at vise fortiden frem i forskellige sammenhænge.Bogen er inddelt i to dele. Undersøgelse af fortidsperspektivet. Her undersøges det, hvordan historikere og fagdidaktikere arbejder med fortidsperspektiver, og hvilket rum dette gives i fagets læreplaner og i praksis i grundskole og gymnasium. Didaktiske arbejde med iscenesættelsen af fortidsperspektivet. Her er fokus på, hvordan vi fremstiller en oplevet fortid på en måde, som fortidens mennesker ville kunne genkende sig selv i. Derudover er der fokus på, hvordan man som historielærer kan vække elevernes nysgerrighed.Bogen er skrevet af forfattere med afsæt i en vifte af historiefaglige ståsteder: historikere, etnografer, arkivarer, museumsformidlere, gymnasielærere og læreruddannere.
Holocaust er det nazistiske folkemord på millioner af mennesker og fandt sted i perioden 1941-45.Mindst seks millioner jøder blev systematisk dræbt. Andre ofre var romaer, homoseksuelle og andre mennesker, som nazisterne ville udrydde.Der har levet jøder i Europa i næsten 2.000 år. I tidens løb har kristne europæere forfulgt jøderne og beskyldt dem for at være skyld i pest og andre ulykker. Men aldrig med samme brutalitet som under nazismen.I bogen kan eleverne læse om, hvorfor og hvordan jøderne blev forfulgt. De får også indsigt i, hvad der fik almindelige mennesker til at mishandle og dræbe mænd, kvinder og børn, blot fordi de var jøder.
I et demokrati kan man frit give udtryk for sine holdninger.Må man så udtrykke hvad som helst? Eller er der i alle fællesskaber grænser for ytringsfriheden? Og hvem skal bestemme grænserne?Censur er love, der begrænser, hvad man må sige, skrive, vise osv. I mange lande er censuren streng, og der er hårde straffe for at overtræde lovene.Denne bog giver eleverne viden om ytringsfrihedens og censurens historie. De kan også læse om nogle af de dilemmaer, som knytter sig til ytringsfriheden.Gratis opgaver på fagbog.gyldendal.dk
Mennesket har altid forsøgt at gøre tingene lettere og hurtigere. Vi har opfundet nye redskaber og maskiner, der gør vores arbejde lettere, eller som vi på andre måder har glæde af. I bogen kan eleverne læse om vigtige opfindelser gennem tiderne. De får viden om, hvordan og hvorfor de blev opfundet, og den betydning de fik.Til bogen er der udarbejdet opgaver til faglig læsning på www.fagbog.gyldendal.dk
I 1300-tallets Danmark var folk meget overtroiske. Man mente, at varulve forsøgte at spise ufødte børns hjerter, og det var et faktum, at børnefødsler var meget farlige for både mor og barn. Da 7-årige Anders hører, at mor ligger og skriger i barselssengen, får han travlt med at holde varulvene på afstand!Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
På Jans skole er der mange, der bliver mobbet. Det er rødderne fra 7. klasse, der er værst til at mobbe, og de går altid efter dem i de yngre klasser. Da de begynder at mobbe Jan og hans kammerater i 4.b, bliver det for meget. Jan og nogle af hans klassekammerater beslutter sig for at tage hævn.Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
Karen Lommelev er klog kone på Falster i 1600-tallet. Hun ved meget om urter og naturlægemidler, så hun kan hjælpe folk, når de bliver syge. Men folk i 1600-tallet er overtroiske, og en dag anklager herredsfogeden hende for at være heks. Hvordan kan Karen overbevise folk om, at hun er uskyldig og blot forsøger at hjælpe de syge?Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
Rigsfællesskabet består af Danmark, Grønland og Færøerne. Island var med i rigsfællesskabet, indtil landet blev en selvstændig republik i 1944.Hvorfor har landområder, der ligger meget langt fra hinanden, overhovedet noget med hinanden at gøre? Hvordan opstod rigsfællesskabet, og hvordan fungerer det i dag? Det giver denne bog svar på.
Peter Wessel, i dag kendt som Tordenskjold, er lykkelig, da han endelig bliver optaget på søkrigsskolen. Men skolen er en skuffelse, og Peter keder sig hurtigt. Derfor beslutter han sig for at stikke til søs med fregatten Løvendals Galej. Her får han langt om længe mulighed for at bevise sit mod og sin dygtighed i krigen mod svenskerne."Havenes skræk" er anden del i Jens Aage Poulsens trilogi om Tordenskjolds liv.Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
Peter Wessel, i dag kendt som Tordenskjold, steg hurtigt i graderne, da folk så, hvor modig og dygtig en soldat, han var. Efter sine heltegerninger i søslagene mod den svenske flåde i starten af 1700-tallet, blev han hurtigt forfremmet og kom i det fine selskab. Men det betød også, at mange af kongens rådgivere begyndte at vende sig mod ham. Han skulle ikke længere kæmpe mod svenskere på havet, men mod danskere ved hoffet."Admiralen" er sidste del i Jens Aage Poulsens trilogi om Tordenskjold.Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
Peter er i lære i en butik i en lille by nær Haderslev, men da første verdenskrig bryder ud i 1914, forandres hans liv for altid. Han bliver indkaldt til den tyske hær og er nødt til at kæmpe for Tyskland og for sit liv. Han bliver også sendt til Vestfronten i Nordfrankrig, hvor han oplever forfærdeligheder, han aldrig havde forestillet sig.Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.