Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Johan Thomas Lundbye (1818-1848) ville i år været fyldt 200 år, og er en af de mest hyldede og beskrevne landskabsmalere i dansk kunst. Hans betydning i den nationalromantiske bevægelse i midten af 1800-tallet har i eftertiden taget næsten mytologiske dimensioner og gjort ham til en hovedskikkelse i kunstens Guldalder.‘Seks år af et liv’ er et indblik i Johan Thomas Lundbyes dagbøger, som han førte fra 1842-1848 til hans død i krigen som kun 26-årig. Dagbøgerne handler om overvejelser om kunstnerens plads i verden, om tro, skæbne, kunst og kærlighed.
Katalog og bogværk udgivet i forbindelse med udstillingen Dansk Guldålder på Nationalmuseum Stockholm (28. februar – 21. juli 2019) og Dansk guldalder. Verdenskunst mellem to katastrofer på SMK (24. august- 8. december 2019) inkl. fuld værkfortegnelse. Værket består af 20 artikler forfattet af fremtrædende svenske og danske kunsthistoriker, der her fremlægger de senere års reviderede og kritiske forskning i en af de mest populære perioder i dansk kunst. Forskningen suppleres med viden og indsigter opstået i den redaktionelle og kuratoriske proces omkring både bog og udstilling i Stockholm og København. Således indledes bogen med en omfattende oversigtsartikel om perioden af Karina Lykke Grand (AU), hvor den traditionelle, mere idealiserende fortælling og de tematiseringer, man typiske præsenteres for (”Det nye borgerskab”, ”Kunstakademiet”, ”Familieliv” mm.) uddybes og udfordres af en række nye læsninger og perspektiver. De øvrige artikler i bogen behandler og uddyber de problemstillinger, hovedartiklen opridser, og naturligvis også de temaer, man præsenteres for i udstillingen. Periodens udstrækning bliver diskuteret, men også hidtil underbelyste emner i kunsthistorien som tidens kvindelige kunstnere, kolonialisme, resultater af den helt nye tekniske kunsthistorie, den demokratiske revolution, nationalisme vs. internationalisme, teknologi, skandinavismen og de danske kunstnere i Sverige. Ikke mindst er der fokus på de mange kunstnere, der har været skrevet ud af den vedtagne kanon, ikke af kvalitetsmæssige, men af dybest set real- eller identitetspolitiske årsager. Bogen har som udstillingen en art kronologisk-rumlig opbygning, så man følger kunstens faglige udvikling og geografiske bevægelser mellem 1800 og 1860. En udvikling som selvfølgelig ikke kan betragtes isoleret, som kunsthistorien nok har haft tilbøjelighed til, men skal forstås som tæt sammenvævet med en lang række samfundsmæssige forhold og forandringer. Derudover finder man et forord ved NM’s og SMK’s museumsdirektører, en kuratorisk introduktion til udstillings-samarbejdet samt et appendiks med værkfortegnelse, omfattende bibliografi og fyldige kunstnerbiografier over de udstillende kunstnere, Bogen er rigt illustreret med ca. 350 billeder og fotografier.****** ’Et mirakel af et katalog’ Berlingske***** ’Nuanceret og indsigtsfuldt’ Kristeligt Dagblad♥♥♥♥ ’De 278 værker er smukt gengivet’ Politiken
Blandt alle danske kunstsamlinger gennem tiden har en enkelt opnået næsten legendarisk status, nemlig den rige samling af fransk kunst som Christian Tetzen-Lund opbyggede fra 1916 og blot otte-ni år frem. Kernen var 23 hovedværker af Matisse samt et tilsvarende antal værker af Picasso. Dertil kom en perlerække af malerier af Derain, Rousseau, Kandinsky, Braque og mange andre. I alt ca. 600 værker købte Tetzen-Lund i en hektisk fart og med usvigelig dømmekraft.Med udgangspunkt i Tetzen-Lunds efterladte papirer – herunder hans upublicerede breve til Picasso og Matisse – præsenterer bogen den første rekonstruktion af hans samling, som trods dens betydning og forbløffende kvalitet aldrig tidligere er blevet studeret til bunds.Bogen fortæller hele fortællingen om samlingen, bl.a. om det fejlslagne forsøg på at donere en række værker til Statens Museum for Kunst.
I 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet voksede antallet af danske kunstsamlinger, og adelige og borgerlige kappedes om at skaffe værker af de store nederlandske og italienske mestre til landet. Værker af Rembrandt, Rubens, Poussin og Tizian prydede snart væggene bl.a. i grev Moltkes københavnske palæ, på Johan Bülows herregård og i konsul Wests velbesøgte galleri ved Christiansborg. Det at samle var et socialt fænomen, og samlingerne var derfor oplagte samlingssteder for ejernes omgangskredse og andre kunstinteresserede.I kølvandet på samleriet fulgte en underskov af kunsthandlere, eksperter og svindlere, ligesom kendskabet til samlingerne blev udbredt gennem de første kataloger og guidebøger. Samlingerne satte derved deres tydelige præg på samtidens kunst og i sidste ende på eftertidens kunstmuseer.I Samlingssteder fortæller kunsthistoriker Jesper Svenningsen historien om danske kunstsamlere og deres skiftende kunstsmag. Bogen kortlægger samlermiljøets personer, værker og steder og kaster lys over, hvordan samlerne erhvervede sig deres skatte, og hvad der blev af værkerne.
I slutningen af 1800-tallet gjorde kunsten for alvor sit indtog i hovedstadens bybillede. Hvor man før skulle vente længe mellem hver kunstudstilling, voksede der nu en jungle frem af kommercielle gallerier, tillokkende auktioner, atelierudstillinger og oprørske kunstnersammenslutninger. I mødet mellem idealisme, forretning og underholdning blev den scene sat, hvor kunstnere som Vilhelm Hammershøi, L.A. Ring, P.S. Krøyer og Anna Ancher kunne udfolde deres karrierer.Udviklingen kulminerede under Første Verdenskrig, hvor kunstmarkedet eksploderede i overstadig optimisme. Overalt blev kunst pludselig genstand for spekulation, mens nye gallerier skød op uge for uge. Alt skulle afprøves for at bringe kunsten ud til folket og få penge i kassen. For en stund kunne man gå ind fra gaden og købe værker af Monet, van Gogh, Klimt og Kandinskij.I Champagneårene fortæller kunsthistoriker Jesper Svenningsen om det moderne kunstlivs rivende udvikling i perioden 1870-1920. Bogen åbner dørene til de mange nye udstillingssteder og tegner et portræt af kunsthandlens hovedpersoner, der bidrog til at gøre København til en europæisk kunsthovedstad.
Horror and Harm: Rudolf von Deventer’s Treatise on Gunpowder and Fireworks, c. 1585 offers a transcription and translation from German into modern English of a unique and spectacularly illustrated sixteenth-century manuscript on war and festival culture during the reign of the Danish King Frederik II (r. 1559–88). The manuscript, written in German by the King’s specialist in artillery Rudolf von Deventer, presents instructions to produce firearms for defence against the archenemies of the Christian regime as well as formulae for the production of fireworks for pleasure. The manuscript includes lavishly coloured illustrations of battle scenes, weapons and moving mechanical fireworks such as girandoles and dragons.Horror and Harm constitutes an exceptional insight into Northern European war, artillery, technology, fireworks and festival culture in the Early Modern period. As an early form of manual, von Deventer’s book is put into perspective in a foreword by the historian of science Pamela H. Smith and a series of introductory texts.
The gripping story of Christian Tetzen-Lund, who owned numerous rare masterpieces and sold them again. Among Danish art collections, one has almost legendary status: the rich collection of French art that Christian Tetzen-Lund built from 1916-1925. The collection consisted of 23 masterpieces by Matisse and a corresponding number of works by Picasso, but also paintings by Derain, Rousseau, Kandinsky, Braque, and many others. In total, Tetzen-Lund acquired about 600 works at a hectic pace and with unwavering judgment. This book presents the first reconstruction of Tetzen-Lund's collection, which, despite its significance and astonishing quality, has never been thoroughly studied before. The eccentric art collector offered the collection to the Danish state, which declined. Today, the works hang in the world's leading museums.
The catalogue was published in connection with the exhibition The Danish Golden Age World-Class Art Between Disasters at The National at National Museum Stockholm (28th February - 21st July 2019) and the National Gallery of Denmark (24th August - 8th December 2019). The catalogue includes 20 articles by prominent Swedish and Danish art historians, who present the most recent academic research on one of the most popular eras in Danish art history. The research is supplemented with knowledge and insight gained in the editorial and curatorial process of both the book and the exhibition in Stockholm and Copenhagen. Thus, the book is introduced by a comprehensive overview article about the period by Karina Lykke Grand (University of Aarhus), which elaborates on the traditional, more idealised, narrative and the thematics that are typically presented in connection to the Danish Golden Age. Family life, citizenship, the Danish Art Academy, etc. are elaborated and challenged by various new readings and perspectives. How far the Danish Golden Age stretches is discussed, as well as, more undiscussed topics in art history, such as the female artists of the Danish Golden Age, colonialism the results of the new technical art history, the democratic revolution, nationalism versus internationalism, technology, Scandinavianism and Danish artists in Sweden. In addition, the catalogue focuses on the many artists who have been written out of the approved canon, not for lack of quality, but for reasons of realpolitik or identity politics. The catalogue, as well as the exhibition, has a chronological-spacial set up so that we follow the technical development and geographic movement between 1800 and 1860. This development can of course not be considered isolated, like art history has been inclined to do, but must be understood as closely interwoven with a wide range of societal conditions and changes. The catalogue is richly illustrated with approximately 350 paintings and photographies
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.