Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Uddannelsesvidenskab er en tværfaglig videnskabelig disciplin, der søger at forstå uddannelse i spændet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Dette indebærer, at den, der arbejder med uddannelsesvidenskabelige problemstillinger, må forholde sig til, hvordan pædagogisk og filosofisk såvel som politisk og sociologisk tænkning er med til at rammesætte uddannelse og læring. Bogen giver læseren en bred indføring i uddannelsesvidenskaben. Gennem 10 kapitler introducerer forskere, med tilknytning til uddannelsen Uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet, forskellige aspekter af det uddannelsesvidenskabelige felt. Bogen behandler læringsteoretiske og didaktiske perspektiver, organisatoriske perspektiver på bl.a. kompetenceudvikling, samt hvordan politiske rationaler og policy-udvikling er med til at præge uddannelsessystemet.
Global opvarmning, klimakriser, teknologiens indtog i vores hverdag og lignende presserende forhold konfronterer os med det faktum, at der findes noget, der ligger uden for vores menneskelige begrebsverden, noget ikke-menneskeligt. Men hvordan kan vi begribe virkeligheden, som den er, uafhængigt af hvordan vi betragter den, og hvad vi øvrigt synes om den? Hvordan kan vi tænke ’det store udenfor’? Det forsøger den spekulative realisme at finde svar på.Spekulativ realisme er en filosofisk bevægelse, som siden 2007 har påkaldt sig opmærksomhed inden for så forskelligeområder som filosofi, arkitekturstudier, medieteori og litteraturvidenskab.Denne bog introducerer til frontfigurerne Quentin Meillassoux, Graham Harman, Levi Bryant, Ian Bogost,Ray Brassier og Eugene Thacker, som alle har bidraget til at formulere den spekulative realismes grundlæggende perspektiver.
Bogen kvalificerer arbejdet med bæredygtighed i daginstitutioner, i skoler og på højskoler. Det handler bl.a. om handlekompetence, social læring, forandring, systemtænkning og forholdet mellem det lokale og det globale. Bogen giver en bred introduktion til feltet i et historisk, samtidigt og fremadrettet perspektiv for at bringe forskningen i bæredygtighed og pædagogik i tættere dialog med praktikerne. Her er også kapitler med konkrete eksempler på, hvordan man kan arbejde med bæredygtighed i hhv. daginstitutioner, grundskoler og højskoler.Bæredygtighedens pædagogik henvender sig især til undervisere og studerende på videregående uddannelser inden for det pædagogiske område, pædagog- og læreruddannelserne i særdeleshed. Bogen kan også bruges mere bredt af praktikere, som arbejder med pædagogik og bæredygtighed, og indgå i efteruddannelsesforløb for en lang række professioner samt på højskoleniveau.Bogen er udsprunget af et forskningsmiljø på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, som har fokus på samfundsvidenskabelig og humanistisk forskning i uddannelse, pædagogik og bæredygtighed.
Klimaforandringer, tab af biodiversitet, forurening og ikke mindst de afledte sociale og sundhedsmæssige konsekvenser heraf sætter fokus på vigtigheden af at arbejde med en bæredygtig udvikling. På tværs af danske pædagogiske institutioner og uddannelser arbejdes der i stigende grad på at gøre bæredygtighed til et centralt omdrejningspunkt.Bæredygtighedens pædagogik kvalificerer dette arbejde. På baggrund af eksisterende national og international forskning i koblingerne mellem uddannelse, pædagogik og bæredygtighed fremhæver forfatterne med et kritisk og engageret blik de pædagogiske dilemmaer og muligheder, som bæredygtighedsudfordringerne stiller til uddannelserne og den pædagogisk praksis.Bogens fire hoveddele handler om:Bæredygtighed som udfordring i uddannelse og politikBæredygtighed og uddannelse som tema i forskning og erkendelseCentrale begreber og tematikker i uddannelse og pædagogik for bæredygtighedPædagogik og uddannelse for bæredygtighed i praksisBogen henvender sig til undervisere og studerende på videregående uddannelser inden for det pædagogiske område. Det er dog også en ambition med bogen, at den skal kunne bruges mere bredt af praktikere, som arbejder med pædagogik og bæredygtighed, og indgå i efter- og videreuddannelsesforløb for en lang række professioner samt på højskoleniveau.
Learning from Bad Practice in Environmental and Sustainability Education illuminates the notion of bad practice from the perspective of environmental and sustainability education (ESE) and how it is possible to learn from it in order to avoid the relentless pitfalls and blind spots that are part of any educational field.
Dark pedagogy explores how different perspectives can be incorporated into a darker understanding of environmental and sustainability education.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.