Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen tager udgangspunkt i de vejledningsbehov, lærerne har – og dermed også i de temaer, som den enkelte vejleder i dansk som andetsprog kan blive stillet over for at skulle vejlede om.Det er ambitionen at give den faglige vejleder inspiration og redskaber til – med faglig viden og overblik – at vejlede med fokus på elevernes undervisningsmæssige situation og behov. Samtidigtilbyder bogen vejlederen konkrete redskaber til at imødekomme de dilemmaer, som kollegerne kan opleve som barrierer i forhold til de tosprogede elevers skolegang. For at kunne vejlede nogen, også sine kolleger, er man nødt til at kunne lytte til og tage udgangspunkt i de problemstillinger, som opleves som relevante nu og her. Hver for sig og samlet giver artiklerne inspiration til, hvordan bogens temaer kan introduceres for og drøftes med kollegerne.
I debatterne om det danske samfunds udvikling, værdier og sammensætning har der været stigende fokus på tosprogede børn. I de senere år er der sket meget inden for forskningen i disse børns liv og opvækstvilkår, og det er resultaterne af denne forskning, der fremlægges i Tosprogede børn i det danske samfund.Ved tosprogede børn forstås børn, der har brug for mere end et sprog i deres dagligdag. Mange mennesker har at gøre med tosprogede børn i en professionel sammenhæng, og bogen vil være et nyttigt redskab for dem i deres daglige arbejde. Samtidig kan bogen med sine baggrundsanalyser og fremdragelse af eksisterende viden forhåbentlig være med til at imødegå en række af de fordomme, der eksisterer om tosprogede børn.Tosprogede børn i det danske samfund indeholder kapitler om: Sprogs betydning for tosprogede børn Minoriteter i Danmark Racisme og ligestilling Kulturbegrebet og kulturmødet i børnehaven Tosprogede børns møde med den danske skole Tosprogede børns opvækstvilkår og kompetenceudvikling Forældresamarbejde Pædagogisk praksis i det danske samfund Bogen beskæftiger sig med børn i alderen op til ca. 12 år. Den rummer bidrag af en række af landets førende forskere på området. Bogen henvender sig til studerende (bla. pædagog-, lærer- og lægestuderende og politielever), uddannede pædagoger og lærere, socialrådgivere, læger og psykologer.
De unge taler grimt og utydeligt, de benytter et slangpræget sprog, de bruger alt for mange låneord fra andre sprog, de taler for hurtigt og snupper endelserne af - alt i alt mishandler de unge det danske sprog. Dette er en almindelig opfattelse blandt dem, der ikke længere er unge selv. Og det har midaldrende og ældre i øvrigt altid ment! I Unges sprog behandler J. Normann Jørgensen og Pia Quist centrale aspekter af de unges sprogbrug. De definerer begreberne ungdom og sprog og beskriver holdninger til sprognormer, sprogforandringer og sproglig korrekthed gennem tiden. I bogens kapitler behandles emner som slang, bande- og skældsord, mødet med engelsk og multietnisk dansk og de sprogfornyelser, der udspringer af nye kommunikationsformer som computerchat, sms, mail og graffiti. Bogen beskriver ungdomssprogets betydning for de unges identitet og gruppetilhørsforhold og fremhæver de unges sprog og sprogleg som det, der skaber fornyelse og holder liv i det danske sprog. Bogen henvender sig til alle, der interesserer sig for unge eller sprog eller begge dele. J. Normann Jørgensen er professor i Dansk som andet- og fremmedsprog på Københavns Universitet. Pia Quist er adjunkt, ph.d. på Nordisk Forskningsinstitut, afdelingen for Dialektforskning, Københavns Universitet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.