Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne grundbog, den første af sin art i Danmark, sætter fokus på udsatte børn og unge. Vores viden om udsatte børn og unge trækker på et vidt forgrenet forsknings- og praksisfelt med tilknytning til både det psykologiske, det psykiatriske, det sundhedsvidenskabelige og det samfundsvidenskabelige område. Det kan derfor være vanskeligt at få klarhed over, hvilke børn og unge der egentlig er tale om, hvordan udsathed viser sig, og hvilken betydning det at være udsat har for de pågældende børns og unges liv og udvikling.I bogen præsenteres forskellige dominerende teoretiske perspektiver, temaer og udfordringer fra praksis knyttet til udsathed. Desuden inddrages de udsatte børns og unges egne forståelser og perspektiver.Udsatte børn og unge – en grundbog henvender sig til både studerende og praktikere inden for det socialpædagogiske område, der beskæftiger sig med udsatte børn og unge.Bogens redaktører er alle tilknyttet Institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Universitet, Campus Emdrup. De har tidligere sammen redigeret Socialpædagogik – en grundbog.
I den aktuelle debat om børn og unge med problemfyldt adfærd optræder der ofte variationer over spørgsmålet: ”Hvad stiller vi op med børn og unge, som via deres adfærd gør tilværelsen vanskelig både for sig selv og andre?” Denne bog handler om at forstå og forholde sig til børn og unge, hvis adfærd, kontaktform, trivsel og udvikling vækker bekymring og kræver øget opmærksomhed i de sammenhænge, børnene og de unge indgår i - i hjem, skole, fritid m.v. Ofte er der tale om en adfærd, som kræver, at der tages stilling og handles i forhold til børnene. I Problemadfærd gives et konkret bud på, hvad omgivelserne kan stille op. Indsatsen over for børns og unges adfærd kan imidlertid ikke reduceres til et simpelt spørgsmål om teknikker, organisationsformer, økonomiske ressourcer eller handlingsorienterede og administrative tiltag. Der er tale om en kompleks problematik som kræver en solidarisk tilgang til børnene og de unge og en forståelse af de baggrundsfaktorer, der har indflydelse på udviklingen af problemadfærd. En individualiseret og problemorienteret beskrivelse, som er løsrevet fra sociale og relationelle sammenhænge, vil øge risikoen for marginalisering og segregering af børnene og de unge. Alle omkring børnene er centrale personer i forhold til intervention med det formål at afhjælpe vanskelighederne. Indsatsen over for problemadfærd er et vigtigt emne for alle, der beskæftiger sig med børns og unges udvikling, uanset om der er tale om et professionelt eller et privat engagement. Bogen henvender sig til lærere, pædagoger, psykologer, socialrådgivere, sundhedsplejersker, studerende og andre professionelle faggrupper samt til forældre til børn med problemadfærd. JØRN NIELSEN er cand.pæd.psych. og ph.d. Han arbejder som privatpraktiserende psykolog og er desuden deltidsansat lektor i klinisk psykologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Jørn Nielsen var 1986-98 ansat som klinisk psykolog ved PPR i Vejle Kommune. Han har gennem en årrække arbejdet med supervision i forbindelse med den tværgående indsats over for udsatte børn, unge og familier og som konsulent for flere kommuner.
I den aktuelle debat om børn og unge med problemfyldt adfærd optræder der ofte variationer over spørgsmålet: ”Hvad stiller vi op med børn og unge, som via deres adfærd gør tilværelsen vanskelig både for sig selv og andre?” Denne bog handler om at forstå og forholde sig til børn og unge, hvis adfærd, kontaktform, trivsel og udvikling vækker bekymring og kræver øget opmærksomhed i de sammenhænge, børnene og de unge indgår i - i hjem, skole, fritid m.v. Ofte er der tale om en adfærd, som kræver, at der tages stilling og handles i forhold til børnene. I Problemadfærd gives et konkret bud på, hvad omgivelserne kan stille op. Indsatsen over for børns og unges adfærd kan imidlertid ikke reduceres til et simpelt spørgsmål om teknikker, organisationsformer, økonomiske ressourcer eller handlingsorienterede og administrative tiltag. Der er tale om en kompleks problematik som kræver en solidarisk tilgang til børnene og de unge og en forståelse af de baggrundsfaktorer, der har indflydelse på udviklingen af problemadfærd. En individualiseret og problemorienteret beskrivelse, som er løsrevet fra sociale og relationelle sammenhænge, vil øge risikoen for marginalisering og segregering af børnene og de unge. Alle omkring børnene er centrale personer i forhold til intervention med det formål at afhjælpe vanskelighederne. Indsatsen over for problemadfærd er et vigtigt emne for alle, der beskæftiger sig med børns og unges udvikling, uanset om der er tale om et professionelt eller et privat engagement. Bogen henvender sig til lærere, pædagoger, psykologer, socialrådgivere, sundhedsplejersker, studerende og andre professionelle faggrupper samt til forældre til børn med problemadfærd. Jørn Nielsen er cand.pæd.psych. og ph.d. Han arbejder som privatpraktiserende psykolog og er desuden deltidsansat lektor i klinisk psykologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Jørn Nielsen var 1986-98 ansat som klinisk psykolog ved PPR i Vejle Kommune. Han har gennem en årrække arbejdet med supervision i forbindelse med den tværgående indsats over for udsatte børn, unge og familier og som konsulent for flere kommuner.
Jeg ønsker at hædre de mænd og kvinder, som har betydet noget for mig som kristen. Der er mange, jeg ikke har mødt personligt, men som på anden måde alligevel har betydet meget for mit liv.Apostlen Paulus nævner jo også mange medtroende, som berigede ham i tjenesten til inspiration for ham selv og for os. Bogen er fragmentarisk og udelader mange, som også kunne fortjene at være nævnt. Motto for bogen er Hebræerbrevet 13:7.”Kom jeres vejledere i hu, som har forkyndt jer Guds ord. Hold jer for øje den udgang, deres levned fik, og efterfølg deres tro.”Her er så nogle af dem, som har været til velsignelse for mig. De er ikke nævnt i kronologisk rækkefølge. Min bøn er, at min fortælling også vil have et opbyggelig, jordnært budskab til dig som læser, der sikkert også i dit jordeliv har mødt mænd og kvinder, som kom til at betyde noget særligt for dig. Disse har sat deres spor i livet og nogle taler endnu. Men i de fleste tilfælde bliver de hurtigt glemt. Kun få nordmænd kender f.eks. ret meget til Hans Nielsen Hauges inspirerende levnedsløb, hvoraf udsprang siden hen en norsk lægmands forkyndelse, i hvis kølvand fulgte mange sunde vækkelser helt op i vor tid.
The book was written because I started to take an interest in alternative energies at a very young age, and before the age of 20 I saw an older man making a windmill. It was around the time when the large 2 Megawatt wind turbine was built in Tvind, which was managed by the traveling college.It was my lot to try my hand at different forms of energy, which I describe in my book, which is aimed at everyone with a passion for protecting our planet and with an interest in developing and forming the framework for new environmentally friendly forms of energy.
Bogen beskriver en række alternative energiløsnings muligheder, som giver inspiration og nytænkning indenfor nye energiformer, som andre kan arbejde videre med. Jørn Nielsen har udviklet flere styringer med digital udlæsning af følere, som kan aflæse en solfangers temperatur samt væske indholdet af tankens temperatur både i bunden og i toppen. I en 10-årig periode , hvor Jørn boede i Filippinerne, var han i 2006 med til at udvikle et 2 volts solcellepanel på cirka 30 watt.I bogen behandles emner om vind - sol - vand - bølge - lys -trykluft - jordvarme - strøm - brint - magnetisme - kosmisk stråling.
Alt for mange børn og unge er ikke glade for deres liv. Og desværre kommer mange professionelle indsatser til kort.FRA SYMPTOMER TIL TRIVSEL giver fagprofessionelle indsigt i, hvad der rent faktisk kan gøres for at skabe rammerne for udvikling hos børn, unge og deres vigtige voksne. Bogen:- gør rede for en tilgang, der tager afsæt i det, børnene med deres symptomer kommunikerer- viser hvordan vi kan besvare deres invitationer på nye og udviklingsfremmende måder- giver læseren en grundlæggende forståelse for børns og unges situation og udfordringer i familie, dagtilbud, skole og blandt kammerater- udvider klassiske perspektiver på indsatser med bio-psyko-sociale udviklingspotentialer.Bogen henvender sig til psykologer, lærere, pædagoger, socialrådgivere, børne- og ungdomspsykiatere, studerende og andre fagprofessionelle, der ønsker at gøre en forskel for børn og unge i mistrivsel.Med forord af Per Schultz Jørgensen.
Maskinteknologi er en lærebog, som henvender sig studerende ved erhvervsakademier, university colleges, professionshøjskoler og universiteter.Bogen handler om de maskintekniske processer i industrien og sætter gennem sin systematisk analytiske metodik den studerende i stand til at vælge procestype i forbindelse med fremstillingen af et givent produkt.Maskinteknologi gennemgår såvel de masseformindskende som massebevarende og masseforøgende processer.
Ein bewegender Einblick in das Leben eines Hells Angels.Jönke erzählt von seiner Jugend in Kopenhagen. Ob die spannenden Bandenkämpfe, Mutproben und Schlägereien oder die abenteuerlichen Liebeleien, Rafting- und Fallschirmspringerfahren oder sogar seine Bemühungen Spenden für Greenpeace zu sammeln. Nichts lässt er aus und ist dabei wunderbar ehrlich und gleichzeitig ist seine Erzählung gefüllt mit Selbstironie und Humor. Bis es zu dem Mord an Makrele kommt."Die ersten fünf Seiten lesen sich wie der Anfang eines eher billigen Krimis. Und dem Mord an Makrele und der Zeit danach hat der Autor nur zwei sehr kurze Kapitel zu Beginn des Bandes gewidmet. Von allen Beteiligten, einschließlich sich selbst, berichtet Jönke in der dritten Person. Doch dann wechselt er die Perspektive und erzählt uns von seinem Leben unter Rockern -- und den eigenen Regeln dieses Milieus. Dass man am Ende versteht, weshalb es den jungen Jörn Nielsen aus dem gut bürgerlichen Elternhaus schnurstracks zu den Hell's Angels führte, kann man nicht behaupten. Aber vielleicht gibt es da ja auch gar nichts zu verstehen. Auf alle Fälle lernt man aus diesem Lebensbericht eine ganze Menge -- vor allem über die Gesetze und den Kodex der Hell's Angels." --Hasso GrebJönke, der eigentlich Jorn Nielsen heißt, wurde am 5. Juni 1960 in Dänemark geboren. Zu Anfang zog seine Familie häufig um. Mit 15 brach er die Schule ab und kurz darauf begann seine kriminelle Karriere. 1980 gründete er das erste dänische Charter der Hells Angels. Nachdem er 1984 einen Mord beging, floh er nach Frankreich und dann mit einem geklauten Pass nach Kanada. Nach mehreren Jahren auf der Flucht, stellte er sich den dänischen Behörden und trat 1988 seine Haftstrafe an. 2009 wurde Jönke, der seinen Namen änderte als die Nachrichten über seine Familie zu unangenehm wurden, von allen Anklagen freigesprochen und ist bis heute noch als Schriftsteller tätig.
- Das Buch beginnt mit der Erzählung von Jönkes Mord an Makrele, dem Chef der verfeindeten Gang, den Bullshits, was als eines der spektakulärsten Verbrechen Dänemarks gilt. In diesem neuen Buch erzählt Jönke die unglaubliche Geschichte seiner Flucht, bei der er zunächst in Kopenhagen untertaucht, dann nach Frankreich reist und nach einigen Abenteuern schließlich bis nach Kanada schafft. Doch nach einigen Jahren bekomt Jönke Sehnsucht nach seiner Heimat Dänemark und nach einem Club. Also beschließt er, sich der Polizei zu stellen. Jönke nimmt den Leser mit auf eine spektakuläre, auf seinem Leben beruhenden, Reise.Jönke, der eigentlich Jorn Nielsen heißt, wurde am 5. Juni 1960 in Dänemark geboren. Zu Anfang zog seine Familie häufig um. Mit 15 brach er die Schule ab und kurz darauf begann seine kriminelle Karriere. 1980 gründete er das erste dänische Charter der Hells Angels. Nachdem er 1984 einen Mord beging, floh er nach Frankreich und dann mit einem geklauten Pass nach Kanada. Nach mehreren Jahren auf der Flucht, stellte er sich den dänischen Behörden und trat 1988 seine Haftstrafe an. 2009 wurde Jönke, der seinen Namen änderte als die Nachrichten über seine Familie zu unangenehm wurden, von allen Anklagen freigesprochen und ist bis heute noch als Schriftsteller tätig.
Hvorfor denne bog? Denne bog er ikke en udtømmende biografi. Tyngden er først og fremmest mine egne, stærke erindringsbilleder af en unik morfar. Bogen beretter om både en visionær forretningsmand, selvstændig som 24-årig, og en nidkær lægprædikant, der stod "for Guds åsyn" (2. Kor. 2:17) med Hans ord. Min morfar var ikke en "kamæleon", der skifter farve "efter som vinder blæser" (Efes.br. 4:14). Han var kontroversiel, men man vidste, hvor man havde ham. Hans svigerfar var "brødkongen" Viggo Schulstad, som gav ham en medgift, der kom forretningseventyret til gode. Morfars målgruppe i missionen var "det for verden ringe og det foragtede, det, der ikke var noget …" (1. Kor. 1:28), dvs. Nørrebros slum. Sådan taler morfar endnu efter hans død (Hebr. 11:4). Derfor denne bog. Jørn Nielsen
Hvordan kan inklusion udfoldes i hverdagen og give mening, sådan at vi får vuggestuer, børnehaver og SFO'er med endnu højere pædagogisk kvalitet? I denne antologi giver forfatterne deres bud på, hvordan inklusion i praksis - når vi bevæger os fra vision til virkelighed - netop kan udgøre den afgørende, kvalitative forskel både for det enkelte barn og for fællesskabet.Antologien er båret af et dobbelt perspektiv på inklusionsopgaven. Som professionel må man have fokus på at tilpasse den pædagogiske kontekst, så alle børn får lige muligheder for at deltage. Samtidig må man have fokus på individets forudsætninger og de eventuelle vanskeligheder, som barnet kan være i, og som kan være en barriere for barnets aktive deltagelse i institutionens fællesskaber.Forfatterne udgør en bred vifte af praktikere, forskere og konsulenter, der repræsenterer både den særlige specialpædagogiske viden og det almenpædagogiske felt. Bogen henvender sig primært til det pædagogiske personale i dagtilbud og SFO, men da inklusion er en fælles opgave for hele børne- og ungeområdet, er mange af bogens bidrag også yderst relevante for skolens ansatte, medarbejdere i PPR, kommunens forvaltning og pædagogiske konsulenter.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.