Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Jens Thisted

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Projektorienteret videnskabsteori og forskningsmetodik
    af Jens Thisted
    367,95 kr.

    Forskningsmetode i praksis er en grundlæggende lærebog i forskningsmetode, som viser den tætte sammenhæng mellem videnskabsteori og forskningsmetodik. Her beskrives, hvilke metoder og fremgangsmåder der findes inden for videnskabens verden, og hvordan man går til værks, når man selv skal i gang med et projekt. Bogen gennemgår centrale begreber inden for både den natur- og humanvidenskabelige tradition, og læseren får et detaljeret indblik i kvantitative og kvalitative principper. Der stilles også skarpt på forskningens mere basale sider og de redskaber, man har brug for, når man skal begrunde sine metodiske valg i teoretiske og empiriske projekter. Forskningsmetode i praksis henvender sig til alle, der arbejder med forskningsmetodik. Den primære målgruppe er studerende og undervisere inden for sygepleje, fysioterapi og ergoterapi. Andre professionsuddannelser kan også have stor gavn af den, fx jordemødre, radiografer, lærere, pædagoger og studerende inden for ernæring og sundhed. Eksempelmaterialet er især hentet fra en sundhedsfaglig kontekst, og bogen kan bruges i alt fra analyser og rapporter til opgaver, bachelorprojekter og større forskningsprojekter.

  • - Grundbog for sundhedsprofessionelle
    af Henrik W. Bendix, Lone Holm, Søren Barlebo Rasmussen, mfl.
    283,94 kr.

    Forskning, kvalitet og klinisk praksis introducerer basale begreber og rationaler ved netop forskning, kvalitet og klinisk praksis og belyser, hvordan et evidensbaseret og lærende sundhedsvæsen kan udfolde sig. Formålet er dels at mindske en potentiel forståelseskløft, dels at præsentere, hvordan både forskning, kvalitetsområdet og samspillet kan udøves i praksis. Bogen er anlagt som grundbog og praktisk vejledning. Den henvender sig derfor til alle sundhedsprofessionelle – specielt klinikere, ledere og andre med interesse for forskning og kvalitet i sundhedsvæsenet.Bogen søger at kombinere rationalerne bag det evidensbaserede og det lærende sundhedsvæsen. Flere steder i det danske sundhedsvæsen mangler der en kritisk tilgang til egne resultater. Desuden er der utakt i hastigheden, hvormed man implementerereksisterende viden og evidens. Derfor er vi af den faste overbevisning, at kombinationen af den evidensbaserede og den lærende tilgang vil komme patienterne til gode.Samspillet og sammenhængen mellem forsknings- og kvalitetsverdenen kan være udfordret af silotænkning. Dog findes der også eksempler på komplementært samspil. Forskning kan betragtes som det principielle grundlag for det kliniske arbejde, mens kvalitetsarbejdet kan afspejle udviklingen af den kliniske virkelighed. Den kliniske virkelighed giver så indlysende afsæt til nye og relevante forskningsspørgsmål. Dette samspil behandles i bogens fjerde del, mens de tre første dele omhandler henholdsvis forskning, kvalitet og klinisk praksis.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.